SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor vad kan man byta utan att behöva mappa ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Ruben77
    Deltagare

Hej
      Jag hade tänkt att byta till öppet filter samt köpa ett catback system

Har googlat o läst på forum o vissa säger att man måste mappa om då o vissa säger inte o vissa säger att de e extra viktigt på en wrx jämfört med en sti osv osv

Ett enkelt inköp av luftfilter o avgassystem blev en djungel för en nybliven impreza ägare

Bilen är en imprezs wrx ss med 265 hk original års 2009

Hade tänkt följande filter o system

http://www.jrm-racing.se/subaru/impreza-2008-2010/avgas/hks-super-turbo-muffler

http://www.knfilters.com/mobile/mProduct.aspx?&prod=69-8004TTK

Behöver man mappa efter detta eller är det bara att tuta o köra ?

Ruben77
      Deltagare

Oj borde hamnat under motor.

Janne248
        Deltagare

Då flyttar vi till motor och ger ett amatör svar:

Det bör inte var anågra problem att byta det du vill utan ommappning.
          Då man inte rör kattarna så skall det vara OK.
          Men för att bäst dra nytta av modifieringarna så är väl alltid en ommappning att föredra.

Ruben77
          Deltagare

Tanken är ju ev en mappning senare men tänkte uppgradera allt annat först o ta mappning sist
            Bilen har bara rullat 1500 mil

Var i västragötaland mappar man sin subaru ?

Patrick P931
            Deltagare

Jag skulle vara väldigt försiktig med öppet filter utan mappning, cat-back är bara att stoppa dit.

Iofs är det filtret du länkar till hyfsat bra med avskärmning och montering mot framskärmen, men så kollar man igenom deras artikel och undrar över deras kunskap om Subarumodeller. 😉
              http://www.knfilters.com/news/news.aspx?id=1657

Jag skulle dock inte montera det utan ordentlig loggning/mappning, undrar om k&n gjorde det i samband med filterbytet? Enligt monteringsinstruktionerna ser det inte ut som det vilket innebär att man kör på det lärda luft/bränsleförhållandet från orginalboxen då jag inte tror att det nollas genom att man kopplar bort batteriet på dessa modeller (kan ha fel där).

🙂

Christian S
              Deltagare

Var i västragötaland mappar man sin subaru ?

hör med Trollspeed i Trollhättan.
                du har ju inte fyllt i var du bor men eftersom du skrev Västra Götaland så borde du inte ha så långt dit.

Ruben77
                Deltagare

hör med Trollspeed i Trollhättan.
                  du har ju inte fyllt i var du bor men eftersom du skrev Västra Götaland så borde du inte ha så långt dit.

Hejsan
                  Jag bor i tanumshede så det är inte så långt till trollhättan.

Börjar med catbacksystemet då.

B5254T4
                  Deltagare

Ang avgas så har vi Simons rostfria 3″ catback på lager och monterar när du väntar. Självklart bra priser för er på SSC.

Har inte kollat detta så ta det med en nypa salt men en -09 bör ha bredbandslambda original och självjustera efter mindre ändringar.
                    På äldre bilar kan ju motorn gå magert och spika vid avgasjobb men bör inte vara så i ditt fall.

Min FXT gick i fuel cut direkt efter mont helsats, då försvann ju två kattar och massa trögflödande rör men blev själv förvånad. 🙂
                    Blir mappning pga detta, hade tänkt vänta lite.

Du har även Per J i Trollhättan, han har mappat flest Subaru i Sverige och har hyffsd koll. 😉

Patrick P931
                    Deltagare

Har inte kollat detta så ta det med en nypa salt men en -09 bör ha bredbandslambda original och självjustera efter mindre ändringar.

I closed loop, lambdareglerat område, klarar alla modeller mindre förändringar. Problemen uppstår huvudsakligen i övergången mellan closed och open loop. Ecu må vara rätt bra men den kör inte lambdastyrt i open loop.

Avgassystem efter kattarna ger varken till eller från effektmässigt utan ger det fina boxerljudet och är därför inga problem att montera utan att mappa.

Fuel/boost cut är inget att oroa sig för utan är bara en säkerhetsåtgärd.

🙂

Christian S
                      Deltagare

Du har även Per J i Trollhättan, han har mappat flest Subaru i Sverige och har hyffsd koll. 😉

vet att även Per mappar, han har bla mappat min 😉 dåck jobbar han inte med det längre utan gör det bara för att han tycker att det är kul så idag mappar han bara rallybilar samt bilar för dom som han känner och har varit hos han förut.

B5254T4
                        Deltagare

Fuel/boost cut är inget att oroa sig för utan är bara en säkerhetsåtgärd.

🙂

Jag vet, jäkligt jobbig att slå pannan i ratten så fort man får race. 😀

B5254T4
                          Deltagare

vet att även Per mappar, han har bla mappat min 😉 dåck jobbar han inte med det längre utan gör det bara för att han tycker att det är kul så idag mappar han bara rallybilar samt bilar för dom som han känner och har varit hos han förut.

Per tar även nya kunder, gjorde några förra veckan och ska göra några från detta forumet inom kort, skicka bara PM så styr jag upp nåt bra. 🙂

Ruben77
                            Deltagare

Okey mycket nyty för mig nu märker jag.

Om ja ska få någon mer effekt av avgassystemet än bättre ljud så behöver man byta hela systemet från turbon o bakåt o mappa efter det ???
                              Så jag måste typ byta avgassystemet och luftfiltret o mappa på samma dag ???

Jag hade i min egen lilla värld tänkt köpa avgassystem o sedan luftfilter o sedan mappa den allteftrrsom man får pengar liksom, funkar inte så med andra ord…

TypeR
                              Deltagare

Of course it does just buy the parts but don’t fit them till you have everything, once you’ve got money for mapping as well fit them and map it sorted same day d—0.o—b

B5254T4
                                Deltagare

Of course it does just buy the parts but don’t fit them till you have everything, once you’ve got money for mapping as well fit them and map it sorted same day d—0.o—b

Agree, alternativt är du den vuxna typen och kör lugnt fram till mappning. 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.