SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor vad händer vid 4200varv på 1an ?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    volvosnubbe
    Deltagare

Min impreza vill gärna dra ner effekten/laddet och rycker/jämnar ur trycket vid de varvtalet just på 1an.
      på de andra växlarna händer inget.. bilen går fint i övrigt.
      Är de nån slags spärr ? ljudspärr eller nåt ?

MVH Dennis

jmartinsson
      Deltagare

Kanske är lite sent att låna tråden men min håller på med samma sak som din gjorde… Kom du på någon lösning?

Mumin
        Deltagare

har du ställt upp ladd trycket?

kan vara LMM men verkar konstigt om bara går dåligt på 1:n

jag kan höra runt på jobbet imorgon.

jobbar på subaru.

jmartinsson
          Deltagare

Vore bra!
            Jag bytte filter och monterade 3″ dp i helgen och efter att jag gjorde detta så har det inte hänt igen, men jag har dock för att ryckningarna/rycket uppstod vid kallt eller fuktigt väder alltså när turbon laddar på mycket! Så jag får testa igen en dag när det är lite kallare ute.

Vio
            Deltagare

Är det inte så att det finns en laddtrycksbegränsning på 1:an och 2:an?

Brukar väl vara standard på turbobilar med lite tryck.. För att skona lådan..?

specialized
              Deltagare

Är det inte så att det finns en laddtrycksbegränsning på 1:an och 2:an?Brukar väl vara standard på turbobilar med lite tryck.. För att skona lådan..?

Nej, inte på någon Impreza med orginalsprut i alla fall 🙂

Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
                ———————————-
                Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉

Vio
                Deltagare

Jahaaaa…. 🙂

Bara trodde det.. Min laddar aldrig fullt på ettan och tvåan.. Men trean fyran och femman laddar den fint på…
                  Har dock 1,1 bar i tryck.. 😉

specialized
                  Deltagare

Jahaaaa…. :)Bara trodde det.. Min laddar aldrig fullt på ettan och tvåan.. Men trean fyran och femman laddar den fint på…Har dock 1,1 bar i tryck.. 😉

Att den laddar mer på 3-4-5 :an beror bland annat på, att motorn jobbar tyngre då, med mer last (mer bränsle/luft) och därmed ger mer avgaser, vilket därmed ger högre laddtryck 🙂

———————————-

Vio
                    Deltagare

Är du säker på det…..?

Motorn får väl ungefär lika mycket bränsle luft jämt…?

Man har väl växellåda av en anledning… 😉

specialized
                      Deltagare

Är du säker på det…..?Motorn får väl ungefär lika mycket bränsle luft jämt…?Man har väl växellåda av en anledning… 😉

Om motorn får lika mycket bränsle/luft jämt….vad är det då som styr varvtalet på motorn ? 😉

Om du däremot menar procentförhållandet mellan luft och bränsle så brukar det variera något genom registret. Lean – Rich 🙂

———————————-

Vio
                        Deltagare

Jag menar att motorn får väl ungefär lika mycket bränsle+luft vid 3000 varv på tvåan som den får på 3000 varv på fyran..?

Att säga att motorn jobbar hårdare bara för att man har i en högre växel är juh fel.. Växellådan finns ju där för att man ska kunna välja hur hårt motorn ska jobba..

Däremot får juh motorn jobba hårdare om man gasar hårt på en för hög växel jämtemot en lägre växel.. Är väl därför man växlar ner vid accelererande omkörningar..?

specialized
                          Deltagare

Jag menar att motorn får väl ungefär lika mycket bränsle+luft vid 3000 varv på tvåan som den får på 3000 varv på fyran..?Att säga att motorn jobbar hårdare bara för att man har i en högre växel är juh fel.. Växellådan finns ju där för att man ska kunna välja hur hårt motorn ska jobba..Däremot får juh motorn jobba hårdare om man gasar hårt på en för hög växel jämtemot en lägre växel.. Är väl därför man växlar ner vid accelererande omkörningar..?

Tror du motorn jobbar lika hårt vid en fullgasacceleration på 1:an som den gör vid en fullgasacceleration på 5:an ??
                            Det gör den inte 🙂

Skillnaden defineras i mappnings-sammanhang som ” last”

En motor kan gå fett vid låg last, dvs. på låga växlar och små gaspådrag eller tom. på låga växlar med stora gaspådrag, vilket inte resulterar i så hög last….

Samma motor kan gå snålt vid max last, dvs. höga växlar och stora gaspådrag.

Cylindertryck, värme och mycket annat blir mycket större på 5:an, dels pga. av den högre utväxlingen, högre luftmotstånd, högre rullmotstånd mm.
                            Därmed kommer den också att förbruka mer bränsle och luft.

Därför man alltid mappar en motor på minst 3:an eller högre växel 🙂

Pratar vi däremot när man kör med jämn gas, blir ju skillnaden betydlig mindre och växellådan utnyttjas främst för att motorn ska jobba inom rätt vartalsområde.

Växlar ned vid omkörning gör du för att du ska hamna inom det vartals-område där motorn ger mest effekt, för att du ska kunna köra om så snabbt som möjligt…

———————————-

Vio
                            Deltagare

Var juh ungefär det jag menade…

Men lasten spelar väl egentligen inte någon jätteroll för turbotrycket? Isåfall borde man juh få högt ladd om man börjar på för hög växel, mer last, högre ladd..?

För riktigt så är det väl inte heller..?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.