SSC Allmänt snack Allmänt småprat Vad gör alla – egentligen?

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 163 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

Å fi fan. Du är ju tuff på riktigt Mats! 😀

Japp….tuff är mitt andranamn ;).

mvh Mats Tuff N

Manor
      Deltagare

Nu sitter Mats och skriver ord och namn på grejor han hört de tuffa killarna snackat om i fikarummet. 😉

Jag ÄR den tuffa killen som snackar om sådant här :*.

Sitt inte och skriv så mycket i forumet Äljen…se till att laga till en brakmiddag till din flytthjälp istället :P.

mvh Mats Tuff N
        PS. Grattis på födelsedagen Äljen…i förskott

maxan
        Deltagare

Jobbar som systemtekniker på Telenor. På svenska kan man säger att jag administrerar servrar via text-fönster (i Solaris/Unix-världen, lite modernare än Cobol-Mats 😛 ).Mitt primära ansvar är de system som verifierar och loggar ADSL och modemanslutningar för t.ex. våra Wholesalekunder som t.ex. Glocalnet. (Sådär totalt 15-25 inloggningsförfrågningar i sekunden).Har taggat ner på bilsidan och lägger mycket av fritiden på knattefotboll där jag är tränare för ett lag i P96 Tyresö FF.

Det finns ingenting som är modernare än COBOL…det vet du väl Max ;). Själv jobbar man med system som hanterar mer än 10.000.000 transaktioner per dag…drygt 155 transaktioner per sekund i snitt på peakdagarna, och då utförs mer behandling än en fjuttig inloggningsförfrågan. Jo, jag jobbar givetvis med IBM stordatorer, och inga Dinky-Toys-manicker :D. Sanningen att säga så jobbar jag just nu med en uppbyggaden av en ny utvecklingsmiljö för the COBOL-dudes…fast denna gång sker all utveckling och testning i PC-miljön. Målmiljön är dock densamma…alltså stordatorn.mvh Mats N

Den enda anledningen till att IBM’s stordatorer finns kvar är att de är så stora att de inte längre går att få ur serverhallarna. Inte nog med att skruvarna rostat ihop, det sitter massa fastkedjade cobolveganer runt servern som förhindrar användning av vassare redskap. Inte undra på att SEB var tvunga att bygga ett så stort kontor.. Hur gick det till, ställde ni dit monstret och byggde huset över det?

Du vet.. det man inte har i serverrummet har man i…. 😀

daniel83
          Deltagare

Kan ju säga så här att nu har man bytt arbetsplats.Är anställd hos IndustriQompetens i Västerås.Jobbar för tillfället på Leax Mekaniska på Glasgatan i Köping.Gör saker till Volvo, ABB i Ludvika mm.Väldigt roligt.//Daniel

Nu är det så att Leax även har /gör grejer till Sellholm i Köping.

//Daniel – Har åkt Rallybil:7 :7 :7

Manor
            Deltagare

Den enda anledningen till att IBM’s stordatorer finns kvar är att de är så stora att de inte längre går att få ur serverhallarna. Inte nog med att skruvarna rostat ihop, det sitter massa fastkedjade cobolveganer runt servern som förhindrar användning av vassare redskap. Inte undra på att SEB var tvunga att bygga ett så stort kontor.. Hur gick det till, ställde ni dit monstret och byggde huset över det?Du vet.. det man inte har i serverrummet har man i…. 😀

Hahaha, sanninget att säga så var stordatorerna vattenkylda då Rissnehuset byggdes. Det värmda vattnet togs omhand och värmde delvis upp huset (93000 kvm). Nu är de minsta burkarna i hallen den s.k stordatorn, och den är inte längre vattenkyld (snyft). Unix- och Windowsservrar har tagit över en väldigt stor yta…och även AS400-parken tar en del utrymme.

COBOL-veganerna har ännu inte lyckats nå fram med sina kedjor…det sitter ASSEMBLER-huliganer med långt skägg ivägen :D.

mvh Mats N

kakan
              Deltagare

Fältapplikationsingenjör(?!) är man.. jobbar i Köbenhavn med support för inbyggda system för en tillverkare av 8-bitars-en-chips-datorer.. försöker hålla det till hårdvarudesign så mycket som möjligt.. är man klassad som IT-mupp månne?

Har du byggt eller ägt ett piratsatelitdekoderkort ”back in the days” är det stor chans att det var våra kretsar ni använde.

maxan
                Deltagare

Den enda anledningen till att IBM’s stordatorer finns kvar är att de är så stora att de inte längre går att få ur serverhallarna. Inte nog med att skruvarna rostat ihop, det sitter massa fastkedjade cobolveganer runt servern som förhindrar användning av vassare redskap. Inte undra på att SEB var tvunga att bygga ett så stort kontor.. Hur gick det till, ställde ni dit monstret och byggde huset över det?Du vet.. det man inte har i serverrummet har man i…. 😀

Hahaha, sanninget att säga så var stordatorerna vattenkylda då Rissnehuset byggdes. Det värmda vattnet togs omhand och värmde delvis upp huset (93000 kvm). Nu är de minsta burkarna i hallen den s.k stordatorn, och den är inte längre vattenkyld (snyft). Unix- och Windowsservrar har tagit över en väldigt stor yta…och även AS400-parken tar en del utrymme.COBOL-veganerna har ännu inte lyckats nå fram med sina kedjor…det sitter ASSEMBLER-huliganer med långt skägg ivägen :D.mvh Mats N

start: ;herewego
                  mov ax,cs
                  mov ds,ax

mov ah,getdate ;get current date
                  int msdos ;MSDOS interrupt
                  mov [year],cx ;save year
                  mov [mth],dh ;save month
                  mov [day],dl ;day

mov si,days ;source buffer
                  mov di,tbuff ;dest buffer
                  cbw ;dayname in AL, make word
                  mov cx,ax ;loop count

Maddis
                  Deltagare

Jag hör inte hemma hos IT-folket 😛

Jag är ”servicekonsulent” enligt papperen, innebär att underhålla kaffemaskiner och varuautomater ute hos kunder.

jenza
                    Deltagare

Supporttekniker på Bredbandsbolaget 🙂

Snowman
                      Deltagare

Nu när man läst igenom hela tråden måste jag ju göra ett inlägg oxå.

Jobbar som såndär´n IT-nisse jag med. Citrix- och windowsservrar i allmänhet. CSC heter företaget, har säkert ingen hört talas om, dock finns det drygt 100 000 CSC:are i världen..

Hamnade i den här tråden för att jag sökte på RSS. Lustigt 🙂
                        Tänkte om Imprezaforumet hade såndärn RSS-feed, men det är väl inte troligt :+

/Markus

Mats
                        Deltagare

Dags o dra igång denhär tråden igen kanske?
                          Nu har man ju bytt jobb lite och sitter numera som Supply Planner på Samuelsons Inredningar/New Store Europe.
                          Vi jobbar med butiksinredning till bla Elgiganten, Intersport och Preem mfl.

Mats GBG
                          Regionsansvarig Göteborg

Wehlin
                          Deltagare

Jobbar som butikssäljare på ett företag som heter HCB SYD AB,
                            sitter och kränger bilstereo/slutsteg/larm/navigation mm till bilar dagarna i ända.

// Wehlin

oscaro
                            Deltagare

Jag kör ribbåt på sommaren, och säljer strumpor resten av året.

SÅ är det någon som vill åka ribbåt i stockholms skärgård så fixar vi bra pris åt ssi-are.

http://www.ribkompaniet.se

mikke
                              Deltagare

jag får väl vara en ”mjölknisse” då kanske, kör lastbil med just det som last:)

zwift
                                Deltagare

VVS-Installatör på entrepenad,,,

Klart text = Ser till att alla kan dricka vatten, tvätta sig, skita och att det finns värme/kyla,,,
                                  Svetsar gas,tig,

Å för att uttrycka det på gammel svenska ja e rörläggare!
                                  Fast utan den trista biten då man behöver åka hem til folk som spolat ner en tampong i toan å sen dumpat ett par gånger efter,, innan de fattat att det e stopp,,,

Utgår från Borås men jobbar i GBG, gjort IKEA,Arkaden, Ett av Gothia hotellen mm
                                  Just nu på Lindholmen och bygger om/nytt åt ESAB

Tobbe/Borås

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 163 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.