SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad ska en orginal WRX -05 ladda?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    jaybe9
    Deltagare

Är det någon som vet vad en sån bil ska ladda orginal? Jag har nämligen nyss satt i en laddtrycksmätare i bilen och enligt den så laddar den precis 1 bar.

MVH, Jimmy

jaybe9
      Deltagare

Det är alltså ingen som vet?
        Kan tilläggas att det enda som sitter på bilen är 3″ slutburk + slutrör och en öppen dumpventil. Men laddar verkligen en i princip orginal WRX 1 bar?

Lt Dan
        Deltagare

ca 0.95bar

/Dan

Koffe
          Keymaster

Ganska säker på att Fürstenhoff sagt 0.8 till mig… Visserligen på en WRX -03, men det borde väl vara samma på alla 2-litare?

MVH
            //Koffe

Lt Dan
            Deltagare

Ganska säker på att Fürstenhoff sagt 0.8 till mig… Visserligen på en WRX -03, men det borde väl vara samma på alla 2-litare?MVH//Koffe

Nån har fel 😀
              Europa sålda WRX 01-05 laddar alla ca 0.95bar enligt Target Boost i ECU mapparna på mellanregistret.

Koffe
              Keymaster

Där ser man!
                Så att min WRX peakar runt 0.9 (enligt HKS laddtrycksmätare) eller runt 0.95 (enligt Fürstenhoffs Selectmonitor (heter den så?)) är rätt normalt mao?
                Kör med 2.5″ från tubon (+racekat) och trodde det skulle ha lite inverkan på laddtrycket?

Lt Dan
                Deltagare

Där ser man!Så att min WRX peakar runt 0.9 (enligt HKS laddtrycksmätare) eller runt 0.95 (enligt Fürstenhoffs Selectmonitor (heter den så?)) är rätt normalt mao?Kör med 2.5″ från tubon (+racekat) och trodde det skulle ha lite inverkan på laddtrycket?

Med större avgas så får du inte högre ladd utan tidigare spoolup på turbon och ev. elaka laddtrycksspikar som folk brukar justera bort med en dawes device eller allra helst en ommappning.

/D

Koffe
                  Keymaster

OK, tack för svaren =)

En EcuTecning hos JRM är inplanerad f.ö!

MVH
                    //Koffe

jaybe9
                    Deltagare

Okej tack för alla svar. Då borde det ändå va ganska normalt med mitt ladd.

Jag har en kompis som har en 01:a WRX.. Det som är gjort med den är 3″ hela vägen + HKS dumpventil. Den laddar 1,2 och det sitter ingen Davice device på den heller. Vad kan det bero på?

Tacksam för svar!

MVH, Jimmy

Koffe
                      Keymaster

Ligger den stabilt på 1.2 eller är det just laddtrycksspikarna som går upp till 1.2 för att sen sjunka och stabilisera sig på lägre nivå?

Hur är laddtrycket mätt? Tror man kan ta en del laddtrycksmätare med en nypa salt… Har hört av vissa att ”tryckdrivna” ger tillförlitligare värden än elektroniska (och tvärtom av andra =), så man vet inte vad man ska tro på riktigt?

KNACKAN
                        Deltagare

Lånar denna tråd lite om det är OK?

Någon som har koll på vad en 2,5L -06 WRX laddar original?

important
                          Deltagare

Med större avgas så får du inte högre ladd utan tidigare spoolup på turbon och ev. elaka laddtrycksspikar som folk brukar justera bort med en dawes device eller allra helst en ommappning.

/D

Min sti 2005 laddar 1-1,1 bar , men om jag kör på 200varv och stämplar fullt på 5an eller 6an så skenar den iväg till 1,4 för att sedan börja svajja rnut 1 bar igen, allt är orginal förutom 3tums avgas, kan det bero på avgaset?

Igge
                            Deltagare

Min sti 2005 laddar 1-1,1 bar , men om jag kör på 200varv och stämplar fullt på 5an eller 6an så skenar den iväg till 1,4 för att sedan börja svajja rnut 1 bar igen, allt är orginal förutom 3tums avgas, kan det bero på avgaset?

Jag hade liknande bekymmer med min gt efter byte till 3″
                              Kalla dagar slog den i fuelcuten och ryckte till lagom fint.

Löstes genom att göra en ”boost solenoid cleaning” om jag minns rätt på namnet av guiden.
                              Tvätt av magnetventilen helt enkelt.

Efter det låg den bra mycket stadigare

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.