SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad görs vid en EcuTek?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    pannan
    Deltagare

Jag vill veta vad som mer görs än att flasha om originalboxen?

Vissa här säger att de kör 1.5 bars laddtryck med en Ecutekmappning. Den interna mapsensorn går till max 1.5 bar.

Rör man något annat? Boostsolenoid m.m? Går ju en vacuumslang ifrån denna till bl a wastegaten? Sätter man in motstånd i den? Använder pysventil eller liknande?

Mvh
      Johan

Manor
      Deltagare

Inte kan jag det här inte…men man kan väl chansa :).

(Boost)solenoiden får en signal från ECU:n när den ska reagera. Denna uppgift lär väl då vara en av sakerna som ändras i mappen då ECU:n mappas om.

mvh Mats N

STIred
        Deltagare

Rätt så säker att allt görs genom mjukvaran…. Är inte säker men skulle nog gissa att man trixar med wastegatens dutycycle(går ju styra genom mjukvaran).
          Det är dock bara en gissning 🙂 Är ingen expert på detta 😉

Edit:lite stavning, ordblind såhär på morgonen 😉

SecretAgentMan
          Deltagare

Visst är det så Raul.

Mapsensorn däremot är jag inte säker på på newagebilar, men hur många laddar över 1,5 bar? Att gå upp till max 1,5 lär ju inte vara något problem om sensorn klarar av det…

/J

simo
            Deltagare

Har inte en aning om hur de gör med EcuTek, men jag trot att flera med mig som kör med andra sprut som använder separat styrning för trycket.

/U

pannan
              Deltagare

Vet att t ex Peter här på forumet bytte solenoiden till en 2 bars.

Det jag vill veta är om man t ex stryper vacuumslangen lite för att få mera tryck.

Självklart vet jag att man styr det mesta genom sprutet. Men om övriga saker inte lirar så spelar det ingen roll hur mycket man ställer upp i sprutet.

SecretAgentMan
                Deltagare

Pannan…solenoiden har ingen tryckbegränsning, det är mapsensorn..
                  Den gamla 2-portarssolenoiden har däremot problem med att få upp trycket kvickt med kontroll, därför byttes det tidigare till en 3-portare som hade mera kontroll på det hela.

Vill man krångla till det så skruvar man dit en dedikerad laddtryckskontroller.

Alternativt skruvar man dit en dawes, och är skitnöjd, allt fungerar, kostar nada (men vill man ta ned trycket på högre varv är man ”#### outta luck” som de insatta säger).

/J

STIred
                  Deltagare

Det jag vill veta är om man t ex stryper vacuumslangen lite för att få mera tryck.sprutet.

Varför? Du styr ju laddtrycket med wastegaten 😉

pannan
                    Deltagare

Det jag vill veta är om man t ex stryper vacuumslangen lite för att få mera tryck.sprutet.

Varför? Du styr ju laddtrycket med wastegaten 😉

Självklart gör man det, var slangen till wastegaten som jag menade. Spelar ingen roll om jag ställer in 2 bar på Autronicen, bilen laddar ca 1.35 bar detta p g a att wastegaten inte orkar hålla stängd. Därför jag undrade vad de gör vid en Ecutek. Pillar man på vacumslangar också?

SecretAgentMan
                      Deltagare

Men jösses, du har bilen på en trimfirma…jag hoppas att det inte blir dyrt i alla fall.

/J – vill minnas att den trimfirman enligt egen utsago är ”bäst” på det mesta..

pannan
                        Deltagare

Men jösses, du har bilen på en trimfirma…jag hoppas att det inte blir dyrt i alla fall./J – vill minnas att den trimfirman enligt egen utsago är ”bäst” på det mesta..

Men Ge dig SAM, jag frågar. Man kan ju vara lite trevlig.

Allt sitter som det skall men bilen vill inte ge mer än 1.35 bars ladd därför jag undrade vad det kan vara. Vet att original mapsensor skall klara 1.5 bar varför vi valde att köra på den. Annars kunde man köra på Autronics egna interna mapsensor.

pannan
                          Deltagare

Med tanke på att Lambda värdet är helt perfekt och allt ser riktigt bra ut med temp och allt undrar jag vad det kan vara. Man skall inte behöva använda sig utav pysventiler eller liknande.

STIred
                            Deltagare

Spelar ingen roll om jag ställer in 2 bar på Autronicen, bilen laddar ca 1.35 bar detta p g a att wastegaten inte orkar hålla stängd. Därför jag undrade vad de gör vid en Ecutek. Pillar man på vacumslangar också?

Skulle ställt frågan så från början 😉
                              Om jag inte minns fel hade JRM hade samma problem när de gjorde min bil med Motecen, fast då var det iofs med aps turbon. Har för mig de portade wastegaten och sen funkade det bra. Tycker själv det låter lite konstigt att det funkade bättre efter portning iofs. men det blev bra efteråt som sagt

pannan
                              Deltagare

Skulle ställt frågan så från början 😉 Om jag inte minns fel hade JRM hade samma problem när de gjorde min bil med Motecen, fast då var det iofs med aps turbon. Har för mig de portade wastegaten och sen funkade det bra. Tycker själv det låter lite konstigt att det funkade bättre efter portning iofs. men det blev bra efteråt som sagt

Tackar,

Precis det svaret jag letade efter. Har också hört att vissa behövt porta och andra inte. Då vet jag vad man skall gå på nu iallafall. Jäkligt svårt att formulera när man inte är en besserwisser på Impreza tyvärr.

Mvh
                                Johan – Svårare än så var det inte.

Mats
                                Deltagare

Ställ frågan från början.
                                  Du vill veta varför ditt Autronic inte orkar hålla mer än 1,35. Hade du skrivit det i första posten så tror jag att du hade fått svar på det direkt. Utan kommentarer som du verkar tycka är tykna.

Mats GBG/nadawisser
                                  Regionsansvarig Göteborg

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.