› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vad ska jag välja? Possum/Ecutek?
- Detta ämne har 17 svar, 1,493 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
30 januari, 2004 kl. 19:00 #2390
Wesslan
DeltagareHejsan. Har ganska nyligen köpt en Impreza och vill få lite bättre krut i den. Inget i hästväg för jag har en så länge tänkt behålla växellåda och koppling. Hur mycket pallar detta när man ska trimma? Nu har bilen ett avgassystem från supersprint, annars är den orginal. Jag har läst lite om ”Possumlink” och EcuTek. Vilket är att föredra?Väljer jag possum så kan man ju mappa om, om jag t.ex byter turbo om jag fattat saken rätt. Hur många hk skulle Possumlink ge om allt är orginal förutom avgassystem? Vad är man tvungen att ha förutom
”Link Plug-in insprutningssystem” och ”Link Justeringsmodul” och hur svårt är det att mappa själv? Om man inte har kunskapen vem kan då hjälpa en för en rimlig summa?Och hur är det med EcuTek? Vad ger det?
30 januari, 2004 kl. 19:22 #51667dlehtihet
DeltagareTjena Wesslan,
både linken och ecutek är bra alternativ för dina planer. Vad gäller link så kommer bl.a kvarnis och doktorn (mfl) inom 5 minuter (högst) att fylla i alla smaskiga detaljer. Jag har själv haft en EcuTek mappad GT tidigare och den fungerade kalasbra med den ommappning som görs mha vad som tidigare hette Tek1-Tek3. Det som sätter begränsningen är egentligen orginalturbon (om du bara har bytt avgassystem). Fördelarna med detta är att du bibehåller samtliga säkerhetssystem på bilen. Orginal ECU är relativt krallig för att vara just en ECU. Nackdelen är att du måste mappa om via firma varje gång du gör någon större modifiering som kräver detta (timdebitering). Själva programvaran som krävs för denna mappning säljs inte till privatpersoner vad jag vet. Effektmässigt kan du köra EcuTek väldigt, väldigt långt med rätt förutsättningar.
30 januari, 2004 kl. 19:50 #51669Wesslan
DeltagareTack så mycket för infon. Du vet inte hur många hk man kan få med modifieringarna?
Jag bor i Killinge (Käppala). Har inte sett en svart subba på lidingö faktiskt, men den lär man väl se i sommar. Du ska inte med och köra isracing i åkersberga på söndag med alla andra, det lär ju bli en hel del subbor.
/Micke
30 januari, 2004 kl. 23:48 #51666jraberg
Deltagaresåg tidigare ngt annons inklipp på en link beggad med handkontroll, seriallink för 5 papp(hutlöst billigt). kanske är den såld men kolla på blocket.se det var där den var.
-JR30 januari, 2004 kl. 23:51 #51671Wesslan
DeltagareHar varit i kontakt med en kille som säljer på blocket. Håller på att lösa biten med hur han ska skicka den. Han har inte svarat på mitt senaste mail men jag ska ringa upp honom i morgon. 5000kr var det som sagt han skulle ha. Den var föresten ny i kartong.
/Micke
PS: Ingen annan får köpa den före mig nu 🙂
11 februari, 2004 kl. 12:14 #51675Wesslan
DeltagareHaha, vad tur att det inte är han som ska ha den då 😛
Men dumpen är det minst prioritet på efterssom den inte gör något speciellt./Micke
19 december, 2005 kl. 06:19 #51664Manor
DeltagareWesslan…har du fått hem LINK:en?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51665Manor
Deltagare…Wesslan, dump är för tunnisar säger Jerry…som kör utan ;).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51663Manor
Deltagare5.000:- var helt klart ett kalaspris.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51662Manor
Deltagare>Då var det klart. Linken skickas på mondag så jag får den i
>veckan. Sen ska det ju inhandlas lite kringutrustning men den
>får nog vänta lite. Är lite tomt i kassan för tillfället då
>jag pluggar och inte hinner jobba så mycket :/’
>Tänkte låta SecretAgentMan fixa det när jag fått ihop alla
>delar och framförallt pengar.
>
>/MickeDr. Jerry har ett gott rykte när det gäller Link (och andra prylar ;))…ett mycket gott val av mappare :9.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51661Manor
Deltagare>Får tacka för alla utmärkta svar. Fömodligen blir det linken
>och jag ska även köpa knocklink och lamdalink. Ska som sagt
>låta någon annan göra mappningen tills man får lite bättre
>koll. Vad tar killarna för att hjälpa en med en mappning? Ska
>som sagt inte toktrimma den utan vill bara ha några extra
>kusar. Visst är den bra orginal men till sommaren skulle det
>inte sitta fel med lite mer pulver, nu på vintern spelar det
>ju mindre roll. Förstod jag rätt om att man inte nehöver
>använda LMM:en om man kör med Possumlink eller fattade jag
>helt fel?
>
>/MickeDu fattade helt rätt. Link:en kräver ingen LMM, utan kan lösa det på annat sätt.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51660Manor
DeltagareHej Micke !
Som Danne redan nämnt så är det vissa skillnader mellan EcuTek och Link. Dr.Jerry (aka SecretAgentMan) är en känd Link-entusiast från Värsterås ;)…som mappat upp många Link:ar till dags datum. Jag har för mig att det ska finnas någon som säljer ett ”komplett” Link på Blocket för 5.000:-…vilket får anses vara ett väldigt bra pris. Link kräver dock relativt mycket kunskap innan man ska våga att börja mappa själv. Vidare är det nästan ett måste med en s.k. KnockLink samt LambdaLink från samma företag (samt givetvis turbotrycksmätare). Det är väl iofs ”bra att ha” grejer ändå. Jag har t.ex. en KnockLink i min original GT…och tycker att den ger mig lite större möjlighet att hålla lite koll… EcuTek är relativt dyr i initialkostnad om man jämför med lösningar till Volvo och Saab-världen. Den extra justering som behövs när du uppgraderar bilen behöver dock inte bli så blodigt. Då bekostar man bara för den tid det tar för t.ex. JRM att mappa om bilen. Med EcuTek kan man också få ut ganska många hästkrafter, då i kombination av andra grejer (annan turbo etc.)
Det finns nog fördelar med bägge varianterna. EcuTek är kanske mer för ”normal” användaren, och Link för den riktige entusiasten…men även detta finns det säkert delade meningar om.
Ett hett tips är nog att avvakta lite med att ”vässa” pärlan. Du har ju relativt nyligen köpt den, och hästkrafterna räcker ganska långt även i originaltappning :9.
Vi ses på söndag.
mvh Mats N – uppväxt på Lidingö (Skärsätra + Rudboda) numera Å-berga.
19 december, 2005 kl. 06:19 #51668dlehtihet
DeltagareDet som sätter begränsningarna är turbon (td04) som räcker till ungefär 260-270 bhp med friflödande avgassystem. Koppling och växellåda är i princip lika tåliga på GT:n som på STI:erna ifrån samma år och håller för runt 300 hk (om man inte misshandlar bilen för mycket. Går iofs att ha sönder grejerna med orginaleffekt om man ligger i också…). Kör du hårt så ska du bereda dig på att dreven i lådan ligger pyrt till (finns utbytessatser att köpa förstås). Har du kat.lös downpipe? Mittenkatten? Raka rör?
Kommer självklart på Söndag. Vet inte om jag kör dock (det där med stor svart wobbler låter inte lockande….)
M v h
Danne
>Tack så mycket för infon. Du vet inte hur många hk man kan få
>med modifieringarna?
>
>Jag bor i Killinge (Käppala). Har inte sett en svart subba på
>lidingö faktiskt, men den lär man väl se i sommar. Du ska inte
>med och köra isracing i åkersberga på söndag med alla andra,
>det lär ju bli en hel del subbor.
>
>/Micke19 december, 2005 kl. 06:19 #51670Wesslan
DeltagareFår tacka för alla utmärkta svar. Fömodligen blir det linken och jag ska även köpa knocklink och lamdalink. Ska som sagt låta någon annan göra mappningen tills man får lite bättre koll. Vad tar killarna för att hjälpa en med en mappning? Ska som sagt inte toktrimma den utan vill bara ha några extra kusar. Visst är den bra orginal men till sommaren skulle det inte sitta fel med lite mer pulver, nu på vintern spelar det ju mindre roll. Förstod jag rätt om att man inte nehöver använda LMM:en om man kör med Possumlink eller fattade jag helt fel?
/Micke
19 december, 2005 kl. 06:19 #51672Wesslan
DeltagareDå var det klart. Linken skickas på mondag så jag får den i veckan. Sen ska det ju inhandlas lite kringutrustning men den får nog vänta lite. Är lite tomt i kassan för tillfället då jag pluggar och inte hinner jobba så mycket :/’
Tänkte låta SecretAgentMan fixa det när jag fått ihop alla delar och framförallt pengar./Micke
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.