kanske en svår fråga, men vad skiljer blocken mellan en vanlig GT tidig typ 93 och en STI runt 99?
Anledningen att jag frågar är om topparna från en STI 99 passar på blocket från en vanlig GT?
Är det möjligt att genomföra eller är det något mer man måste tänka på? Om det funkar borde man ju vinna en del effekt på detta då det borde vara vassare kammar och bättre flöde i STI topparna. Eller?
Som sagt, kanske en svår fråga, men jag chansar ändå…
Inte helt 100 säker, men jag har för mig att det enda som skiljer mellan de ”riktigt” gamla imprezorna (93) från de nya (99-00) är att de äldre blocken är mer closed deck, så kanske det blir lite knas att få topparna från en 99a att stämma.
Men där är ingen skillnad på blocken mellan GT99 och STI99, det är bara de rörliga delarna som e tuffare i STI:n.
Om du ska bygga motor så försök att undvika att bygga på en vanlig GT motor för de blocken är svagare än de andra. Sti motorn har smidda saker.
Själva blocket e väl inte svagare, men en komplett bottendel skiljer ju sig mellan standard o smidda delar. Som sagt de rörliga delarna.
För om blocket börjar röra sig för mycket så är nog motorfästena trasiga 😀
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.