› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vad ska en orginal WRX -05 ladda?
- Detta ämne har 12 svar, 1,407 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av
Igge.
-
FörfattareInlägg
-
13 oktober, 2008 kl. 08:55 #4257
jaybe9
DeltagareÄr det någon som vet vad en sån bil ska ladda orginal? Jag har nämligen nyss satt i en laddtrycksmätare i bilen och enligt den så laddar den precis 1 bar.
MVH, Jimmy
13 oktober, 2008 kl. 17:33 #64388jaybe9
DeltagareDet är alltså ingen som vet?
Kan tilläggas att det enda som sitter på bilen är 3″ slutburk + slutrör och en öppen dumpventil. Men laddar verkligen en i princip orginal WRX 1 bar?13 oktober, 2008 kl. 18:44 #64381Lt Dan
Deltagareca 0.95bar
/Dan
14 oktober, 2008 kl. 11:05 #64384Koffe
KeymasterGanska säker på att Fürstenhoff sagt 0.8 till mig… Visserligen på en WRX -03, men det borde väl vara samma på alla 2-litare?
MVH
//Koffe14 oktober, 2008 kl. 17:46 #64382Lt Dan
DeltagareGanska säker på att Fürstenhoff sagt 0.8 till mig… Visserligen på en WRX -03, men det borde väl vara samma på alla 2-litare?MVH//Koffe
Nån har fel 😀
Europa sålda WRX 01-05 laddar alla ca 0.95bar enligt Target Boost i ECU mapparna på mellanregistret.15 oktober, 2008 kl. 07:50 #64385Koffe
KeymasterDär ser man!
Så att min WRX peakar runt 0.9 (enligt HKS laddtrycksmätare) eller runt 0.95 (enligt Fürstenhoffs Selectmonitor (heter den så?)) är rätt normalt mao?
Kör med 2.5″ från tubon (+racekat) och trodde det skulle ha lite inverkan på laddtrycket?15 oktober, 2008 kl. 10:01 #64383Lt Dan
DeltagareDär ser man!Så att min WRX peakar runt 0.9 (enligt HKS laddtrycksmätare) eller runt 0.95 (enligt Fürstenhoffs Selectmonitor (heter den så?)) är rätt normalt mao?Kör med 2.5″ från tubon (+racekat) och trodde det skulle ha lite inverkan på laddtrycket?
Med större avgas så får du inte högre ladd utan tidigare spoolup på turbon och ev. elaka laddtrycksspikar som folk brukar justera bort med en dawes device eller allra helst en ommappning.
/D
15 oktober, 2008 kl. 11:38 #64386Koffe
KeymasterOK, tack för svaren =)
En EcuTecning hos JRM är inplanerad f.ö!
MVH
//Koffe15 oktober, 2008 kl. 13:56 #64389jaybe9
DeltagareOkej tack för alla svar. Då borde det ändå va ganska normalt med mitt ladd.
Jag har en kompis som har en 01:a WRX.. Det som är gjort med den är 3″ hela vägen + HKS dumpventil. Den laddar 1,2 och det sitter ingen Davice device på den heller. Vad kan det bero på?
Tacksam för svar!
MVH, Jimmy
15 oktober, 2008 kl. 14:18 #64387Koffe
KeymasterLigger den stabilt på 1.2 eller är det just laddtrycksspikarna som går upp till 1.2 för att sen sjunka och stabilisera sig på lägre nivå?
Hur är laddtrycket mätt? Tror man kan ta en del laddtrycksmätare med en nypa salt… Har hört av vissa att ”tryckdrivna” ger tillförlitligare värden än elektroniska (och tvärtom av andra =), så man vet inte vad man ska tro på riktigt?
3 november, 2008 kl. 11:32 #64390KNACKAN
DeltagareLånar denna tråd lite om det är OK?
Någon som har koll på vad en 2,5L -06 WRX laddar original?
16 december, 2013 kl. 15:34 #64392important
DeltagareMed större avgas så får du inte högre ladd utan tidigare spoolup på turbon och ev. elaka laddtrycksspikar som folk brukar justera bort med en dawes device eller allra helst en ommappning.
/D
Min sti 2005 laddar 1-1,1 bar , men om jag kör på 200varv och stämplar fullt på 5an eller 6an så skenar den iväg till 1,4 för att sedan börja svajja rnut 1 bar igen, allt är orginal förutom 3tums avgas, kan det bero på avgaset?
16 december, 2013 kl. 15:48 #64391Igge
DeltagareMin sti 2005 laddar 1-1,1 bar , men om jag kör på 200varv och stämplar fullt på 5an eller 6an så skenar den iväg till 1,4 för att sedan börja svajja rnut 1 bar igen, allt är orginal förutom 3tums avgas, kan det bero på avgaset?
Jag hade liknande bekymmer med min gt efter byte till 3″
Kalla dagar slog den i fuelcuten och ryckte till lagom fint.Löstes genom att göra en ”boost solenoid cleaning” om jag minns rätt på namnet av guiden.
Tvätt av magnetventilen helt enkelt.Efter det låg den bra mycket stadigare
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.