SSC Allmänt snack Allmänt småprat Vad har du gjort med din Subaru idag?

Visar 15 inlägg - 1,531 till 1,545 (av 1,943 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #237565
    dejfan
    Deltagare

      Bytt downpipe, olja + filter

      #236567
      Janne248
      Deltagare

        Idag fick jag dit fjädrarna den blev låg men ser riktigt bra ut nu 🙂

        Nice!!

        #236646
        Surbarbro
        Deltagare

          Det ser kört ut för min det, har varken kompetens eller plats för att få bilen fixad.
          Får se om man kanska kan få ihop den till nästa år.

          Ni har ju inte längre än att ni kan halka ner under dagen.
          Välkomna!
          Patrik: Du måste ju åka med mig. Andra sidan kvar. HAHA!

          #236647
          Surbarbro
          Deltagare

            Idag fick jag dit fjädrarna den blev låg men ser riktigt bra ut nu 🙂

            Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

            Ser bra ut.
            Vill se dig på banan.
            Inte långt kvar.
            Ses!

            #237082
            t1hero
            Deltagare

              Bytt till whiteline krängningshämmare. Fram tog 20ggr längre tid än bak, framförallt för att en liten 12mm mutter lätt blir rund om den ristat fast och sitter så till att man bara kommer åt med en ringnyckel (och jag hade bara 12kantig muttersvarv) men efter många dåliga försök lyckades jag med största kuggmejseln hugga ett jack i den och sedan slå ur den.

              #237678
              Igge
              Deltagare

                Bytt till whiteline krängningshämmare. Fram tog 20ggr längre tid än bak, framförallt för att en liten 12mm mutter lätt blir rund om den ristat fast och sitter så till att man bara kommer åt med en ringnyckel (och jag hade bara 12kantig muttersvarv) men efter många dåliga försök lyckades jag med största kuggmejseln hugga ett jack i den och sedan slå ur den.

                Trevligt!
                Vilka chassiuppgraderingar har du nu?
                När du provkört får du gärna påpeka vilken som är mest värd 🙂

                #237083
                t1hero
                Deltagare

                  Trevligt!
                  Vilka chassiuppgraderingar har du nu?
                  När du provkört får du gärna påpeka vilken som är mest värd 🙂

                  Whiteline camberjusterande topplagringar fram – Precis lagom mycket camber (funkar med lågprofil gatdäck), billigare och mjukare (lite snällare mot bilen) än justerbara topplagringar. Kraftig minimering av understyrning. Vinnare hittils.

                  Gula Koni ställbara dämpare med H&R fjädrar (aningen hårdare än origilal) – funkar men inget som märks.

                  Whiteline krängningshämmare 24mm – Oprovat på bana men märks knappt på gata (vilket är bra), bilen känns lite responsivare och inte så svajjig (skall provas på bana i morgon)


                  Kasserad chassiuppgradering: HKS Hipermax II. Slutkörda, funkar bra ett par dagar efter justering, sedan blir de svampiga. Inställbara topplagringar är trevligt, max negativ camber är mycket trevligt på bana och understyrningen försvinner nästan helt med rdäck, dock går det inte att bromsa med lågprofil gatdäck (bara ena däcket får full anläggningsyta mot vägen). Fjäderjusteringen är dessutom bara preload, man vill ha preload+hideheight inte låg och stenhård eller hög och svampig.

                  Planerad cassiuppgradering:
                  * Whiteline camberbult fram, möjliggör lite mer negativ camber.
                  * Byte av Subaru bakben till Koni med H&R (som fram).
                  * 4 hjulsinställning behövs nog, skall bara byta bakbenen först.

                  Framtida möjliga chassiuppgraderingar:
                  * Riktiga coilovers.
                  * Bussningsbyte till nya och eller hårdare.
                  * Blästring och rostbehandling – ser ut att behövas.

                  #236995
                  TomK
                  Deltagare

                    Trevligt!
                    Vilka chassiuppgraderingar har du nu?
                    När du provkört får du gärna påpeka vilken som är mest värd 🙂

                    Kan tipsa om anti lift kit gör underverk mot understyrningen.

                    #237084
                    t1hero
                    Deltagare

                      Liten rapport om krängningshämmarna. De gör helt klart skillnad på banan, men inte så mycket mot understyrningen som jag hoppats (fast balansen över/under är perfekt i alla kurvor förutom de långsammaste så jag är inte missnöjd). Det märks att det ger förbättrad camber i kurvorna speciellt när man kollar däcken jämnare temp över hela. I långa snabba kurvor som T1 på mantorp tjuter det även från däcken på innern, något jag inte minns från tidigare. Varvtid, vet inte riktigt men bättre gick det, behövde inte släppa om någon på hela dagen.

                      Ranking: Rdäck > -Camber fram > Krängningshämmare > hårdare stötdämpare&fjädrar (men vem vet, hade jag satt dit dem i en annan ordning kanske det blivit annorlunda)

                      #237085
                      t1hero
                      Deltagare

                        Jo en grej till hände: Det var varmt ute och då blir det varmt, lite väl varmt faktiskt.
                        Åtgärdsideer:
                        * Bättre ”glykol” (lägre ytspänning etc)
                        * Kallvattenspraya kylaren som intercoolern (lättfixat har en spec-c tank med pump monterad, bara dra lite slang och en massa el)
                        * Bättre fläktar (mina orkar inte hålla nere tempen på tomgång)
                        * Större kylare (svår att få plats med)
                        * Oljekylare (det sitter redan en vattenvärmeväxlare så det skall väl inte vara nödvändigt?)

                        Input?

                        #236628
                        Nikke McRae
                        Deltagare

                          Vattenvärmeväxlaren är väl mer för att komma upp i oljetemp snabbare, annars kyler den inte särskilt mycket.
                          Oljekyl är det som gäller när man vill pressa på bana.
                          Utan oljekyl steg oljetempen varv på varv över 110+. Nu med oljekyl så ligger tempen stabilt och sällan över 90 grader på bana.

                          #236679
                          abacus
                          Deltagare

                            Bytt olja och filter i bilen… Nu tar man sig sin belöning

                            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

                            #237323
                            Jommie
                            Deltagare

                              Tvättad och satt dit lite dekaler – så nu har vi 5 hk mer 😉

                              #237086
                              t1hero
                              Deltagare

                                Jo en grej till hände: Det var varmt ute och då blir det varmt, lite väl varmt faktiskt.
                                Åtgärdsideer:
                                * Bättre ”glykol” (lägre ytspänning etc)
                                * Kallvattenspraya kylaren som intercoolern (lättfixat har en spec-c tank med pump monterad, bara dra lite slang och en massa el)
                                * Bättre fläktar (mina orkar inte hålla nere tempen på tomgång)
                                * Större kylare (svår att få plats med)
                                * Oljekylare (det sitter redan en vattenvärmeväxlare så det skall väl inte vara nödvändigt?)

                                Input?

                                Vattenvärmeväxlaren är väl mer för att komma upp i oljetemp snabbare, annars kyler den inte särskilt mycket.
                                Oljekyl är det som gäller när man vill pressa på bana.
                                Utan oljekyl steg oljetempen varv på varv över 110+. Nu med oljekyl så ligger tempen stabilt och sällan över 90 grader på bana.

                                Ouch! det är lite mer jobb än jag vill lägga ned, kylaren skall då få plats någons stans och sedan vill jag ju köra på vintern utan problem (men det kanske inte år problem om man har tarmostat).

                                Drog i en halv flaska Water Wetter (lägre ytspänning) och köpte lite spolarmunstycken för att spraya vatten på kylaren, får se om jag hinner/orkar montera vattensprayen.
                                (det vore ju tråkigt med överhettning och topplockspackingsras, det leder till så dyra (roliga) merköp (kolvar, honing, turbo, mappning, kammar, vev))
                                Finns det andra vettiga oljetempprobar än oljepluggen (min är halvtrasig, funkar ibland)

                                #236629
                                Nikke McRae
                                Deltagare

                                  Ouch! det är lite mer jobb än jag vill lägga ned, kylaren skall då få plats någons stans och sedan vill jag ju köra på vintern utan problem (men det kanske inte år problem om man har tarmostat).

                                  Jag kör min bil året runt. Termostat ska man ha. Brukar täcka för kylaren med en bit kartong eller annat lämpligt på vintern för säkerhets skull.

                                Visar 15 inlägg - 1,531 till 1,545 (av 1,943 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.