SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor vad enligt knocklink är safe att ligga?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    moken
    Deltagare

jo, installerade min knocklink i dag, satte den på skruven som höll en vinkel som höll jorden, vid startmotorn ungefär, satte den underst, mot blocket… Det är väl den skruv ni flesta använder?

Iallafall, max känslighet på, knackade på skruven och den reagerade, men jag tycker man fick knacka ganska hårt med skruvmejseln för att få utslag ändå… Hur är det med era?

Iallafall, testade att dra ur bilen på vägen hem från garaget, stämplade fullt på trean och höll stumt… Uppåt kanske 6000rpm gick den upp på caution, och jag släppte… Ingen spikning visades dock, och att hålla ögonen på vägen, varvet och knocken samtidigt är lite komplicerat så jag vet inte riktigt om jag kunde dragit mer eller inte..
      Iallafall, är det safe att den går på caution eller ska man sänka laddet lite?

moken
      Deltagare

Surt:(
        Då får man antingen skita i att varva så mkt eller göra ngt annat, och med tanke på att jag fick pisk av en otrimmad evo 2a ikväll på race så känns det ju surt…

Xenomorph
        Deltagare

Hehe jag fick stryk av en evo6 ikväll men han hade 540 hk ioförsig.. fast jag vann på 1:ans och 2:ans växel sen drog han mig, blev skitglad att jag drog han i starten min är ju endå orginal.

SecretAgentMan
          Deltagare

En jämn stegring beror på allmänt slammer från motorn, en rask röd lampa är en spik. 🙂

/J

moken
            Deltagare

>Se det som en shiftlight när det sker succesivt, och släpp
              >gasen
              >om det lyser rött direkt vid belastning. 😉
              >Jag uppfattade det som att du fick caution-läget direkt.
              >
              >/K

Aah, nä de gick succesivt, men runt 6k varv ngn stans hade de gula kommit igång… Egentligen skulle man filma hela alltet, för att sitta o kolla på vägen, varvmätare, knocklink och laddtryck samtidigt är ingen lek:-)

ExOrdis
              Deltagare

Caution = obra.

På ”Thaimobilen” har det körts superstabilt 0,8 bars laddtryck utan spikningar, det går inte sakta ändå. 😉

ExOrdis
                Deltagare

Se det som en shiftlight när det sker succesivt, och släpp gasen
                  om det lyser rött direkt vid belastning. 😉
                  Jag uppfattade det som att du fick caution-läget direkt.

/K

>>En jämn stegring beror på allmänt slammer från motorn, en
                  >>rask röd lampa är en spik. 🙂
                  >>
                  >>/J
                  >
                  >Bra, för jag gick aldrig upp på röd utan de tändes succesivt
                  >vartefter varvtalet ökade…
                  >Men så länge den röde inte grillar en i fejan så är det ingen
                  >större fara då?
                  >

moken
                  Deltagare

>En jämn stegring beror på allmänt slammer från motorn, en
                    >rask röd lampa är en spik. 🙂
                    >
                    >/J

Bra, för jag gick aldrig upp på röd utan de tändes succesivt vartefter varvtalet ökade…
                    Men så länge den röde inte grillar en i fejan så är det ingen större fara då?

Niklas
                    Deltagare

Vad är det för fel på min bil/sensor då? Jag har ställt Knocken på max känslighet och jag får bara första dioden till att blinka/tändas när jag varvar rejält (6000rpm). Har aldrig sett andra dioden lysa.
                      När jag vred om skruven till max åt andra hållet vaknade aldrig första dioden så jag har inte ställt den på max okänslighet.

Motorn är orginal förutom laddtrycket som är höjt till lite under 1,1bar och downpipen är bytt.

meshwolf
                      Deltagare

>Vad är det för fel på min bil/sensor då? Jag har ställt
                        >Knocken på max känslighet och jag får bara första dioden till
                        >att blinka/tändas när jag varvar rejält (6000rpm). Har aldrig
                        >sett andra dioden lysa.
                        >När jag vred om skruven till max åt andra hållet vaknade
                        >aldrig första dioden så jag har inte ställt den på max
                        >okänslighet.
                        >
                        >Motorn är orginal förutom laddtrycket som är höjt till lite
                        >under 1,1bar och downpipen är bytt.

…och du har inte tittat på bränsleblandning utan bara hissat laddtryck och hoppas på att skiten håller?

/P

Jimmie
                        Deltagare

>…och du har inte tittat på bränsleblandning utan bara
                          >hissat laddtryck och hoppas på att skiten håller?
                          >
                          >/P

Hur gör man detta isåfall ?? utan att mappa om….
                          jag har fått intrycket att många här på forumet kör
                          med denna (3″ avgas+downpipe + dawes) modifiering utan
                          att mappa om ?!? eller har jag fel ??
                          finns det risk att man kör för magert med dessa modifieringar ??

//Jimmie

SecretAgentMan
                          Deltagare

Nej, det är ingen större risk – men som vanligt, pillar man så får man vara beredd på att det kan gå snett.

Dock är kombinationen dawes (peak/hold på 1,1-1,15 bar) och 3″ vanlig, och ingen har hittills haft problem.
                            Faktum är att ett svajande laddtryck med elaka toppar är betydligt mera riskabelt än ett lätt höjt tryck som är stabilt.

🙂

/J

Manor
                            Deltagare

…samma för mig. Jag kan även se en/två gröna lampor precis när man startar den (när startmotorn går/snurrar). Det kanske man ska vara glad för…att man inte har något ”slammer” i motorn alltså ;).

mvh Mats N

ADDE.H
                              Deltagare

>Vad är det för fel på min bil/sensor då? Jag har ställt
                                >Knocken på max känslighet och jag får bara första dioden till
                                >att blinka/tändas när jag varvar rejält (6000rpm). Har aldrig
                                >sett andra dioden lysa.
                                >När jag vred om skruven till max åt andra hållet vaknade
                                >aldrig första dioden så jag har inte ställt den på max
                                >okänslighet.
                                >
                                >Motorn är orginal förutom laddtrycket som är höjt till lite
                                >under 1,1bar och downpipen är bytt.

Inget fel alls!!Har samma setups och min första lampa tänds också runt 6000 varv och ingen mer.

/Adde

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.