SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor vad ger upp först på gt motorn?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30196
    iron m///
    Deltagare

      Tänkte köra snik i sommar medans ja bygger klart mitt bigblock..

      Så vad ger upp först på en gt botten?

      Kolvar spriker eller går stakarna av?

      Bilen går med precision 6265bb. 1400cc spridare. V-power. Vi-pec. Kan man köra runt på 1 bar utan spränga maskinen?

      Mvh

      #255128
      adam.b.w
      Deltagare

        Tänkte köra snik i sommar medans ja bygger klart mitt bigblock..

        Så vad ger upp först på en gt botten?

        Kolvar spriker eller går stakarna av?

        Bilen går med precision 6265bb. 1400cc spridare. V-power. Vi-pec. Kan man köra runt på 1 bar utan spränga maskinen?

        Mvh

        Kör du inte son en idiot ser jag ingen anledning till att vara orolig. Jag kör på 1.45b och de är i.gen fara. Folk oroar sig för mycket och kör för lite! Du har väll ändå köppt bilen för att använda den;-) annars finns modellbilar:-)

        #255122
        TomK
        Deltagare

          Kör du inte son en idiot ser jag ingen anledning till att vara orolig. Jag kör på 1.45b och de är i.gen fara. Folk oroar sig för mycket och kör för lite! Du har väll ändå köppt bilen för att använda den;-) annars finns modellbilar:-)

          Jo men man får tänka på att hans 6265 turbo pumpar sjukt mycket luft! god för över 700 på hjulen. Så en bar på en sån flödar bra mycket mer än tex en VF35 på samma ladd.

          #255126
          Gyver
          Deltagare

            Jag skulle säga stakarna, antingen hinner dem böja sig eller så börjar muttrarna i storänden att släppa.

            #255123
            iron m///
            Deltagare

              Kanske skulle slänga i smida stakar å köra på?!

              Vill inte spränga maskinen å fördärva turbon :@

              Vad klarar kolvarna? 400hk i maskin?

              #255129
              adam.b.w
              Deltagare

                Jo men man får tänka på att hans 6265 turbo pumpar sjukt mycket luft! god för över 700 på hjulen. Så en bar på en sån flödar bra mycket mer än tex en VF35 på samma ladd.

                Oj missade det 😛 sorry. Men är de någon som 100% vet när en o öppnad ”wrx” motor brister?
                Per tyckte att de inte va några bekymmer att köra med efekten jag har nu 323hk?
                Och alla sejer ju så olika:-\ är de någon som vet vart bristningsgränsen går.

                #255127
                Gyver
                Deltagare

                  Alla motorer har ju så olika ägarhistorik så det går inte att veta riktigt. Men på typ en gt-motor så verkar dem ge upp när det närmar sig 350hk och uppåt 450nm på bensin. Har du stor turbo som pumpar mer luft men sänker laddtrycket en del så kommer du ju få ganska sen spoolup men maxvridet kommer högre upp i registret tack vare att den har bättre verkningsgrad där. Det är ju bra för då mår stakarna bättre och löper inte samma risk för att böja sig. Det som dödar motorer och lådor i allmänhet grundar sig ju oftast i för höga cylindertryck vid låga varv. Nackdelen är dock att gt’s stakar inte gillar för höga varv vid en effekt uppåt 350hk för då börjar muttrarna som sagt tappa klämkraften. Så när du kör bilen i sommar och varvar högre för att du vill känna accelerationen så kan du få ”rod-knock”. Ett spikvarningssystem kanske vore något att tänka på också…

                  #255124
                  iron m///
                  Deltagare

                    Bilen kommer ju mappas med spik utrustning så något mer knock links känns onödigt är ju inte att jag ska pressa bilen som fan utan mer kunna åka lite i sommar

                    #255130
                    JohanLofgren
                    Deltagare

                      Ska du trimma ska du inte göra det dåligt, då blir de dyrare i sluändan ändå till slut. Jag körde med 1,1bar i ladd med smidda kolvar, acl laget och cosworth packningar med en ihi vf 23 turbo. Slutade med 2 hål i blocket(stake eller vevlager som gan upp) och jag måste köpa en helt ny maskin. Om du sätter i smidda kolvar kan du lika bra punga ut ordentligt med smidda stakar också! Roligare när man vet att maskin håller!

                      #255125
                      iron m///
                      Deltagare

                        Bygger ju en cdb ej257 på 2.7L med bara frästa delar som stakar kolvar vev m.m..

                        Skulle åka på en std gt motor bara för kunna köra lite denna sommaren. Och bilen mappas ju in med alla övriga trimdelar som turbo grenrör spridare soppa pumpar m.m…

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.