› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Vad är skillnaden mellan GT och STI?
- Detta ämne har 8 svar, 2,033 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
Bodyshot.
-
FörfattareInlägg
-
6 september, 2010 kl. 15:42 #24083
jri87
DeltagareHej.
Jag är helt ny inom subaru men på lördag om allt går som det ska så ska jag köpa en Impreza GT från 00:D (trimmad på JRM)
Men nu när jag kollat runt lite så har jag märkt att det finns massa olika modeller av imprezan som tex GT,STI,WRX STI,P1 och B22.
Vad är egentligen dom stora skillnaderna mellan en ”vanlig” GT som den jag ska köpa och en STI? eller en B22?
Jag vet att det finns trådar om det här, men jag förstår inte riktigt svaren för jag kan nästan ingenting om imprezorna, har mest kört BMW och Volvo tidigare.
Så vad är skillnaderna utan att gå in i detalj på vad dom är? STIn har jag förstått har större motor osv?
Jag har 100.000kr att lägga på bilen och det kostar den jag är intresserad av, men kan jag få något ”Värre” och ballare för dom pengarna en B22 tex vad nu det är?
Tack på förhand!
6 september, 2010 kl. 17:39 #210117Manor
DeltagareKortfattligt:
GT (1999-2000) hette modellen i Sverige.
WRX, STi, P1 (1999-2000) är värre modeller som inte sålts i Sverige. De är (utan undantag, vad jag vet) importerade och högerstyrda.
Detsamma gäller 22b som är en breddad värsting som tillverkades i få exemplar. Det finns ingen som tagit in en sådan till Sverige, åtminstone inte lyckats registrera den här…och nej här räcker inte 100.000:- långt.
Om det är ok med en högerstyrd bil för dig så finns det alltså värre modeller än GT:n. Jag tror dock ändå att GT:n räcker långt.
8 september, 2010 kl. 19:16 #210124jri87
DeltagareAha ok tack! det hjälpte mig en heldel! nu har jag mer kött på benen.
inte många dagar kvar nu tills jag köper min Impreza GT:D9 september, 2010 kl. 13:33 #210119Bodyshot
DeltagareI den prisklassen hade jag tittat på en evo istället, håller bättre än GT. wroom.org/evoclub
Titta efter en vit evo2 i säljes avdelningen som är nyrenoverad och vänsterstyrd.9 september, 2010 kl. 16:41 #210122Gilarski
DeltagareSom Bodyshot skriver, du får Evo för de där pengarna & dessa har mera potential. Dock, fråga dig själv om du är en Impreza eller Evo -kille, personligen kan jag leva med lite mindre kräm mot att få höra boxer motorns dunk, som att åka Ducati Monster jmf med en R1’a :rolleyes:
Fyller på lite till.
Innan 2001 fanns endast en variant av turbomatad Imprezan i vänsterstyrt utförande, det är den vi kallar GT men som i de flesta andra europeiska länder kallas WRX. Lite beroende på årgång (omnämns V1, V2 (version) så
fick man lite olika innehåll.Nedan är ungefärliga siffror & fakta:
GT/WRX (vänsterstyrda) 1993-1996 (-V2) ~210hk, huv med ’galler’, gammla frontbumpern, ’Honda instrumentpanel’
GT/WRX (vänsterstyrda) 1997-1998 (V3/4)~215hk, tror det var nyare huv med ’nät’, gammla frontbumpern, ’Honda instrumentpanel’
GT/WRX (vänsterstyrda) 1999-2000 (V5/6)~218hk, fas 2 motor (EJ205) huv med ’nätr’, ny frontbumpern, instrumentpanel med vita tavlor, mittfack uppe på I -brädan.
Så, om du nu inte vill ha en Evo men vill ha värre saker från Subaru så får du flytta över till höger sida, då janapenra inte gärna släpper ut sina roligaste modeller utanför landet (JDM, Japan Domestic Market), och som bekant sitter jappsarna & styr på höger sida.
Det finns nu en drös varianter att välja på:
STI till 1996 hade Blueprintad motor med closed deck, denna motor anses vara en av de mer solida och pallar mycket pulver. Vill minnas dock att denna inte hade smidda stakar (lite osäker) Levererade ~275hk
STI 1997-1998 smidda stakar & kolvar. ~250hk
STI 1999-2000 smidda stakar & kolvar. ~280hk
Därtill finns lite avarter av STI, kallas 555, S201, P1 osv. osv.
Därtill finns några specialvarianter som är lättare & grövre diff etc. STI Type R och STI Type RA. Det jag gillar med dessa är den bakåtvända takluckan som sitter på vissa RA.
Google på STI, STI RA, STI 555 osv så kommer du se att det finns oerhört mycket att välja på.
Om du vill ha en med gamla chassiet (GC8) & du inte avser bygga om bilen så titta efter den ’modernaste varianten, lättast hitta reservdelar till. Det är då 1999 eller 2000, som orginal har en EJ205 motor (kallad fas 2)
Själv lutar det åt Englandsresa till vintern för att hämta en RA eller R, mycket bus & körglädje för pengarna (300hk/1200 kg) i ’orginal utförande’ räcker en stund i vart fall. 🙂
9 september, 2010 kl. 16:44 #210121Turbovin
DeltagareGammelevona har ju sina problem med crankwalk och rostiga tak verkar det som så felfria är ju inte de heller.
9 september, 2010 kl. 16:54 #210118specialized
DeltagareSom Bodyshot skriver, du får Evo för de där pengarna & dessa har mera potential.
Googla på ” crankwalk ” så får du en uppfattning om deras på pålitlighet 😉
Drivlinan är dock något stabilare på gammel-evosarna, men motorras är betydligt vanligare än på en oldage STi 🙂edit : Turbovin hann före 🙂
9 september, 2010 kl. 18:10 #210123Gilarski
DeltagareGoogla på ” crankwalk ” så får du en uppfattning om deras på pålitlighet 😉
Drivlinan är dock något stabilare på gammel-evosarna, men motorras är betydligt vanligare än på en oldage STi 🙂edit : Turbovin hann före 🙂
Hahaha, jamen sedär, myntet har två sidor. Tack för rättningen killar 🙂
10 september, 2010 kl. 07:21 #210120Bodyshot
DeltagareSkärpning grabbar, inte får en åtgärdad och nyrenoverad maskin crankwalk igen… 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.