› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Vad tänka på vid bygge av multimediadator
- Detta ämne har 20 svar, 1,026 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
jraberg.
-
FörfattareInlägg
-
27 februari, 2005 kl. 06:01 #94282
Viro
DeltagareDet ¨behövs egentligen inte. Det är väl bara ett enklare användargränssnitt.
Köper du ett hyggligt tv-out kort får du med en fjärris.
sen funkar det ju att köra winamp ock dvd-players osv.
Själv så finner jag ingen användning för det utan skulle nog plocka ihop en egen multimedia dator med blåtand eller annat trådlösa överföring, för mus o ta-bord. Finns nog en hel drös med användarvänliga program för multimediacenter á Dator/tv/stereohttp://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-HTPCI1WM-EN
En ide kanske, finns hu mycket som helst att köra på i alla prisklasser.
mvh Viro
27 februari, 2005 kl. 12:14 #94277Plogen
Deltagare>Det ¨behövs egentligen inte. Det är väl bara ett enklare
>användargränssnitt.
>Köper du ett hyggligt tv-out kort får du med en fjärris.
>sen funkar det ju att köra winamp ock dvd-players osv.
>Själv så finner jag ingen användning för det utan skulle nog
>plocka ihop en egen multimedia dator med blåtand eller annat
>trådlösa överföring, för mus o ta-bord. Finns nog en hel drös
>med användarvänliga program för multimediacenter á
>Dator/tv/stereo
>
>http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-HTPCI1WM-EN
>
>En ide kanske, finns hu mycket som helst att köra på i alla
>prisklasser.Är det inte det som är poängen, att få ett användarvänligt gränssnitt 😉 Fick hjälp med en Spec av en kompis här om dan, lägger upp den när jag hittat den på datorn 🙂 Såfår vi se vad nin tycker, bra eller anus…
>mvh Viro
19 december, 2005 kl. 06:19 #94270Manor
Deltagare>Tack för alla svar hittils!
>
>Det mesta verkar som grekiska för mig dock. Det jag gör på en
>datorer är att mejla, surfa, skriva etc. Med andra ord har jag
>inte en aning om vad det mesta som ni pratar om ;( ;( Men det
>är ju bara en anledning att lära sig. :+ :+ Så nåra mer
>konkreta tips uppskattas mycket. Min prisnivå är ~10 000 för
>burk, ex skärm.
>
>
>Tack /Plogen
>Kolla upp Pinnacle Showcenter…det är det billigaste och konkretaste tips som jag kan ge dig. Kravet är att du kör en dator idag med Windows XP (eller möjligtvis Windows NT). Kraven på den dator som du kopplar till Showcentern är väldigt rimliga…och kostar inte massor.
Jag är ju inte riktigt 100 på vad du är ute efter…men att visa filmer i HD-kvalitet och mickla med ”scaler:s” etc. tror jag kanske inte är vad du önskar…
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #94269Manor
DeltagareEtt tips Plog-Johan är att kolla på en pryl som heter Pinnacle Showcenter. Den går att köpa på exempelvis Clas Ohlsson för lite drygt 2.200:-. Denna pryl är en s.k mediaspelare och kopplas till TV, projektor, receiver/förstärkare samt den dator som som du antagligen redan har (det behövs inte så mycket kraft…). Datorn kopplar du via nätverkskabel eller trådlöst nätverkskort (som följer med). Showcentern kan därefter spela upp filmer i många olika format (DivX, DVD m.fl) samt även MP3-låtar. Format som inte hanteras direkt konverteras ”automatiskt” i datorn innan de skickas över. I Showcentern sitter ingenting som låter (ingen hårddisk eller fläkt) utan i princip bara en ”processor” som kodar av de format som ska spelas av. Listor på alla mediafiler du har, som administreras från datorn, visas upp med ett gränssnitt på TV:n…och allt styrs från en fjärrkontroll (som också följer med).
I princip följer det med all hård- och mjukvara som du behöver för att spela upp det mesta du kan tänka dig i mediaväg.
Det går t.o.m att använda den för att spela in från TV:n till datorns hårddisk. Det kräver då ett Pinnacle TV-kort i datorn. Detta är dock ingenting som jag själv har testat.
Jag har en Showcenter och till allt det som jag använder den till så fungerar den helt perfekt.
Det är inget heltäckande alternativ till HTPC, men kanske ”good enough”…det är j-kligt billigt och kommer alltid att kunna ha en funktion även om man skaffar riktig HTPC i framtiden (då som en enhet i sovrummet kopplad till HTPC:n).
Som sagt så är jag väldigt nöjd med detta köp, och det kanske även andra tycker.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #94272jraberg
DeltagareDr’n har rätt.. 🙂
Vill du ha bra grejor men skiter i vad det kostar blir det ganska enkelt.
Vill du inte springa iväg för mkt (vi snackar 10 och uppåt för shyssta grejor) så kan det bli problem med att allt lirar.
mediaportal är gratis och du kan snacka med utvecklarna direkt om problem.
MCE (Microsoft versionen) kostar men köper du MCE certifierade produkter så Vet du att det Ska funka..Sen beror kostnaden lite på om du vill processa bilden eller ej(rekommenderas men tar tid att tweaka) då det krävs en hel massa kräm av datorn så fort du börjar manipulera lite..
Man kan säga att HTPC ÄR framtiden och ”There’s no end to the possibilities”
Finns t.o.m dvb-s kort som plockar in satellit så du kör Allt via htpc’n. Jag valde dock att vänta lite tills Frodo och gänget fått ut en mjukvara som funkar med dvb-s. Dessutom så är min receiver ganska ny och det känns dumt att pensionera den redan nu.
Lycka till Återigen..:P
-JohanR19 december, 2005 kl. 06:19 #94274Plogen
DeltagareTack för alla svar hittils!
Det mesta verkar som grekiska för mig dock. Det jag gör på en datorer är att mejla, surfa, skriva etc. Med andra ord har jag inte en aning om vad det mesta som ni pratar om ;( ;( Men det är ju bara en anledning att lära sig. :+ :+ Så nåra mer konkreta tips uppskattas mycket. Min prisnivå är ~10 000 för burk, ex skärm.
Tack /Plogen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.