› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Vad har ni för vinterdäck??
- Detta ämne har 11 svar, 840 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
31 januari, 2004 kl. 22:54 #5233
Guailo
DeltagareHej!
Då bilen jag överväger att köpa inte har några vinterdäck behöver jag lite referenser!
Mina förutsättningar är familj (komfortkrav!) och ganska taskig väg sista biten hem, läs 8 farthinder och sju skarvar och brunnslock som känns i ryggraden när man åker över dom… Det måste alltså till lite gummi, och glöm allt över 16″…
Det finns ju några val, iaf när jag sitter och planerar, så vad tycker ni om:
1, Ta orginalfälgarna, som har taskiga sommardäck, och kräng på nya dubbfria av standardimensionen, 205/55/16.
2, Nya fälgar, dubbade smala däck. Kanske 185/70/15 eller något som inte skiljer sig så mycket i rull-omkrets… I detta fall behöver jag veta att fälgen inte tar i bromsoken – kan nångon verifiera pls??
3. Orginalfälgarna igen, fast med smalare däck om det går. Kanske 195’or. Man vill ju helst inte surfa ovanpå snön, så smalare däck går ju djupare…
Vad tror ni?
Har nån förresten några vinterdäck liggandes till en vettig penning? Eller kanske fälgar att gå vidare med?
Mvh,
PeterPS Det skall passa på en GT MY 97.
31 januari, 2004 kl. 23:44 #71213Janne248
Deltagare>1, Ta orginalfälgarna, som har taskiga sommardäck, och kräng
>på nya dubbfria av standardimensionen, 205/55/16.16″ är väl inte orginal på en 97’a??? På 99/00 är det det och då är det 205/50/16 som är std. Jag har hört om folk som har 55 i profil och då kan det ta i i bakskärmarna om man har folk i baksätet!
>2, Nya fälgar, dubbade smala däck. Kanske 185/70/15 eller
>något som inte skiljer sig så mycket i rull-omkrets… I detta
>fall behöver jag veta att fälgen inte tar i bromsoken – kan
>nångon verifiera pls??Har du 97’a med orginal bromsar är det väl ingen fara, men med uppgraderade bromas tex 99/00 ok så finns det väl mig veteligen bara EN LM fälg som klarar 99/00 oken.
>3. Orginalfälgarna igen, fast med smalare däck om det går.
>Kanske 195’or. Man vill ju helst inte surfa ovanpå snön, så
>smalare däck går ju djupare…Ingen anning om detta alternativ.
Jag har en 00’a och kör med orginal fälgar med orginal dimension, dvs 205/50-16. Hakka 2 förövrigt. Fungerar super!
31 januari, 2004 kl. 23:58 #71221Guailo
DeltagareHmm…
såg just på broschyren för 96’an och där verkar det ju vara 15″ som gäller…
Jag är inte helt säker på vad som var standard, jag har ju inte köpt bilen ännu, och på bilen sitter det 205/50(ev55)/16″.
Tacksam för svar som kan tala om vad som går eller inte går bra för MY97!
Mvh,
Peter2 februari, 2004 kl. 09:35 #71220STI_Subba
DeltagareJag har använt Gislaved Frost dubb, Pirelli Vinter dubb, Hakepelitta friktionsdäck, och några andra friktionsdäck. Hakepelitta tycker jag är bäst när det gäller friktionsdäck. Dubbdäck har jag bara provat Gislaved & Pirelli. Jag var nyss ute på is med mina Pirelli och tyckte att de hade okay bet på isen för att vara ”vanligt” dubbad. Och när det geller vattenplaning och körning i ”potatis mos”, tycker jag att Pirelli är en kompromiss däck. Inte bäst på något, men bra på allt. De känns rätt så mjuk med.
Men om du är ute efter komfort, mindre vägljud, bra grepp, skulle jag rekommendera Hakepelitta friktionsdäck. Det är förstors om du inte räkna med att köra på is så ofta. Isiga vägar menar jag. Inte ute på sjö is.
/Kyle
2 februari, 2004 kl. 14:15 #71222Guailo
DeltagareNu skall vi se…
Det lutar åt Hakka4 185/65/15, på stålfälgar (hmm) – hur funkar det??
Nån med erfarenhet??
Mvh,
Peter2 februari, 2004 kl. 14:53 #71217Subbarist
DeltagareJa du fick ju vettiga tips av en kunnig kille 😉 så det e ju bara att köra men som sagt kolla upp bromsoken fram…
2 februari, 2004 kl. 15:28 #71223Guailo
DeltagareSå sant!
Tack för tippset, fast din polare var inte direkt billig…
Vi får se vad det blir tillslut!
Mvh,
Peter2 februari, 2004 kl. 19:35 #71218Subbarist
DeltagareRinge mig imorgon så ska vi se om vi kan lösa något vettigt åt dig.
2 februari, 2004 kl. 19:59 #71216christopher
Deltagare>Nu skall vi se…
>
>
>Det lutar åt Hakka4 185/65/15, på stålfälgar (hmm) – hur
>funkar det??
>
>Nån med erfarenhet??
>
>Mvh,
>PeterTänk på att plåt fälgar inte se så kul ut och det skiljer inte så mycket till beggade alu.fälgar.
Bara så att du inte ångrar dig….:D
/
fraSSe2 februari, 2004 kl. 23:57 #71219Vectorm12
Deltagare>Tänk på att plåt fälgar inte se så kul ut och det skiljer
>inte så mycket till beggade alu.fälgar.
>Bara så att du inte ångrar dig….:DLita på det, själv valde jag plåt och ångrar det bittert, nya fäljarna för nästa vinter ligger hos fürstenhoff…
19 december, 2005 kl. 06:19 #71214Janne248
Deltagare>Tacksam för svar som kan tala om vad som går eller inte går
>bra för MY97!Ja du, har du inte köpt bilen så vet du ju inte om den ev. HAR uppgraderade bromsar. Har den det så är det ju 16″ som gäller. (Eller de där 15″ fälgarna som sväljer 99/00 bromsar)
Är det en standard 97 så fixar väl i princip ALLA 15″ de (orginal) bromsarna.
19 december, 2005 kl. 06:19 #71215Manor
DeltagareHej !
Jag har 15″ lättmetalfälgar på min 99:a. Det fanns inget direkt utbud när den levererades (februari -99), så jag tvingas att ha ”spacers/distanser” på 2 mm för att framoken skulle gå fria. Jag har ju dock kört 5 år med bilen nu, och allt har fungerat förträffligt. På dessa 15″ har jag alltid kört med dubbfria vinterdäck vilket jag inte har ångrat för en sekund. Jag har kört både på Bridgestone Blizzak och Nokian Hakkepelitta (typ) Q. Nokian däcken är nog stråt vassare, men krävde en svampig och halkig inkörning på cirka 50 mil 😮 (visste dock om detta, annars hade jag lämnat tillbaka dem…).
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.