SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad pallar motorn/växellådan på en WRX STI -05?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Jocke.T
    Deltagare

Tjena!

Jag är väldigt nybliven Subaru-ägare och är givetvis väldigt nöjd med mitt val! 😉
      Men nu är det så att jag är rätt sugen på att trimma kärran också men är osäker på hur mycket effekt/ladd/stryk delarna i motor och växellådan pallar innan dom börjar ge upp.
      Finns det någon här som har koll på läget? 🙂
      Tanken är att landa på runt 400hk i motorn.
      Och vad för turbo som ska användas har jag inte en aning om.

Mvh Jocke

EDIT: Det är 2.0L’s motorn

Kvarnis
      Deltagare

Kan ge generellt svar
        2.5 överlever inte mer än standard turbon dvs ~370, kolvarna kan gå vid lägre effekt ändå.
        2.0l newage sti motorerna ~450bhp utan större problem.

Lådan är starkt, men det är upp tillföraren, i UK har man åkt bana racing med ~700bhp, medans vissa dödat lådan vid ~450

Jocke.T
        Deltagare

Okey! 🙂 Då klarar jag ju mig bra med runt 400bhp.
          Du råkar inte ha något tips på en bra turbo? 😉

Jo, det förstår jag med 😛 (Körde Saab innan)
          Men är det inga vitalare delar i lådan som pajjar så är det lugnt

Mvh Jocke

Kvarnis
          Deltagare

Beror på vad du vill göra med soppan
            18G fixar 400 på E85, en 20G kan fixa det på Vpower.
            MD321 turbo aggen fixar 400 och mer.

För 400 kan du behöva byta spridare ändå, så då skulle du kunna köra på E85 och en 18G.
            Har en 18G över då jag kommer montera ny motor och något större turbo 😉
            Den är i stort sett helt ny gått max 100mil, din för 5000:-
            Md 321 aggen är fina men något dyra dock…

Jocke.T
            Deltagare

Hmm, ja det var ju tänkt att köra på 98’a oktanigt.
              Jag hittade något om Deadbolt Superzilla som lätt skulle gå att få ut 400hk ifrån 🙂 Men vet inte hur spoolen skulle bli på min 2liters motor.

Bara för att få det lite klarare i min skalle, vad är det för cc på orginal spridarna i min WRX STI PSE -05? Och vad sitter det för turbo?

Jag vet att man kan söka, men jag tycker att alla skriver olika :S

Mvh Jocke

Kvarnis
              Deltagare

Jerry(Deadbolt) är inte i branschen längre, va bla jag och Paul på Zen performance som lätt Jerry göra dom första supezillerna enlig vår spec.

Du har 565cc och VF35

Jocke.T
                Deltagare

Det var som fan.
                  Okey okey, du har ju fan riktigt bra koll! 🙂

Jag kollar på Scoobyworld och ser att dom har MD321H som är god för runt 400hk men den kostar som sagt en förmögenhet 😛 Får fundera lite på turbovalet. Vill trots allt ha en turbo som är Bolt-on.

Mvh Jocke

Fricke.w
                  Deltagare

Anars har du ju alltid aps turbona, inte allt för dyra hos josh, på importimageracing.com och han skriver alltid ner kvittona 😉 ska själv snart sätta på min aps ss45 turbo, och väntar med späning på vad den kommer att ge, här är i alla fall min spec på vad som finns hemma nu, och vad som är betalt och på väg över attlanten =)

Smida 99.5mm cp kolvar
                    smida eagle H-profil vevstakar, viktad och balanserad av Olle glad.
                    ACL lager.
                    Cosworth oljepump, störe diameter.
                    Gates färstärkt kammrems kitt, med gates vatten pump.
                    Megan racing motorkuddar och växellåds kuddar.
                    WALBRO GSS342 BEÄNSLEPUMP.
                    Powerenterprice 650cc spridare.
                    turbo inlet pipe i alu meganracing.
                    APS ss45 turbo utilizes 2.4in inlet, TD06 sized compressor housing and 45lb/min wheel coupled with a 8cm exhaust housing.
                    HKS RSK LUFTFILTERKIT.
                    HKS SSQV DUMPVENTIL.
                    HKS M40IL TÄNDSTIFT.
                    HKS 3″ SILENT HI-POWER CAT-BAK AVGASSYSTEM I ROTSFRIT.
                    PERRIN 3″ DOWNPIPE MED DUBBLA RACEKATTAR I ROSTFRIT, nu ersat med en race katt.
                    Tomei expreme Un-equal grenrör med upp pipe.
                    Agency Power Side Feed Fuel Rail Kit, blue or red line.
                    TurboXS Front Mount Intercooler.
                    Clutch Masters FX400 Stage 4 Clutch 6-puck.
                    Perrin lightened crankpulley.
                    Samco Intercooler hosekit.

Fricke.w
                    Deltagare

PS jag började som dig här i vinter och skulle bara ha en lite störe turbo, som orginal grejerna skulle palla med, men slutade så här 🙂 haha.

Bodyshot
                      Deltagare

Fan fricke där var det nära! *asg*

Riktigt ball ban-spec du har! 😀

Kvarnis
                        Deltagare

Jag vet inte hur många ggr jag ska behöva säga det, men det finns klart bättre agg än APS.

Visst det låter tråkigt men det är sant, that’s it.
                          Dom är snygga kvaliten är bra, men dom presterar inte vidare bra förhålland till vad dom kostar.
                          Ska inte gnälla över ditt Turbo val men ett 45lb hjul kommer inte ge mycket över 450bhp på E85/race soppa.
                          En 20G flödar 44lb/min som en jämförelse, dock så kommer du att mindre avgastryck pga TD06 hjulet och 8cm turbin huset.

Skulle själv satsat minst på ett 52Ib/min då 8cm turbin hus och TD06 hulet lämpar sig bra för större flöden.

Dock så är aggen som utveckalts i UK klart bättre och har snabbare spool och oftast mer topp effekt oxå, vs agg med mitsu turbin.

Det finns även billet series från Scooby Clinic som ser väldigt bra ut.

Ta det inte personligt Fricke du kanske tänkt sikta på en effekt runt 400, och då är det inget fel på just detta turbo va.l

I övrigt så gör du helt rätt som byter kola stängerna&dom sprödare kolvarna i 2½

Fricke.w
                          Deltagare

Ha ha, jo men jag köpte ju turbon först, sedan alla grejer runt omkring, så hade jag köpt turbo i daxläget hade de definitivt blivit nå störe doningar, men tycker du inte ska döma ut min aps 😉 ha ha, köpte den av patrik, om om jag inte mins galet, så körde patrik 433hk på 98 macksoppa med den, och orginal grenrör, aoutothec mät effekt hos patrik 😉
                            men är inte helt 100%, men att de var över 400hk vet jag säkert i alla fall.

Kvarnis
                            Deltagare

Ahh ok.

Tyckte det var lite overkill för den turbon 😉
                              433 är ok, men nypriset på en aps är int att leka med 😉
                              Sen skulle jag gissa på att det finns agg som spoolar snabbre och ger mer effekt för ~samma pengar om man pratar nypris 😉

Att köpa APS ommn inte får kraftig bra pris är dumt 😉
                              Dom har en del fina prylar med men dom kostar!!!

Fricke.w
                              Deltagare

Jo de är så sant så, finns ju en uppsjö med agregat 🙂 fick min aps för 8000:- men om man vill gå ett steg längre än den då, för man trötnar ju fort på effekten 😉 kannske en Blouch Dominator 2.5 XT-R ”Polka Pickle” Full Ball Bearing, skulle vara nåt eller är dom också dyr i förhållande till vad man får? kom i gen nu qvarnis 🙂

Bodyshot
                                Deltagare

Fricke, du kommer spåra ur du med, det hör jag det! 😀

Polka snurran från blouch är fin skit!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.