› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › vad ger upp först på gt motorn?
- Detta ämne har 9 svar, 1,130 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av
iron m///.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2013 kl. 06:36 #30196
iron m///
DeltagareTänkte köra snik i sommar medans ja bygger klart mitt bigblock..
Så vad ger upp först på en gt botten?
Kolvar spriker eller går stakarna av?
Bilen går med precision 6265bb. 1400cc spridare. V-power. Vi-pec. Kan man köra runt på 1 bar utan spränga maskinen?
Mvh
9 april, 2013 kl. 07:09 #255128adam.b.w
DeltagareTänkte köra snik i sommar medans ja bygger klart mitt bigblock..
Så vad ger upp först på en gt botten?
Kolvar spriker eller går stakarna av?
Bilen går med precision 6265bb. 1400cc spridare. V-power. Vi-pec. Kan man köra runt på 1 bar utan spränga maskinen?
Mvh
Kör du inte son en idiot ser jag ingen anledning till att vara orolig. Jag kör på 1.45b och de är i.gen fara. Folk oroar sig för mycket och kör för lite! Du har väll ändå köppt bilen för att använda den;-) annars finns modellbilar:-)
9 april, 2013 kl. 07:14 #255122TomK
DeltagareKör du inte son en idiot ser jag ingen anledning till att vara orolig. Jag kör på 1.45b och de är i.gen fara. Folk oroar sig för mycket och kör för lite! Du har väll ändå köppt bilen för att använda den;-) annars finns modellbilar:-)
Jo men man får tänka på att hans 6265 turbo pumpar sjukt mycket luft! god för över 700 på hjulen. Så en bar på en sån flödar bra mycket mer än tex en VF35 på samma ladd.
9 april, 2013 kl. 07:33 #255126Gyver
DeltagareJag skulle säga stakarna, antingen hinner dem böja sig eller så börjar muttrarna i storänden att släppa.
9 april, 2013 kl. 07:52 #255123iron m///
DeltagareKanske skulle slänga i smida stakar å köra på?!
Vill inte spränga maskinen å fördärva turbon :@
Vad klarar kolvarna? 400hk i maskin?
9 april, 2013 kl. 10:06 #255129adam.b.w
DeltagareJo men man får tänka på att hans 6265 turbo pumpar sjukt mycket luft! god för över 700 på hjulen. Så en bar på en sån flödar bra mycket mer än tex en VF35 på samma ladd.
Oj missade det 😛 sorry. Men är de någon som 100% vet när en o öppnad ”wrx” motor brister?
Per tyckte att de inte va några bekymmer att köra med efekten jag har nu 323hk?
Och alla sejer ju så olika:-\ är de någon som vet vart bristningsgränsen går.9 april, 2013 kl. 10:37 #255127Gyver
DeltagareAlla motorer har ju så olika ägarhistorik så det går inte att veta riktigt. Men på typ en gt-motor så verkar dem ge upp när det närmar sig 350hk och uppåt 450nm på bensin. Har du stor turbo som pumpar mer luft men sänker laddtrycket en del så kommer du ju få ganska sen spoolup men maxvridet kommer högre upp i registret tack vare att den har bättre verkningsgrad där. Det är ju bra för då mår stakarna bättre och löper inte samma risk för att böja sig. Det som dödar motorer och lådor i allmänhet grundar sig ju oftast i för höga cylindertryck vid låga varv. Nackdelen är dock att gt’s stakar inte gillar för höga varv vid en effekt uppåt 350hk för då börjar muttrarna som sagt tappa klämkraften. Så när du kör bilen i sommar och varvar högre för att du vill känna accelerationen så kan du få ”rod-knock”. Ett spikvarningssystem kanske vore något att tänka på också…
9 april, 2013 kl. 16:15 #255124iron m///
DeltagareBilen kommer ju mappas med spik utrustning så något mer knock links känns onödigt är ju inte att jag ska pressa bilen som fan utan mer kunna åka lite i sommar
18 april, 2013 kl. 08:47 #255130JohanLofgren
DeltagareSka du trimma ska du inte göra det dåligt, då blir de dyrare i sluändan ändå till slut. Jag körde med 1,1bar i ladd med smidda kolvar, acl laget och cosworth packningar med en ihi vf 23 turbo. Slutade med 2 hål i blocket(stake eller vevlager som gan upp) och jag måste köpa en helt ny maskin. Om du sätter i smidda kolvar kan du lika bra punga ut ordentligt med smidda stakar också! Roligare när man vet att maskin håller!
18 april, 2013 kl. 19:56 #255125iron m///
DeltagareBygger ju en cdb ej257 på 2.7L med bara frästa delar som stakar kolvar vev m.m..
Skulle åka på en std gt motor bara för kunna köra lite denna sommaren. Och bilen mappas ju in med alla övriga trimdelar som turbo grenrör spridare soppa pumpar m.m…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.