SSC Allmänt snack Allmänt småprat Vad tänka på vid bygge av multimediadator

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Plogen
    Deltagare

Vad tänka på vid bygge av multimediadator?
      Jag har lite planer för min lägenhet och dator. Tanken är att använda datorn som en riktig

jraberg
      Deltagare

har lite bra länkar till dig :)då jag var i samma sits ganska nyss..
        edit. där finns det svar på det du frågar om.

http://www.dvdforum.nu
        http://mediaportal.sourceforge.net/requirements.html
        http://htpcnews.com/forums/index.php?showforum=20

Lycka till i djungeln och glöm inte att den ska vara tyst..

mvh
        JohanR

SecretAgentMan
        Deltagare

Det enda, och bästa tipset jag kan ge dig är att kika runt på diverse forum.

http://www.prisjakt.nu
          http://www.dvdforum.nu
          http://www.avsforum.com

Det viktigaste är att välja rätt hårdvara, och få till en tyst kylning – inget är så störande som en vinande, susande och knattrande monsterpc som ackompanjerar en stämningsfylld snyft-film. 😀

JohanR har jag för mig är med halva benet i den grejen.

/J – har kikat på htpc, men kör själv med tuffare dvd som skalar upp till 720/1080 till projjen, och xbox för allt annat smäck som skall streamas till vardagsrummet. 😀

jarmo
          Deltagare

edit- stavar som en kråka

Jag har ett bygge ”under utveckling” vilket jag iofs mestadels alltid har när det gäller datorer.

Ska du bygga eget så har Silverstone och Coolermaster en hel del ”HTPC” chassin, altså PC chassin som är mer eller mindre anpassade gällande design o funktion för detta ändamål.

Har själv ett Coolermaster chassi med Silverstone fläktlös nätdel och Papfst tyst chassifläkt samt THERMALRIGHT XP-90 Proc kylare.

Tyst är det, det man hör är när hårddisken accessas..

Kan tyvärr inte tala om hur värmeutveckling/kylning fungerar då jag inte hunnit köra prylarna nån längre tid än.

Har än så länge skaffat MPEG avkodare i form av XCard, inte hunnit leta i TV kort djungeln än 🙂

några som säljer pryttlar:
            Kylning.se
            Komplett.se
            Dustin.se

//Jarmo

SubaruPhille
            Deltagare

Plogen,
              Jag vet inte riktigt vilket krav du kommer att ha men jag har då fallit pladask för Wma Hd filmer i formaten 1280/720 och större dock kräver dessa en hygglig cpu gärna 3ghz eller Amd64 3000+, kan varmt rekomendera Amd´n då denna inte avger så mycket värme som en Tex P4,
              Skall du njuta fullt ut så skall du införskaffa dig en ordenklig plasma/tft med stöd för dessa format, eller en ordenklig Proj med samma format.

har ganska mycket vetskap om det och min boss är lika frälst han 😉 så behöver du tips så skicka pm.

Mvh Phille

pannan
              Deltagare

>Plogen,
                >Jag vet inte riktigt vilket krav du kommer att ha men jag har
                >då fallit pladask för Wma Hd filmer i formaten 1280/720 och
                >större dock kräver dessa en hygglig cpu gärna 3ghz eller Amd64
                >3000+, kan varmt rekomendera Amd´n då denna inte avger så
                >mycket värme som en Tex P4,
                >Skall du njuta fullt ut så skall du införskaffa dig en
                >ordenklig plasma/tft med stöd för dessa format, eller en
                >ordenklig Proj med samma format.
                >
                >har ganska mycket vetskap om det och min boss är lika frälst
                >han 😉 så behöver du tips så skicka pm.
                >
                >Mvh Phille

Vad för filmer finns det att få tag i HD format? Är väl bara några demos osv som har visats än så länge. Låter helt klart intressant iallafall.

jraberg
                Deltagare

ja du. Jag skulle nog inte rekommendera att bygga en HTPC om du är noob.
                  Det är mkt fipplande för att få allt att funka, ganska enkla saker som jag vet att du kan lära dig, men har man aldrig gjort ngt liknande så kan det bli lite väl bökigt.Slutresultatet däremot är oslagbart(så gott som)

Har du inga High-End krav så verkar Pinnacle vara en enkel liten sak för dig.
                  Alternativt att nån här hjälper till med config etc av en HTPC, vi är ju ngra stycken så hjälp finns det nog att tillgå 🙂

Haha, med tanke på alla svar så skulle jag vilja säga att myten om att de flesta imprezaägare är datanördar/teknikfreaks är Sann:D

-JohanR

SecretAgentMan
                  Deltagare

Klart vi hjälper plogen in i HTPC-mecket! 😀

Tystpc.nu har ett jäääääklarns läckert chassie på G (samtidigt supportar man en go’ gubbe – MagnusT som kör sajten rejsa.nu).

/J

Plogen
                    Deltagare

>
                      >Haha, med tanke på alla svar så skulle jag vilja säga att
                      >myten om att de flesta imprezaägare är datanördar/teknikfreaks
                      >är Sann:D
                      >
                      >-JohanR
                      >

Ja jag ställde samma fråga på zatzy och har fått ett svar 🙁 Men jag kommer minsan ihåg på dom första impreza-träffarna, då var jag den enda som inte jobbade med IT och det är väl fortfarande dagens sanning 😀 😀

Strat
                      Deltagare

Hmm.. *googlar* ”vad är htpc” Jahaja. Ok, då vet jag. IT? ”vad är it”

😀

SecretAgentMan
                        Deltagare

Jag tror mera har att göra med hur pass ”seriösa” (i brist på bättre ord) användare ett forum har så får man bättre eller sämre svar. 😉

Jag skulle vilja påstå att historiskt har det varit den typiska väl pålästa tekniknörden som varit Imprezaägare, nu med ett grundlagt rykte, och lägre prisbild håller detta på att suddas ut en smula.

/J – generaliserar nu igen 😀

Niklas
                          Deltagare

SAM: Jag vet inte hur du lyckas men jag läste genom ditt inlägg och när jag kom till slutet kom jag inte ihåg ett enda ord av vad du skrivit. Använder du för fina ord för en skånsk dräng eller är jag bara helt slut i bollen och behöver en låååång semester och föräldraledighet? 😀

SecretAgentMan
                            Deltagare

Det är nog bara för att du är skåning Niklas. 😉 😀

Vad jag menar är att en gång i tiden var nybilsköparen av en speciell typ, låt oss kalla denna typ för ”tekniknörden”. 😀
                              Tekniknörden som sådan är av födsel och ohejdad vana oftast intresserad av pryttlar, och just sådana individer hamnade lätt i slutet av 1900-talet i just IT-branschen.

I samma era dök det upp en bil som lockade den inbitne tekniknörden tillika hängivne tv-spelaren med 218 hk, fyrhjulsdrift och rallyanor…som man spenderat timmar i redan på sin trogna playstation…

Utgången var så att säga given.

😀

/J

Viro
                              Deltagare

Nån som sa HTPC????

http://www.mini-itx.com/projects/htpc2/images/htpc2-0013L.jpg

Länk till hela projektet–> http://www.mini-itx.com/projects/htpc2/

Bygt på Mini-itx kortet, finns massor med roliga projekt

Funderar själv på att bygga en multimedia dator i bilen.
                                då kan man ju ha allt…. GPS MP3 DVD osv….

Annars är ju Datorbutiken.se ganska vänliga i sina priser

Plogen
                                Deltagare

Vad tycker ni om http://www.welltonway.com/swe/partner/basics.shtml Nån som provat?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.