› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › vad kan man byta utan att behöva mappa ?
- Detta ämne har 19 svar, 1,932 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2013 kl. 20:11 #30340
Ruben77
DeltagareHej
Jag hade tänkt att byta till öppet filter samt köpa ett catback systemHar googlat o läst på forum o vissa säger att man måste mappa om då o vissa säger inte o vissa säger att de e extra viktigt på en wrx jämfört med en sti osv osv
Ett enkelt inköp av luftfilter o avgassystem blev en djungel för en nybliven impreza ägare
Bilen är en imprezs wrx ss med 265 hk original års 2009
Hade tänkt följande filter o system
http://www.jrm-racing.se/subaru/impreza-2008-2010/avgas/hks-super-turbo-muffler
http://www.knfilters.com/mobile/mProduct.aspx?&prod=69-8004TTK
Behöver man mappa efter detta eller är det bara att tuta o köra ?
3 maj, 2013 kl. 23:46 #256134Ruben77
DeltagareOj borde hamnat under motor.
4 maj, 2013 kl. 06:35 #256122Janne248
DeltagareDå flyttar vi till motor och ger ett amatör svar:
Det bör inte var anågra problem att byta det du vill utan ommappning.
Då man inte rör kattarna så skall det vara OK.
Men för att bäst dra nytta av modifieringarna så är väl alltid en ommappning att föredra.4 maj, 2013 kl. 07:40 #256135Ruben77
DeltagareTanken är ju ev en mappning senare men tänkte uppgradera allt annat först o ta mappning sist
Bilen har bara rullat 1500 milVar i västragötaland mappar man sin subaru ?
4 maj, 2013 kl. 07:51 #256125Patrick P931
DeltagareJag skulle vara väldigt försiktig med öppet filter utan mappning, cat-back är bara att stoppa dit.
Iofs är det filtret du länkar till hyfsat bra med avskärmning och montering mot framskärmen, men så kollar man igenom deras artikel och undrar över deras kunskap om Subarumodeller. 😉
http://www.knfilters.com/news/news.aspx?id=1657Jag skulle dock inte montera det utan ordentlig loggning/mappning, undrar om k&n gjorde det i samband med filterbytet? Enligt monteringsinstruktionerna ser det inte ut som det vilket innebär att man kör på det lärda luft/bränsleförhållandet från orginalboxen då jag inte tror att det nollas genom att man kopplar bort batteriet på dessa modeller (kan ha fel där).
🙂
4 maj, 2013 kl. 09:48 #256123Christian S
DeltagareVar i västragötaland mappar man sin subaru ?
hör med Trollspeed i Trollhättan.
du har ju inte fyllt i var du bor men eftersom du skrev Västra Götaland så borde du inte ha så långt dit.4 maj, 2013 kl. 15:10 #256136Ruben77
Deltagarehör med Trollspeed i Trollhättan.
du har ju inte fyllt i var du bor men eftersom du skrev Västra Götaland så borde du inte ha så långt dit.Hejsan
Jag bor i tanumshede så det är inte så långt till trollhättan.Börjar med catbacksystemet då.
9 maj, 2013 kl. 06:35 #256130B5254T4
DeltagareAng avgas så har vi Simons rostfria 3″ catback på lager och monterar när du väntar. Självklart bra priser för er på SSC.
Har inte kollat detta så ta det med en nypa salt men en -09 bör ha bredbandslambda original och självjustera efter mindre ändringar.
På äldre bilar kan ju motorn gå magert och spika vid avgasjobb men bör inte vara så i ditt fall.Min FXT gick i fuel cut direkt efter mont helsats, då försvann ju två kattar och massa trögflödande rör men blev själv förvånad. 🙂
Blir mappning pga detta, hade tänkt vänta lite.Du har även Per J i Trollhättan, han har mappat flest Subaru i Sverige och har hyffsd koll. 😉
9 maj, 2013 kl. 07:15 #256126Patrick P931
DeltagareHar inte kollat detta så ta det med en nypa salt men en -09 bör ha bredbandslambda original och självjustera efter mindre ändringar.
I closed loop, lambdareglerat område, klarar alla modeller mindre förändringar. Problemen uppstår huvudsakligen i övergången mellan closed och open loop. Ecu må vara rätt bra men den kör inte lambdastyrt i open loop.
Avgassystem efter kattarna ger varken till eller från effektmässigt utan ger det fina boxerljudet och är därför inga problem att montera utan att mappa.
Fuel/boost cut är inget att oroa sig för utan är bara en säkerhetsåtgärd.
🙂
9 maj, 2013 kl. 11:07 #256124Christian S
DeltagareDu har även Per J i Trollhättan, han har mappat flest Subaru i Sverige och har hyffsd koll. 😉
vet att även Per mappar, han har bla mappat min 😉 dåck jobbar han inte med det längre utan gör det bara för att han tycker att det är kul så idag mappar han bara rallybilar samt bilar för dom som han känner och har varit hos han förut.
9 maj, 2013 kl. 11:23 #256131B5254T4
DeltagareFuel/boost cut är inget att oroa sig för utan är bara en säkerhetsåtgärd.
🙂
Jag vet, jäkligt jobbig att slå pannan i ratten så fort man får race. 😀
9 maj, 2013 kl. 11:26 #256132B5254T4
Deltagarevet att även Per mappar, han har bla mappat min 😉 dåck jobbar han inte med det längre utan gör det bara för att han tycker att det är kul så idag mappar han bara rallybilar samt bilar för dom som han känner och har varit hos han förut.
Per tar även nya kunder, gjorde några förra veckan och ska göra några från detta forumet inom kort, skicka bara PM så styr jag upp nåt bra. 🙂
9 maj, 2013 kl. 16:01 #256137Ruben77
DeltagareOkey mycket nyty för mig nu märker jag.
Om ja ska få någon mer effekt av avgassystemet än bättre ljud så behöver man byta hela systemet från turbon o bakåt o mappa efter det ???
Så jag måste typ byta avgassystemet och luftfiltret o mappa på samma dag ???Jag hade i min egen lilla värld tänkt köpa avgassystem o sedan luftfilter o sedan mappa den allteftrrsom man får pengar liksom, funkar inte så med andra ord…
9 maj, 2013 kl. 16:04 #256129TypeR
DeltagareOf course it does just buy the parts but don’t fit them till you have everything, once you’ve got money for mapping as well fit them and map it sorted same day d—0.o—b
9 maj, 2013 kl. 16:28 #256133B5254T4
DeltagareOf course it does just buy the parts but don’t fit them till you have everything, once you’ve got money for mapping as well fit them and map it sorted same day d—0.o—b
Agree, alternativt är du den vuxna typen och kör lugnt fram till mappning. 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.