SSC Allmänt snack Allmänt småprat vad kan man förvänta sej för skick på 99:orna tillsalu? (Gårdagens resa inkluderat)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Författare
    simo
    Deltagare

Snälla, köp en 200SX!!

Mvh
      /Simo

moken
      Deltagare

>Snälla, köp en 200SX!!
        >
        >Mvh
        >/Simo

Har ju redan en…

Strat
        Deltagare

>
          >Jag vill ju förvisso oxå jämt ha så mycket som möjligt om/när
          >jag säljer, men ibland får man gå ner för att få bort bilarna
          >åxå…

Eller gå upp för att få en 😉

Att bilarna står sig tjänar du ju ändå på om/då du skall sälja sen.

pannan
          Deltagare

>Jag har en vision på min bil.
            >Helst ”rallyblå”
            >Nerlackad osv.
            >STI5/prodrive eller liknande vinge
            >3″ avgas
            >TD05 turbo
            >Link styrsystem
            >FMIC
            >ev ljuspod
            >sti -03 scoopet
            >17-18″ hjul
            >
            >Samtidigt ska den inte vara risig invändigt och skabbig
            >utvändigt, visst kan jag köpa en helt orginal skabbig och
            >renovera upp till presentabelt skick, men helst vill jag
            >slippa det och lägga pengarna på grejerna jag listade ovan,
            >plus att man måste sätta priset relativt till skavankerna,
            >inte som killen igår som sa att den va så jävla fin hela
            >tiden.
            >
            >Just det, glömte, analkande rost i bakre skärmkant var det på
            >den igår också:/

Du får nog vakna upp ur din drömvärld och tro att du kan hitta en billig bil med de moddarna. Man får vad man lägger på en bil så har det alltid varit och kommer att vara. Det är därför det kan ta lite tid när man skall sälja en bil som har det där lilla extra dvs gäller att hitta rätt köpare. Får själv spader på folk som kommer och tittar och skall börja pruta. Det kan vara ok om det blir en normal prutning men man blir rätt trött på de som kommer och lägger skambud och tror att de skall få en drömdeal.

Däremot var det nog bra att du inte köpte den bilen du tittade på. Verkade vara i väldigt dåligt skick.

moken
            Deltagare

Pannan. som jag försökt förklara några gånger nu så förväntar jag mej inte hitta en billig bil med de moddarna, utan det är min önskebil så att säga.

Det enda jag eg. vill är få reda på eran syn på priserna på bilarna, om man ska acceptera så mkt skador som den jag kollade på hade på en bil som enligt annonsen är i mycket fint skick, och som låg i ”normalt” prisläge på en orginalbil med nästan 15k mil på mätaren.

Sen att jag har en bild över hur jag vill ha bilen är en annan femma, sitter det inte på bilen så bygger jag den allt eftersom så som jag vill ha den.
              Är den helt orginal kommer jag börja med nerlack, vinge och ev. scoop.
              Efter det kommer väl hjul om det inte finns några snygga. Sen 3″ avgas, eventuellt endast dp och sportkatt, sen orginal beroende på.
              Efter dess possumlinken, sen fmic och TD05 typ i samma veva.

OzO
              Deltagare

>Ja, är det jag som förväntar mej alldeles för mycket för
                >alldeles för lite pengar eller har jag bara otur?
                >…
                >Eller är det bara jag som förväntar mej bättre skick på
                >bilarna? Kanske inte är finare om dom inte kostar multum?

För mig känns det som du förväntar dig för mycket för pengarna du är beredd att lägga. Kika på årsmodellerna äldre än 99 istället.

Skick du kan förvänta dig på 99orna är generellt sett gott. Bilar med få ägare, helst 1 ägare är generellt sett bättre skötta. Men detta är ju inga nyheter. Full servicebok är A och O.

Att fråga om prisbild här kommer inte ge svar som du vill ha. De flesta av oss är ägare av GTs och den prisbild vi har stämmer kanske inte med en köpares. 🙂

Däremot så skall en säljare inte ljuga om skicket. Det är ju korkat av säljaren att dölja fel. Fel kommer ju fram förr eller senare. Där tycker jag du hade grym ”otur”. Åka massa mil för att se en bil som inte på något sett beskrevs korrekt… 🙁

_______________________________________________________________________________
                ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

moken
                Deltagare

Ozo.
                  Hur mycket prisskillnad tycker du det ska vara mellan 98;orna och 99:orna?
                  har ju haft två 98:or, men ville nu ha en 99:a så man får uppgraderade bromsar och möjligheten till possumlink. Med en 98:a känns det som jag måste installera ett haltech för att få snurr, och det blir för mycket jobb (har gjort det i min busbil för inte allt för länge sen,och det tog bra lång tid)

Perra
                  Deltagare

>Den första skulle väl jag kunna ge en 110-115 för, kanske 120
                    >beroende på hur blästrat, och dörruppslagens placeringar, sen
                    >så mycket mer som du själv nämner, antal ägare, HUR ägaren
                    >verkar vara spelar in mycket.
                    >
                    >Din bil, 1 tidigare ägare, men lite skavanker utseendemässigt,
                    >men mycket moddar på, beroende på inredning, allmänt skick vid
                    >uppvisning, och person från 140-160k.
                    >Andra kommer säkert fram till att jag drömmer nu, men
                    >samtidigt är det svårt att få mycket pengar för en bil som
                    >börjar bli till åren, plus att man aldrig får tillbaks mer än
                    >kanske 20% av pengarna man lägger ut på extra delar typ…
                    >Däffö tror jag det kommer gagna mej att köpa en nästintill
                    >orginal och sen göra de tillval jag själv vill ha, och då
                    >kunna göra avkall på vissa saker som inte ger mej något
                    >mervärde.
                    >
                    >Vad skulle du själv personligen värdera respektive bil til?

Jag skulle inte säga 110-120 på originalaren i alla fall. Snarare 130k-135k. Och min får du för 160k.

Lycka till i letandet, det kan du behöva. 😉 😀

/P

moken
                    Deltagare

>Jag skulle inte säga 110-120 på originalaren i alla fall.
                      >Snarare 130k-135k. Och min får du för 160k.
                      >
                      >Lycka till i letandet, det kan du behöva. 😉 😀
                      >
                      >/P
                      >
                      Var ju rätt ute i prissättningen på din iallafall, även om den låg mot övre gräns:)

110-120k för en orginal ska gå, har faktiskt fått en del erbjudanden nu runt de prislapparna, vissa med mer mil iofs, men är skicket bra så…
                      Men det är ju eg. som så att sitta på ett entusiastforum och diskutera priserna är nog lite fel, eftersom man alltid värderar sin ögonsten så mycket högre än omvärlden, jag gjorde väl åxå det med mina förra imprezor eftersom jag inte fick begärt pris för dem, och då hade jag ändå satt priser som jag tyckte dom var värda.

Men det är samtidigt lite komiskt att se hur vissa vänder taggarna utåt när man diskuterar detta här och kommer med småplumpna inlägg istället för att helt enkelt vara behjälplig och sätta sin syn på värderingarna enligt min lista ovan, som ännu ingen svarat på, nästan så man blir lite 🙁 ;(

Det dessa personer gör är ju inte direkt bra PR för klubben och eventuellt framtida SSI medlemmar genom att istället för att hjälpa vara på detta vis, vem vill bli medlem i en klubb där man inte kan bli mottagen med respekt när man efterfrågar nåt, även om man då enligt vissa är helt ute och cyklar.

Stor respekt till de personer som sitter här och faktiskt är trevliga mot en både via pm/mail och telefon vad trevligt om fler kunde vara så…

SecretAgentMan
                      Deltagare

Och återigen hamnar vi i ett läge där du anser att vi är taskiga mot dig.. 🙁

1. Faktum är att du Möken går på full attack och nedvärderar våra bilar (i stadgarna för klubben står tydligt att vi skall verka för bilens bevarande), detta är inte ett bra utgångsläge, speciellt då diskussionen är rätt meningslös, folk begär det de begär.
                        Det är en entusiastbil…och fina bilar betingar högt pris, jäkligt elementärt, det är ingen gammal volvokombi vi pratar om.

2. Du har redan fått svar ett flertal gånger, att diskutera prisbilden här och försöka peka på att det borde vara lägre, och att man inte får betalt för modifikationer (å andra sidan verkar du inte vara helt emot att slanta mer för det heller)…se punkt 1…

3. När det tjötats in absurdum så hamnar vi i moment 22 (känns scenariot igen?) där du tycker dig ha blivit orättvist behandlad, och att vi är elaka (förmodligen speciellt jag, då jag har svarat dig förut).

Jag försvarar klubbens intressen, och bilens ”status” (i brist på bättre ord) med alla medel – och du har triggat alla möjliga signaler på senare tid.

Om jag personligen uppfattas som dryg, eller bara allmänt jäklig så är det väl så illa.

/J – mer än lovligt less, och lämnar gärna in handduken om medlemmarna vill det, helt klart är jag med i gruppen som genererar dålig pr.

Perra
                        Deltagare

Jag tycker väl att om du tycker att 99orna är för dyra i förhållande till skick så har du 2 alternativ som jag ser det. Antingen biter du i den sura grapefrukten o slantar upp det som krävs eller oxå får du köpa en i sämre skick eller möjligtvis äldre årsmodell. Svårare än så är det ju faktiskt inte.

Att du sedan råkade få kontakt med en kass säljare som du beskrev i ditt första inlägg är ju bara att beklaga. Inte mycket att göra nåt åt i det här sammanhanget utan bara att bita ihop o komma igen.

Mvh Perra-som-tycker-ämnet-är-avhandlat-nu 🙂

pannan
                          Deltagare

Här har du 2 fina 99:or med lite godis. Då kanske prisbilder trillar ner lite bättre på vad fina bilar kostar

http://www.blocket.se/view/4269577.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/4107330.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Mvh
                            Johan

moken
                            Deltagare

Är inte riktat mot Jerry.
                              Om vi säger som så här, dom svar som är riktigt vettiga är skrivna av
                              (Adde) vet inte hans intensioner med inläggen dock
                              Vectorm12
                              Sam:s första inlägg har jag inga problem med
                              Patrik.L
                              MatsN
                              Perras första
                              Davve
                              Strat
                              OZO

Om jag nu ska orka bry mej om att svara på resterande av Jerrys punkter så kan jag säga som så här…
                              1: Jag nervärderar inte era bilar och vill ju köpa ett fint utgångsobjekt och sen förfina
                              2: Jag har inte fått svar flera gånger, tycker inte jag fått svar på mina grundfrågor, tyvärr.

Vad är normala skador på en 99:a i normalt skick så att säga?
                              Jag anser stenskott i front och något dörruppslag.

Jag frågar sen om olika scenariors priser, se lista nedan igen.
                              En orginal 99:a med 10.000mil på mätaren, utan större skavanker?

En orginal 99:a med 10k mil men med småskador?

En nerlackad 99:a med bytt vinge, 3″ och fint skick 10k mil?

En dito ovan men med en hel del mycket skavanker?

Alla ovan, men med 15000mil på mätaren?

Ingen har velat skriva några ca priser, utan istället börja bråka emot när jag faktiskt bara vill ha hjälp tro det eller ej!
                              Perra tycker ämnet är avhandlat och att jag får slanta upp mer, vilket är skumt eftersom han inte vet hur mkt jag tänkt slanta upp eller vad bilen i helgen kostade, men skit samma, och Pannan visar var han tycker småmoddade bilar ska ligga i fint skick.

Den som nu vill tjafsa vidare kan antingen PMA sitt nummer eller be om mitt nummer så kan vi reda ut det över telefonen, jag är inte otrevlig eller dryg eller våldsam eller mordbenägen mot folk över luren om inte dom är riktiga skitskallar mot mej då, och knappt ens då, dom som bara kan vara så söta goa snälla och sprida lite ljus över priserna på de exempelbilar jag skrivit ner får jättegärna skriva med en quote vad ni tycker är skäligt för respektive så jag har lite att gå på. Som sagt, det är det jag vill få veta med tråden, kan jag inte bara få hjälp istället för skit?

skytiskapilen
                              Deltagare

>Ozo.
                                >Hur mycket prisskillnad tycker du det ska vara mellan 98;orna
                                >och 99:orna?

Låt mig få svara åt Ozo; Han har ingen aning. Visst skulle man kunna höfta till med något men det är helt orelevant. Som alla andra fall där köpare och säljare ska mötas, priset är det man kommer överens om, inget annat. Och priset är avgjort av en hel massa parametrar som vid varje givet tillfälle viktas olika. Riktlinjer finns ju i begprislistor men sen spelar en hel massa annat in när vi diskuterar entusiastbilar.

Och visst har du fått svar, flera gånger dessutom.

/Andreas

– Original Gangster –

Plogen
                                Deltagare

Moken!

Jag har sålt två imprezor. Begärt vad jag vill ha och fått det. De flesta personerna här på forumet har en impreza och är såledels potentiella säljare, inte köpare. Det betyder att vi vill ha så mycket som möjligt för våra bilar, om vi säljer. Du är NU en köpare och vill därför betala så lite som möjligt. Det vill jag också när jag handlar bil. Om du inte hittar tillräckligt ”fina” bilar i din prisklass är svaret enkelt. Betala mer eller avstå från köp.

Sen att säga att extra utrustning inte är värt något är rent skitsnack! Jag sålde en 3 år gammal impreza för 255 000 kr, bilen köptes 1 år tidigare för 195 000. Det tog 4 månader att sälja bilen, marknaden för de riktigt välvårdade bilarna är liten. Det är därför fina och moddade bilar tar tid att sälja. Det beror inte på att bilarna är överprissatta (i de flesta fall).Bilförsäljare burkar vanligen köra den jargongen som du gör, att extrautrustningen inte är värd något. Men när dom senare annonserar bilen, då pushas det på att bilen har solfilm, etraljus, bra stereo etc.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.