› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vad säger dessa avgasvärderna?
- Detta ämne har 10 svar, 1,278 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
Vio.
-
FörfattareInlägg
-
19 juni, 2013 kl. 08:20 #30617
brallor
DeltagareHej
Har haft problem länge att bilen säger att den går snålt och ökar bränslet och bilen går dåligt och drar mycket soppa.
Kopplade in min obd2-läsare och körde dashcmd och fick då en fram info att lamdasonden var sönder, åkte sen och besiktade och fick följande värden:
CO: 0,5 (0,3)
CO: 0,5 (0,2)
HC: 115 (100)
Lambda: 1,02 (0,90-1,10)Vad säger värderna för er som är kunniga? Ska jag boka tid för att byta främre lambdasonden?
Bilen är en Impreza Sti -06
19 juni, 2013 kl. 10:12 #258077Spooowiiie
DeltagareHej
Har haft problem länge att bilen säger att den går snålt och ökar bränslet och bilen går dåligt och drar mycket soppa.
Kopplade in min obd2-läsare och körde dashcmd och fick då en fram info att lamdasonden var sönder, åkte sen och besiktade och fick följande värden:
CO: 0,5 (0,3)
CO: 0,5 (0,2)
HC: 115 (100)
Lambda: 1,02 (0,90-1,10)Vad säger värderna för er som är kunniga? Ska jag boka tid för att byta främre lambdasonden?
Bilen är en Impreza Sti -06
Kör lite E85 plåga den ordentligt och mät igen,
19 juni, 2013 kl. 10:14 #258071pettsun
Deltagarevad har du för katt?
Är katten riktigt varm vid mätnigen?
Mät upp katten om du har till gång till tempmätare.HAde du felkod på sonden? bakre eller främre? vad sa felkoden?
19 juni, 2013 kl. 10:45 #258073brallor
DeltagareJag har fått felkoden ”System too lean bank 1” sedan jag köpte bilen för ett år sedan, den har inte gått bra någon gång pga bilen går för fett, så jag är inte intresserad av att fuska mig förbi bilprovning 😉 jag vill lösa problemet så den går riktigt. Jag har ett HKS Silent Hi-Power Cat-back.
19 juni, 2013 kl. 17:19 #258069Patrick P931
DeltagareHur vet du att den går för fett?
19 juni, 2013 kl. 17:56 #258074brallor
DeltagareDen får felkoden ”System too lean bank 1” och den går illa, sen sa även besiktningsmannen att det luktar som att den går fett.
Några andra ideer så tar jag tacksam emot det!
19 juni, 2013 kl. 18:34 #258070Igge
DeltagareToo lean betyder väl för snålt?
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
19 juni, 2013 kl. 18:42 #258075brallor
DeltagareJa det betyder för snålt, och då skjuter ecun in mer soppa för att kompensera har jag förstått.
20 juni, 2013 kl. 10:08 #258072pettsun
DeltagareKollat luftläckage och avgasläckage?
Enligt uppmätt lambda vis avgasmätningen du postat så värkar den ju inte gå fett.
av avgasvärdena att döma så hade jag gissat på katten.Men får du felkod på att den går snålt så kan det ju ha att göra med de.
Har du tillgång till diagnostik? kolla i så fall ärvärdena på bägge sonderna och se så dom växlar mellan lean och rich på tomgång.
Sond ett ska växla ungefär varannan sek och bakre cirka 10sek mer eller mindre.22 juni, 2013 kl. 19:56 #258076brallor
DeltagareJag har tyvärr firat midsommar men ska ut imorgon och titta på det. Körde dock med bilen ifrån Växjö till Kalmar och tillbaka och märkte att den gick betydligt sämre nu, så fort man ger mycket gas och turbon börjar ladda mer än 0.5 typ så känns det som den tappar kraft. Jag tog en snabbtitt och slängen mellan ic och motorn verkar ha gått sönder, ser ut som slangklämman närmast motorn har skurit sig in i slangen.
Bild som man ser slangen på, den är kanske 10cm max i längd, [url]https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=”s&source=images&cd=&cad=rja&docid=0_vNWDGZC44ltM&tbnid=4I81kK31SE4xpM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fautomodified.co.za%2F2010-subaru-impreza-wrx-sti-special-edition%2F&ei=8ADGUZjdD87c4QTQjIHQDw&bvm=bv.48293060,d.bGE&psig=AFQjCNHXnbWqds84i_2K2KPZwpdj9Kuksw&ust=1372017257075213[/url”]
Detta har kanske läckt hela tiden och nu blivit mycket värre, dock märktes inget när jag sprayade startgas i motorutrymmet runt slangar.
23 juni, 2013 kl. 09:04 #258068Vio
DeltagareJag har tyvärr firat midsommar men ska ut imorgon och titta på det. Körde dock med bilen ifrån Växjö till Kalmar och tillbaka och märkte att den gick betydligt sämre nu, så fort man ger mycket gas och turbon börjar ladda mer än 0.5 typ så känns det som den tappar kraft. Jag tog en snabbtitt och slängen mellan ic och motorn verkar ha gått sönder, ser ut som slangklämman närmast motorn har skurit sig in i slangen.
Bild som man ser slangen på, den är kanske 10cm max i längd, [url]https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=”s&source=images&cd=&cad=rja&docid=0_vNWDGZC44ltM&tbnid=4I81kK31SE4xpM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fautomodified.co.za%2F2010-subaru-impreza-wrx-sti-special-edition%2F&ei=8ADGUZjdD87c4QTQjIHQDw&bvm=bv.48293060,d.bGE&psig=AFQjCNHXnbWqds84i_2K2KPZwpdj9Kuksw&ust=1372017257075213[/url”]
Detta har kanske läckt hela tiden och nu blivit mycket värre, dock märktes inget när jag sprayade startgas i motorutrymmet runt slangar.
Den där slangen är dock väldigt tjock.. Att slangklämman skurit in en bit i den behöver inte alls betyda att det är hål på den..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.