SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad ska en orginal WRX -05 ladda?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4257
    jaybe9
    Deltagare

      Är det någon som vet vad en sån bil ska ladda orginal? Jag har nämligen nyss satt i en laddtrycksmätare i bilen och enligt den så laddar den precis 1 bar.

      MVH, Jimmy

      #64388
      jaybe9
      Deltagare

        Det är alltså ingen som vet?
        Kan tilläggas att det enda som sitter på bilen är 3″ slutburk + slutrör och en öppen dumpventil. Men laddar verkligen en i princip orginal WRX 1 bar?

        #64381
        Lt Dan
        Deltagare

          ca 0.95bar

          /Dan

          #64384
          Koffe
          Keymaster

            Ganska säker på att Fürstenhoff sagt 0.8 till mig… Visserligen på en WRX -03, men det borde väl vara samma på alla 2-litare?

            MVH
            //Koffe

            #64382
            Lt Dan
            Deltagare

              Ganska säker på att Fürstenhoff sagt 0.8 till mig… Visserligen på en WRX -03, men det borde väl vara samma på alla 2-litare?MVH//Koffe

              Nån har fel 😀
              Europa sålda WRX 01-05 laddar alla ca 0.95bar enligt Target Boost i ECU mapparna på mellanregistret.

              #64385
              Koffe
              Keymaster

                Där ser man!
                Så att min WRX peakar runt 0.9 (enligt HKS laddtrycksmätare) eller runt 0.95 (enligt Fürstenhoffs Selectmonitor (heter den så?)) är rätt normalt mao?
                Kör med 2.5″ från tubon (+racekat) och trodde det skulle ha lite inverkan på laddtrycket?

                #64383
                Lt Dan
                Deltagare

                  Där ser man!Så att min WRX peakar runt 0.9 (enligt HKS laddtrycksmätare) eller runt 0.95 (enligt Fürstenhoffs Selectmonitor (heter den så?)) är rätt normalt mao?Kör med 2.5″ från tubon (+racekat) och trodde det skulle ha lite inverkan på laddtrycket?

                  Med större avgas så får du inte högre ladd utan tidigare spoolup på turbon och ev. elaka laddtrycksspikar som folk brukar justera bort med en dawes device eller allra helst en ommappning.

                  /D

                  #64386
                  Koffe
                  Keymaster

                    OK, tack för svaren =)

                    En EcuTecning hos JRM är inplanerad f.ö!

                    MVH
                    //Koffe

                    #64389
                    jaybe9
                    Deltagare

                      Okej tack för alla svar. Då borde det ändå va ganska normalt med mitt ladd.

                      Jag har en kompis som har en 01:a WRX.. Det som är gjort med den är 3″ hela vägen + HKS dumpventil. Den laddar 1,2 och det sitter ingen Davice device på den heller. Vad kan det bero på?

                      Tacksam för svar!

                      MVH, Jimmy

                      #64387
                      Koffe
                      Keymaster

                        Ligger den stabilt på 1.2 eller är det just laddtrycksspikarna som går upp till 1.2 för att sen sjunka och stabilisera sig på lägre nivå?

                        Hur är laddtrycket mätt? Tror man kan ta en del laddtrycksmätare med en nypa salt… Har hört av vissa att ”tryckdrivna” ger tillförlitligare värden än elektroniska (och tvärtom av andra =), så man vet inte vad man ska tro på riktigt?

                        #64390
                        KNACKAN
                        Deltagare

                          Lånar denna tråd lite om det är OK?

                          Någon som har koll på vad en 2,5L -06 WRX laddar original?

                          #64392
                          important
                          Deltagare

                            Med större avgas så får du inte högre ladd utan tidigare spoolup på turbon och ev. elaka laddtrycksspikar som folk brukar justera bort med en dawes device eller allra helst en ommappning.

                            /D

                            Min sti 2005 laddar 1-1,1 bar , men om jag kör på 200varv och stämplar fullt på 5an eller 6an så skenar den iväg till 1,4 för att sedan börja svajja rnut 1 bar igen, allt är orginal förutom 3tums avgas, kan det bero på avgaset?

                            #64391
                            Igge
                            Deltagare

                              Min sti 2005 laddar 1-1,1 bar , men om jag kör på 200varv och stämplar fullt på 5an eller 6an så skenar den iväg till 1,4 för att sedan börja svajja rnut 1 bar igen, allt är orginal förutom 3tums avgas, kan det bero på avgaset?

                              Jag hade liknande bekymmer med min gt efter byte till 3″
                              Kalla dagar slog den i fuelcuten och ryckte till lagom fint.

                              Löstes genom att göra en ”boost solenoid cleaning” om jag minns rätt på namnet av guiden.
                              Tvätt av magnetventilen helt enkelt.

                              Efter det låg den bra mycket stadigare

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.