› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vad görs vid en EcuTek?
- Detta ämne har 43 svar, 2,266 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
STIred.
-
FörfattareInlägg
-
25 april, 2006 kl. 08:11 #57653
simo
DeltagareSkulle ställt frågan så från början 😉 Om jag inte minns fel hade JRM hade samma problem när de gjorde min bil med Motecen, fast då var det iofs med aps turbon. Har för mig de portade wastegaten och sen funkade det bra. Tycker själv det låter lite konstigt att det funkade bättre efter portning iofs. men det blev bra efteråt som sagt Tackar,Precis det svaret jag letade efter. Har också hört att vissa behövt porta och andra inte. Då vet jag vad man skall gå på nu iallafall. Jäkligt svårt att formulera när man inte är en besserwisser på Impreza tyvärr.MvhJohan – Svårare än så var det inte.
Jösses!!
/U – omvänd logik
25 april, 2006 kl. 08:11 #57684specialized
DeltagareNu kanske jag är ute och cyklar men..
Utan eller med för stor restriktor i slangen från turbon till T- korset, som sen går vidare till WG och solenoiden.
Brukar det inte bli problem att få upp laddet då ?
Har för mig jag läst det i någon tråd här../ Mattias
25 april, 2006 kl. 08:23 #57676STIred
Deltagareomvänd logik
Jo visst som jag skrev ovan tyckte själv att det lät konstigt att portning skulle lösa just det problemet 😉 men som sagt det funkade utan problem efter portning…. vad jag vet så var det inget annat de ändrade på.
Edit: De tog inget extra betalt för portningen heller, så det var inte av den anledningen heller de valde göra det 😉
25 april, 2006 kl. 08:41 #57649SecretAgentMan
DeltagareNu kanske jag är ute och cyklar men..Utan eller med för stor restriktor i slangen från turbon till T- korset, som sen går vidare till WG och solenoiden.Brukar det inte bli problem att få upp laddet då ?Har för mig jag läst det i någon tråd här../ Mattias
Du är precis på det korrekta svaret och snubblar. 😉
Portning av wg används för att bekämpa skenande laddtryck.
Pannan – Jag är helt allvarlig, du har lämnat bilen till en firma som mig veterligen har detta som kärnverksamhet, och tar betalt för jobbet.
Man borde ju kunna i alla fall tro att kunden skulle slippa behöva jaga rätt på (elementär) info.Svaret du söker efter är – begränsa flödet in till laddtrycksstyrningen, detta görs med restriktor (a’la standard) eller ännu snyggare med en ventil från Festo (a’la Strats lösning), tricket är att få rätt flöde in, så att solenoiden kan blöda av tillräckligt, och fortfarande styra trycket.
/J – tror sig till och med ha läst i Autronicmanualen till StoneAge-sprutet vilken storlek på restriktor som rekommenderas till vilka laddtryck.
25 april, 2006 kl. 08:42 #57650SecretAgentMan
Deltagare…och varför inte använda Autronicboxens inbyggda mapsensor om man vet att standard maxas vid 1,5 bar, och man har tänkt sig att lägga sig på just 1,5 bar (är ju minst sagt vanskligt, när det bara handlar om att dra in en slang till autronicen)?
/J
25 april, 2006 kl. 10:36 #57656Kvarnis
DeltagareFår du för högt BP så sugs Wg’n upp enkelt.
om sen BÖR du använda en restriktor om du vill nå högre laddtryck.
25 april, 2006 kl. 10:38 #57677STIred
DeltagarePannan – Kanske det här kan vara nåt? Kolla längst ner på sidan
http://www.gfb.com.au/index.php?parentid=tech_info&option=tech_info
25 april, 2006 kl. 12:31 #57666pannan
DeltagareTackar för svaren. Just en bleeder pratade vi om igår eller att tillverka en egen restiktor och laborera med.
Sam,
Det är jag som köpt delarna lösa och ber dem plocka ihop bilen tack vare att de brukar vara förbaskat duktiga på att just mappa autronic. Kör man på en ny bil som en new age STI denna gången blir det lite söka på nätet också vad andra har råkat ut för eller som jag gjorde nu frågade om lite hjälp och tips.
Just portning låter inte logiskt iom att det brukar man göra om man får laddtrycks om skenar iväg. Vet att Speedworks hade grymma problem med just laddtryckssvajningar på Jons STI. På min bil ligger laddtrycket konstant och allt är frid och fröjd.
Däremot har jag klagat lite ifrån början till bl a Subaru om att bilen betett sig konstigt, tycker inte den har laddat fullt i vissa lägen. De kopplade upp bilen på dator men hittade inga fel. Kanske är 2 ports selenoiden som spökar eller något liknande på bilen.
Ang mapsensorn tänkte vi börja på den interna mapsensorn då tiden är knapp iom att jag åker iväg på Fredag. Sedan kommer jag endå inte att ladda mer än 1.5 bar. Har ju fungerat för andra att göra så. Sedan när man börjar kika på annan turbo. Då kan man använda Autronicens mapsensor.
Sedan om någon skriver ”jösses” eller skall idiotförklara en för att man ställer en fråga tycker jag är jäkligt trist, speciellt då vi inte är 20 år länge.
mvh
J25 april, 2006 kl. 12:53 #57678STIred
DeltagareSedan om någon skriver ”jösses” eller skall idiotförklara en för att man ställer en fråga tycker jag är jäkligt trist, speciellt då vi inte är 20 år länge.mvhJ
Utan o försvara någon, tycker att folk får ställa vilka frågor de vill, och folk får svara precis som de vill 😉 måste ju få säga vad man tycker…
/r – säkert idiotförklarad ett antal gånger, men lika glad för det 😉 😀 … just för att man inte är 20 längre 😉
25 april, 2006 kl. 13:09 #57654simo
DeltagareTyckte att det var ganska befogat att skriva Jösses när nordens ”största” på Impreza, som dessutom fått saken förklarad en gång tidigare ger sig på att porta WG för att höja laddet…så detta var inte alls riktat till dig Johan.
New age or Stone age, mig veterligen så har laddtryckstyrningen på Subarun funkat lika sedan tidigt 90-tal
/U
25 april, 2006 kl. 13:21 #57667pannan
DeltagareTyckte att det var ganska befogat att skriva Jösses när nordens ”största” på Impreza, som dessutom fått saken förklarad en gång tidigare ger sig på att porta WG för att höja laddet…så detta var inte alls riktat till dig Johan.New age or Stone age, mig veterligen så har laddtryckstyrningen på Subarun funkat lika sedan tidigt 90-tal/U
Ok.
Det som är skumt är att vissa bilar i England har haft samma problem och vissa andra inte alls. Kan det bero på kvalitén på komponenter?
STI-red,
Jag tycker också det låter skumt att man portar WG:n så är saken löst. Kan det inte vara så att man portat din wastegate för att det skenade. Sedan har man kompenserat med en bleeder eller liknande?
25 april, 2006 kl. 13:25 #57668pannan
DeltagareProblemet är nu löst. Behövdes varken portas, använda sig utav BC eller liknande.
mvh
J25 april, 2006 kl. 13:26 #57651Strat
DeltagareJRM har aldrig portat en turbo för högre laddtryck. Jag hade boost creep då min VF34 monterades och då kom vi fram till att en portning av wg’n var lösningen. Sen dess har jag hört om flera bilar med samma problem.
25 april, 2006 kl. 13:39 #57679STIred
DeltagareSTI-red,Jag tycker också det låter skumt att man portar WG:n så är saken löst. Kan det inte vara så att man portat din wastegate för att det skenade. Sedan har man kompenserat med en bleeder eller liknande?
Kanhända att jag minns fel, var drygt ett år sen… och nej var inte skenande laddtryck det är jag ganska så säker på utan gick inte få bilen o ladda, portning nämndes också vet jag…. Tyckte som sagt det lät skumt redan då.
Hursomhelst problemet löstes iaf….
Antagligen bara jag som håller på bli dement, eller missat nåt 😉25 april, 2006 kl. 13:45 #57680STIred
DeltagareProblemet är nu löst. Behövdes varken portas, använda sig utav BC eller liknande.mvhJ
Vad var problemet föresten?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.