› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vad görs vid en EcuTek?
- Detta ämne har 43 svar, 2,266 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
STIred.
-
FörfattareInlägg
-
25 april, 2006 kl. 13:51 #57669
pannan
DeltagareProblemet är nu löst. Behövdes varken portas, använda sig utav BC eller liknande.mvhJ
Vad var problemet föresten?
Får se när jag åker ut ikväll. Fick reda av R för ett litet tag sedan att den gick mycket bra och att problemet var löst.
25 april, 2006 kl. 15:52 #57657Kvarnis
DeltagareProblemet är nu löst. Behövdes varken portas, använda sig utav BC eller liknande.mvhJ
Om jag förstodd rätt så körde du mend en 2 portare och det är som sagt där problemet är/var
Sen så kan problem med bla boost creep bli att wg’n blåser pp, men då ska det skena först.
Sen om man har problem me creep så måste man studera hela kjedjan.
Sen det som händer med 2 portaren är att den inte hinner blöda bort tillräkligt mycket luft om man inte ändra restriktor etc, och till följd att den trycker upp wg’n, sen blir man för elak där så laddar det för mycket 😉
25 april, 2006 kl. 16:04 #57670pannan
DeltagareOm jag förstodd rätt så körde du mend en 2 portare och det är som sagt där problemet är/varSen så kan problem med bla boost creep bli att wg’n blåser pp, men då ska det skena först.Sen om man har problem me creep så måste man studera hela kjedjan.Sen det som händer med 2 portaren är att den inte hinner blöda bort tillräkligt mycket luft om man inte ändra restriktor etc, och till följd att den trycker upp wg’n, sen blir man för elak där så laddar det för mycket 😉
Är det värt att beställa en 3 ports selenoid och byta ut den som sitter standard?
25 april, 2006 kl. 17:12 #57685specialized
DeltagareTyckte att det var ganska befogat att skriva Jösses när nordens ”största” på Impreza, som dessutom fått saken förklarad en gång tidigare ger sig på att porta WG för att höja laddet…så detta var inte alls riktat till dig Johan.New age or Stone age, mig veterligen så har laddtryckstyrningen på Subarun funkat lika sedan tidigt 90-tal/U
”JRM RACING AB … http://www.jrm-racing.se
ÖVERLÄGSET STÖRST I NORDEN PÅ IMPREZA”Firman det rör sig om här är väl SMR och inte JRM ? 😉
/ Mattias – vaksam 😉
25 april, 2006 kl. 17:48 #57671pannan
Deltagare”JRM RACING AB … http://www.jrm-racing.seÖVERLÄGSET STÖRST I NORDEN PÅ IMPREZA”Firman det rör sig om här är väl SMR och inte JRM ? 😉 / Mattias – vaksam 😉
SMR har då aldrig påstått att de skulle vara ”störst” på Impreza.
Vill inte kasta skit på något företag i denna brasch. Är upp till var och en vilka man anlitar. Ville köra Autronic då fanns det bara ett val för mig. Hade jag EcuTekat har jag valt ett annat.
Finns en mängd mappare och trimmare i Sverige med bra rykte:
SMR
JRM
Trollspeed
TrendabSedan att SMR har en av Sveriges absolut bästa Service och support oavsett tid är det inget snack om. De bilar de byggt visar de enormt intresse av om fel skulle dyka upp. Den som tipsade mig om SMR var Lövan. Efter att de byggde hans Supra fanns det inte många andra att välja på sade han. Han kunde ringa dem kl 23 en kväll och få 100% hjälp, sådant värdesätter jag enormt. Jag vet att Lövan är 100% pedant, så övetalningen var inte obefogad. Kan inte yttra mig hur andra företag bemöter sina kunder då jag aldrig har vänt mig till en trimfirma tidigare. Sedan att de inte har skjutit någon kundbil säger en del det också.
25 april, 2006 kl. 18:51 #57658Kvarnis
DeltagareBåde ja och nej..
Det funkar mend en ebc, sen så finns ju även apexi avc-r 😀
Jag vet inte hur dom nya autronice ecu’n ’r på att reglera laddtrycket, dom gammal var lite så där.Men helt klart om du tänker gå vidare så är en 3-portare ett måste.
Går att handla beggat från UK för ca £5025 april, 2006 kl. 19:34 #57681STIred
DeltagareSå lätt det blir missförstånd av ingenting… 🙁
Det jag kan säga om JRM är att de alltid bemött iaf mig väl och de ställer alltid upp när man behöver nåt. Och jag är övertygad att de gör likadant mot alla sina kunder…
Det viktigaste för mig är att bilen funkar bra när de är klara med den, och det har iaf min gjort i drygt ett år. Thats it!
25 april, 2006 kl. 21:55 #57672pannan
DeltagareAllt vart bara en enda soppa 🙂 ställde min fråga helt galet.
Men det har löst sig nu iallafall.
mvh
J25 april, 2006 kl. 21:58 #57686JRM – JoCCe
DeltagareDags att reda ut lite begrepp …
* Vi säger oss vara störst i norden på Impreza, det tror jag oxå att vi med gott samvete kan göra då vi på 3,5 år har trimmat drygt 150 st Imprezor …
* SIMO, tydligen förväxlade du oss med en annan firma … Vi, till skillnad från dem kan Imprezan utan och innan …
* Ang. STiRed´s bil så portade vi wastegaten på hans APS SR/40 pga boostcreeps på höga varv … Boostcreeps får man när wastegatehålet är för litet och inte klarar att svälja tillräckligt mycket avgaser för att kunna hålla laddet så lågt som man önskar … Samma sak gjordes på Strat´s IHI VF34 … Vi har även fått göra det på ett antal andra bilar med eftermarknadsaggregat …
* Ang. support så är det självklart att man måste kunna ställa upp när det behövs … Vi är nu 4 st som jobbar häcken av oss med denna firma för att kunna hålla väntetiderna på en rimlig nivå … Det går alltid att nå någon av oss dygnet runt 7 dagar i veckan … Mig kan man ringa 03.00 på natten om man vill … Verkstaden är normalt bemannad minst 09.00-22.00 6-7 dagar i veckan …
MVH JoCCe
25 april, 2006 kl. 22:07 #57687JRM – JoCCe
DeltagareTyckte att det var ganska befogat att skriva Jösses när nordens ”största” på Impreza, som dessutom fått saken förklarad en gång tidigare ger sig på att porta WG för att höja laddet…så detta var inte alls riktat till dig Johan.New age or Stone age, mig veterligen så har laddtryckstyrningen på Subarun funkat lika sedan tidigt 90-tal/U
??? … Som jag just skrev så har vi aldrig portat en WG för att höja laddet … Den portas pga boostcreeps … Dessutom så är det inte hos oss ”Pannan” har lämnat in bilen …
Som du säger, Subarus laddtrycksstyrning é ingen raketforskning direkt, dessutom så é den relativt lik den som sitter i de flesta japanska bilar så det förvånar mig stort att den berörda firman inte direkt lyckas lista ut varför bilen inte laddar mer än 1,35 bar …
MVH JoCCe
25 april, 2006 kl. 22:10 #57688JRM – JoCCe
DeltagareSTI-red,Jag tycker också det låter skumt att man portar WG:n så är saken löst. Kan det inte vara så att man portat din wastegate för att det skenade. Sedan har man kompenserat med en bleeder eller liknande?
Kanhända att jag minns fel, var drygt ett år sen… och nej var inte skenande laddtryck det är jag ganska så säker på utan gick inte få bilen o ladda, portning nämndes också vet jag…. Tyckte som sagt det lät skumt redan då. Hursomhelst problemet löstes iaf…. Antagligen bara jag som håller på bli dement, eller missat nåt 😉
Tjena Raul,
Tror det é du som håller på att bli senil 😉 … Den portades för att laddet var för högt vid höga varvtal trots fullt öppen wastegate …
MVH JoCCe
26 april, 2006 kl. 08:52 #57659Kvarnis
DeltagareSTI-red,Jag tycker också det låter skumt att man portar WG:n så är saken löst. Kan det inte vara så att man portat din wastegate för att det skenade. Sedan har man kompenserat med en bleeder eller liknande?
Kanhända att jag minns fel, var drygt ett år sen… och nej var inte skenande laddtryck det är jag ganska så säker på utan gick inte få bilen o ladda, portning nämndes också vet jag…. Tyckte som sagt det lät skumt redan då. Hursomhelst problemet löstes iaf…. Antagligen bara jag som håller på bli dement, eller missat nåt 😉
Tjena Raul,Tror det é du som håller på att bli senil 😉 … Den portades för att laddet var för högt vid höga varvtal trots fullt öppen wastegate …MVH JoCCe
OT
Han fick nog lite för mycket norrlands sprit föra helgen 😉 😀26 april, 2006 kl. 16:47 #57682STIred
DeltagareTjena Raul,Tror det é du som håller på att bli senil 😉 … Den portades för att laddet var för högt vid höga varvtal trots fullt öppen wastegate …MVH JoCCe
Jepp, var iofs. ganska korkat av mig skriva första inlägget om portningen, speciellt i och med att jag visste jag inte mindes exakt + att jag tyckte själv att det verkade skumt, ibland undrar man vad man tänker med 😉
Sorry… Bra att allt blev klargjort iafOT Han fick nog lite för mycket norrlands sprit föra helgen 😉 😀
Ja fan det är nog spritens fel, måste varit de där sista drinkarna, vetefaan vad du blanda i dem förra helgen 😉 😀 En jäkel på blanda drinkar iaf. Men vänta till lördag bara du ska allt få igen 😉
26 april, 2006 kl. 16:49 #57683STIred
DeltagareAllt vart bara en enda soppa 🙂 ställde min fråga helt galet.Men det har löst sig nu iallafall.mvhJ
Jag kan nog med gott samvete ta på mig en del av äran i den soppan 😉 bra att det löste sig iaf 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.