SSC Allmänt snack Allmänt småprat vad kan man förvänta sej för skick på 99:orna tillsalu? (Gårdagens resa inkluderat)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    moken
    Deltagare

Ja, är det jag som förväntar mej alldeles för mycket för alldeles för lite pengar eller har jag bara otur?

Var iväg igår och kollade på en 99:a som enligt annonsen var i mycket bra skick.
      Hade ringt två gånger på den och frågat dittan och dattan, men det skulle inte vara några större skavanker, lite stenskott och något dörruppslag.
      Well, ringer posten och frågar om jag kan köpa postväxel hos dem, och det kunde jag… På max 25000kr 🙁
      Ringer då säljaren och frågar om han accepterar att jag gör en internetbetalning hos honom medan han ser på.
      Ja, inga problem.
      Sätter mej i bilen, tvingar med en polare ifall vi skulle ta två bilar hem och åker iväg ca 30 mil.
      Kör in i samhället och ser bilen på en tomt, så jag vänder.
      Hinner inte ens in på tomten förrns sambon ser en stor buckla på bagageluckan:(
      Kliver ur, kollar runt lite. Bakstötisen hade lackskador igenom till abs plasten, lackskada brevid luckan, genom grundfärgen. Tror alla 4 dörrarna har dörruppslag, lacksläpp på minst en dörr, flera ställen.
      Framskärm på förarsida rostig nere vid däckssprutet, buckla.
      Fronten, mer vit än blå av stenskott.
      Huv, tak och höger framskärm omlackade, har för mej att han först hade sagt att han hade lackat om vissa detaljer pga stenskott, men det kommer fram att det är rådjursskada.
      Även bytt framljus och dimljus på ena sidan, andra är helt gräddfärgat i glaset. Här säger han att det var pga bilprovningen, men jag tror det var pga rådjuret även det…
      Invändigt är förarstolen skadad, även klädseln på ena bakdörren.
      Kollar i motorrummet, och motorn som ska varit bytt för ca 4000mil sen har olja uppepå blocket, oljig runt inloppet till intercoolern och ser inte alls ut att bara gått 4k mil.
      Tar en sväng, och killen leker mcrae på småvägarna innan jag får testa.
      Kör hemmåt till hans pappas tomt och kliver ur och hör då värsta oljudet!
      Kollar under huven och förstår att det bara är en värmeplåt eller nåt vid katten, är tyst under huven men låter längre bak…

Åker iväg en sväng och snackar på tu man hand med sambon och kompisen, sambon vill absolut inte ha den pga skicket.
      Åker tillbaks för att tacka för titten, och då är han på väg iväg? Fast han visste vi skulle komma tillbaks!
      Iallafall, förklarar läget, och han går ner lite i pris.
      Sambon min flyger ut och lägger ett annat bud som han accepterar, men då måste han hämta pappa.
      Pappan kommer och förklarar att dom har problem att få fram sommarhjulen, jag sa ju bara 6 timmar innan att han skulle leta ihop allt ifall vi skulle ta den med sej, och säger sen åxå att dom inte vill lita på internetbetalningen, utan vi kan mötas halvvägs på måndagen.
      Nix säger jag, orkar inte åka igen, så då erbjuder dom sej att köra upp den till mej hela vägen… Så jag åkte hem och funderade. Tackade idag nej till den, för det var alldeles för mycket jobb att få den fin…
      Så 60 mil helt i onödan, säkert en tusing i utgifter med mat och allt, och varför då? Jo för att folk inte kan vara ärliga på telefon när man frågar om skavanker, och för att folk inte gör som dom sagt.
      Visst, kanske är lite konstigt att få internet betalt, men dom hade ju ändå behållit reg beviset tills måndag eftersom det ändå inte är nån ide´ att posta det en lördakväll.

Eller är det bara jag som förväntar mej bättre skick på bilarna? Kanske inte är finare om dom inte kostar multum?
      Ps, inte ens tvättat bilen hade han gjort innan, inte servicebok med sej eller nåt heller. Varför?

Nu tänker jag inte länka till annonsen eller säga vart bilen fanns eller nåt, för det var ju inte uppskattat i min rådfrågetråd när man pratade om en specifik bil som jag länkat till, så hoppas ni inte blir sura över denna tråd oxå, det är bara en reflektion om gårdagen och en fråga om man ska förvänta sej så pass risiga bilar eller om det bara var min otur som slog till igen.

ADDE.H
      Deltagare

Vad hade du tänkt att betala??

/Adde

Vectorm12
        Deltagare

Har faktiskt varit med om liknande saker… det är faktiskt riktigt svårt att hitta en bil i bra skick(alldeles för många människor som har bilar de kan/vill sköta). Tror jag tittade på 7-9 bilar innan dess att jag hittade min älskling. Min rekommendation är att köpa på bilfirma då kan man iaf lita någorlunda på vad de skriver/säger.

Tips: vet inte var du bor men kolla med Fürstenhoff

Lycka till i biljakten

moken
          Deltagare

Adde: Det vill jag inte säga öppet.
            Som det är nu dagen efter så hade jag inte ens gett 90k för den, vet vad mina gamla prezor köptes för och såldes för och hur skicket var i förhållande… Och hur svårsålda dom var ändå så…

Furstenhoff är inte allt för långt bort, men alldeles för höga priser, och så tror jag inte han har någon inne som tilltalar mej.
            Har fått några fler erbjudanden nu, så jag väntar på bilder och lite beskrivniningar på skador typ:)

Visst, det får gärna vara stenskott i fronten och nåt dörruppslag, men skador på tamejfan varenda del på bilen??? Näe…

ADDE.H
            Deltagare

ok men jag tänkte mest på vad du hade tänkt lägga på en beg impreza,vilken prisklass.

Adde

moken
              Deltagare

>ok men jag tänkte mest på vad du hade tänkt lägga på en beg
                >impreza,vilken prisklass.
                >
                >Adde
                >
                Det är så relativt till vad det är för bil, skick, mil, utrustning, trim osv…
                Ju mer godis/bättre skick osv, desto mer kan man lägga så klart:)

Jag har en vision på min bil.
                Helst ”rallyblå”
                Nerlackad osv.
                STI5/prodrive eller liknande vinge
                3″ avgas
                TD05 turbo
                Link styrsystem
                FMIC
                ev ljuspod
                sti -03 scoopet
                17-18″ hjul

Samtidigt ska den inte vara risig invändigt och skabbig utvändigt, visst kan jag köpa en helt orginal skabbig och renovera upp till presentabelt skick, men helst vill jag slippa det och lägga pengarna på grejerna jag listade ovan, plus att man måste sätta priset relativt till skavankerna, inte som killen igår som sa att den va så jävla fin hela tiden.

Just det, glömte, analkande rost i bakre skärmkant var det på den igår också:/

Blocken
                Deltagare

>
                  >Jag har en vision på min bil.
                  >Helst ”rallyblå”
                  >Nerlackad osv.
                  >STI5/prodrive eller liknande vinge
                  >3″ avgas
                  >TD05 turbo
                  >Link styrsystem
                  >FMIC
                  >ev ljuspod
                  >sti -03 scoopet
                  >17-18″ hjul

Låter som du trots allt vill lägga 180-200.000:-?

/Block

Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

moken
                  Deltagare

>Låter som du trots allt vill lägga 180-200.000:-?
                    >
                    >/Block

Nix…
                    De modsen gör inte ett sånt värde…
                    Men en fin bil får som sagt ett högre värde än en inte så fin bil, och jag vill inte köpa bilar som har skavanker mer eller mindre runt om, för det innebär en hellack för att få den fin, en blästrad front och några dörruppslag är tillräckligt för mej att ta hand om i skavankväg.

*edit* bara för att min vision är som den är över bilen så kommer jag troligen inte köpa en med just de modsen med tanke på att det säkert inte finns allt för många, utan då köper jag hellre en orginal som bara är nerlackad och med vinge, ev. 3″ och sen bygger resten själv.
                    Ett beggat link hittar man ibland för 5-6lax, en td05 får man ganska billigt också om man letar…

moken
                    Deltagare

SAM.
                      Som sagt, det jag listat är hur min ”drömimpreza” ser ut.
                      Den jag kollade på i Lördags var helt orginal sånär som på en sänkning.
                      Hade den inte haft så mycket skavanker så hade jag gladeligen köpt den.

Men det du säger att det är säljarens marknad håller jag inte med om, som jag ser det är det fortfarande köparens marknad, de bilar man ser på annons ligger kvar i flera månader, priserna ligger fortfarande högt, fast åren har gått…
                      Att jämföra mina tidigare erfarenheter av köpeskilling och försäljningspris med dagens bilar och pris tycker jag man kan göra, man får bara väga av gentemot utrustning, skick, mil osv.

Men om en bil skulle stå helt klar enligt ”min spec” så misstänker jag att den ägaren skulle vilja ha mycket för den med tanke på att han onekligen skulle vara mer entusiast och troligen skött bilen som sitt barn.

Men självklart vill man både ha kakan kvar och äta upp den, det vill nog alla egentligen 😛

Men om vi säger som så här:

Lite priskoll:
                      En orginal 99:a med 10.000mil på mätaren, utan större skavanker?

En orginal 99:a med 10k mil men med småskador?

En nerlackad 99:a med bytt vinge, 3″ och fint skick 10k mil?

En dito ovan men med en hel del mycket skavanker?

Alla ovan, men med 15000mil på mätaren?

Vad ska man kalla småskavanker, vart övergår skicket till risigt, och vad ska man acceptera på en bil ”i mycket fint skick”

Fyll på med vad ni tycker på ovanstående poster så är ni snälla, som sagt det kanske är jag som hoppas på förmycket gentemot betalning?

Patrik.L
                      Deltagare

Tror att ska du börja hitta fina imprezor med bara lite bulor etc så får du nog pynta runt 150k

visst har dem gått längre så blir dem billigare…
                        men vill du ha den där fina som fortfarande har lite nybilskänsla så får du nog ¨lägga dig runt 150k minst…(Visst går säkert att få en så fin för 120k också men då får du säkert leta ett riktigt bra tag till)
                        det är iaf min uppfattning om marknaden
                        /MVH
                        Patrik

Perra
                        Deltagare

Jag skulle vilja vända på det hela o säga så här. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att ge för dessa 2 bilar:

* En original 99:a som gått 10k mil med en del stenskott o ett par dörruppslag.

* En 99:a som har gått 10k mil, med en del stenskott o ett par dörruppslag men med massor av moddar, t.ex. som min:

1 ägare
                          Link ECU, Tuning Module, Knock Link, Lambda Link, Serial Link
                          Tvårörs DP
                          Blitz aga
                          Stor vinge
                          Nedlackad + lackade speglar
                          Turbotrycksmätare vid a-stolpen
                          22B huvventiler
                          Whiteline kit
                          Sänkt med Tein fjädrar
                          18″ P1-fälgar till sommardäcken
                          15″ på vintern
                          16″ original utan däck

Det är säkert mer som jag glömt men där har du ett exempel.
                          Låt höra vad du tycker att dessa 2 bilar är värda?

Mvh Perra

moken
                          Deltagare

Den första skulle väl jag kunna ge en 110-115 för, kanske 120 beroende på hur blästrat, och dörruppslagens placeringar, sen så mycket mer som du själv nämner, antal ägare, HUR ägaren verkar vara spelar in mycket.

Din bil, 1 tidigare ägare, men lite skavanker utseendemässigt, men mycket moddar på, beroende på inredning, allmänt skick vid uppvisning, och person från 140-160k.
                            Andra kommer säkert fram till att jag drömmer nu, men samtidigt är det svårt att få mycket pengar för en bil som börjar bli till åren, plus att man aldrig får tillbaks mer än kanske 20% av pengarna man lägger ut på extra delar typ…
                            Däffö tror jag det kommer gagna mej att köpa en nästintill orginal och sen göra de tillval jag själv vill ha, och då kunna göra avkall på vissa saker som inte ger mej något mervärde.

Vad skulle du själv personligen värdera respektive bil til?

Davve
                            Deltagare

Här har du ex:

http://www.blocket.se/view/4344839.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0

Ser välskött ut & har moddar.

http://www.blocket.se/view/4246148.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0

Helt orginal.. Dessa priser får du nog räkna med.

Lycka till & hoppas du hittar din drömbil.

SecretAgentMan
                              Deltagare

Den första där måste vara Wiklundhs gamla (som jag pillat i :D)!

/J

moken
                                Deltagare

>
                                  >Det låter spontant lite billigt…men jag är kanske inte helt
                                  >uppdaterad på prisutvecklingen. Jag trodde att den omoddade
                                  >99:an stod i 140-150′, och den moddade på kanske 170-180′.
                                  >
                                  >mvh Mats N

Mm, rent spontant så kan man tycka det, men om man kollar till de annonser som ligger ute på internet i flera månader utan att bilarna blir sålda, och som sagt med två imprezaförsäljningar i ryggen så vill inte jag faktiskt betala mer, och tror det är svårt att få dom sålda.
                                  Den jag kollade på i helgen har varit ute på annons i strax 2 månader tex…

Som parentes bara kan jag nämna att jag hörde att en kompis skulle få 60k i inbyte för sin 98 kombi. Visserligen en årsmodell ner, plus att kombin ser ut att stå lite lägre, och som sagt bilhandlarinbyte, men ändå…

De två ex. posten innan var ju båda 00:or som gått under 10k, så dom är förståerligt att dom ligger lite högre, men jag skulle nog tippa på 10-15k ner på dom priserna som var utsatta.

Jag vill ju förvisso oxå jämt ha så mycket som möjligt om/när jag säljer, men ibland får man gå ner för att få bort bilarna åxå…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.