› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › vågar man ladda mer än peak 1.6 ,hold1.5
- Detta ämne har 26 svar, 1,932 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 7 månader sedan av
pannan.
-
FörfattareInlägg
-
10 januari, 2005 kl. 16:39 #54170
STI_driver
Deltagare>Om du skall upp i över 400 hästars siffror skulle jag
>faktiskt ta kontakt med Roger Clark Motorsport i England som
>byggt några riktigt bra byggen på STI modellen. De om några
>vet vad som håller och inte håller i de effektsiffrorna.
>
>Finns vad jag vet ingen new age STI på över 400 hkr som rullar
>i Sverige….ännu..
>
>Sedan att många trimfirmor i Sverige är kapabla till höga
>effektuttag i motorerna på STI:n tror jag självklart på.
>Frågan är bara hur många det är som sitter på kunskapen om
>hållbarhet och driftsäkerhet i de effektsiffrorna…
>
>Mvh
>JHar du pratat med nån på roger clark motorsport? Jag har mailat flera gånger men ingen som svarar. 🙁
Mvh/adde
10 januari, 2005 kl. 16:44 #54157pannan
Deltagare>
>Har du pratat med nån på roger clark motorsport? Jag har
>mailat flera gånger men ingen som svarar. 🙁
>
>Mvh/addeDet bästa är att ringa dem. Väntade på svar i 3 veckor på ett mail för några månader sedan.
10 januari, 2005 kl. 18:44 #54171STI_driver
Deltagare>Ett annat tips på IC istället för frontmatad är att kika på
>en toppmatad hybrid ifrån Pace Products i England. Den
>använder sig både av Intercooler och chargecooler. Deras
>toppmatade visade ett resultat på minus -10 grader jämte
>original IC vilket är mycket bra.
>
>Sedan blir det kortare rör på en ny bättre toppmatad mot en
>frontmatad. Vilket gör att luftet slipper flöda så långt.Vad går en sån lös på?
10 januari, 2005 kl. 19:24 #54158pannan
Deltagare>>Ett annat tips på IC istället för frontmatad är att kika på
>>en toppmatad hybrid ifrån Pace Products i England. Den
>>använder sig både av Intercooler och chargecooler. Deras
>>toppmatade visade ett resultat på minus -10 grader jämte
>>original IC vilket är mycket bra.
>>
>>Sedan blir det kortare rör på en ny bättre toppmatad mot en
>>frontmatad. Vilket gör att luftet slipper flöda så långt.
>
>Vad går en sån lös på?
>http://www.paceproducts.co.uk/automotive-parts.shtml
Den är inte gratis men skall vara mycket bra. Det som är bra med just chargecoolervarianten (vattenkylning) är att man spar plats då de inte är så stora. SMR gänget kör ju med chargecooler på sin Supra nu,, vilket har visat sig fungera väldigt bra. Lotus har haft samma typ i alla år, likaså GMC har också använt sig av en typ av detta på sina Typhoon och Syclone modeller.
Helt klart värt en titt. Fast 1275 pund är inte gratis. Med tanke på att man kan få en Greddy eller Blitz IC för ca 7500 kr komplett. Frågan är bara om man skall trimma riktigt seriöst dvs byta till större turbo, insprut m.m så kan de graderna man tjänar på en sådan här göra rätt mycket i effekt.
Läste någonstans kommer tyvärr inte ihåg vart att om man bara böt denna enget på en original STI bil så skulle man tjäna ca 20 hkr.
10 januari, 2005 kl. 20:03 #54166STIred
Deltagare>Allt det är redan fixat! 🙂 Alltså 3″avgas,soppapump,cai,och
>mappning. Gjort hos jrm. Tänkte bara vem det va som gjort
>ordning din bil,men det är alltså jrm? Jag hade tänkt köpa
>Greddys ic som jrm har. Har du inga bilder på din ic när den
>är monterad på bilen?Ej monterat än men beställt, kommer åka upp till jrm nån gång i början på mars och få det ditmonterat. Kommer lägga ut bilder så fort allt blir klart…
Var också inne på Greddy’s ic först, den är ju mycket billigare, gillar dock APS mer, rejäl och mycket bra kvalite, sen om det är värt prisskillnaden mot greddy det kan inte jag svara på….Här kommer i.a.f några länkar med lite bilder på APS dr500 monterad, den är något mindre än dr725 om jag inte har fel… Där kan du se lite hur rörren är dragna med
http://www.g-force-motorsport.co.uk/aussierules2.html
http://www.g-force-motorsport.co.uk/aussierules3.html10 januari, 2005 kl. 20:29 #54148Strat
DeltagareEn chargecooler har ju både för- och nackdelar jämfört med en vanlig air/air intercooler. Det är en mer komplicerad lösning totalt, med rörliga delar, vilket innebär mer underhåll och källor till fel. Klarar heller inte långa intervaller med laddtryck, beroende på hur det är dimmensionerat förstås. Kylvattnet hettas upp betydligt fortare än det kyls ner. Fördelarna är mindre volym och att man kan få full effektivitet stillastående. En chargecooler lämpar sig därmed betydligt bättre för korta dragrace än ihärdigt banåka.
🙂
10 januari, 2005 kl. 20:36 #54159pannan
Deltagare>En chargecooler har ju både för- och nackdelar jämfört med en
>vanlig air/air intercooler. Det är en mer komplicerad lösning
>totalt, med rörliga delar, vilket innebär mer underhåll och
>källor till fel. Klarar heller inte långa intervaller med
>laddtryck, beroende på hur det är dimmensionerat förstås.
>Kylvattnet hettas upp betydligt fortare än det kyls ner.
>Fördelarna är mindre volym och att man kan få full
>effektivitet stillastående. En chargecooler lämpar sig därmed
>betydligt bättre för korta dragrace än ihärdigt banåka.
>
>:)Njae den som jag hänvisade till skall vara bra vid normal körning och hård körning 🙂 iom att det är en hybrid dvs både intercooler och chargecooler.
Den SMR använder sig av är endast en chargecooler och den bilen är ju bara byggd för en sak.
10 januari, 2005 kl. 20:47 #54149Strat
DeltagareJo, jag förstod det. Med den får man ju lite av bådas för och nackdelar 😉
Nu är det ju svårt att utvärdera produkten bara med en bild, men air/air delen ser ju inte särskilt stor ut. Kanske ändå lyckas vara lika effektiv som en original 99-00 ic, plus chargecooler då. Verkar vara sprillans ny så vi får väl scanna scoobynet efter intryck 🙂
10 januari, 2005 kl. 20:50 #54162wesly 2
DeltagareTjena raul 😉 !
Nu kan jag inte svara på några frågor som du ställt men jag vill bara förvana alla om du är spritt språngande galen och kommer nog ha en av landets hårigaste imprezor om jag och joCCe får fortsätta biarbeta dig lite till 😉
Tror allt vi får ta ett snack med larsa om lite spons om du ska fortsätta så här !
MVH
10 januari, 2005 kl. 20:57 #54160pannan
DeltagareJag vet en till som kommer att göra entré här väldigt snart, säger inget mer men den bilen kommer bli något i hästväg…..och inte bara i motorn. Bilen är en STI 05……
10 januari, 2005 kl. 20:59 #54167STIred
Deltagare>Tjena raul 😉 !
>
>Nu kan jag inte svara på några frågor som du ställt men jag
>vill bara förvana alla om du är spritt språngande galen och
>kommer nog ha en av landets hårigaste imprezor om jag och
>joCCe får fortsätta biarbeta dig lite till 😉
>
>Tror allt vi får ta ett snack med larsa om lite spons om du
>ska fortsätta så här !
>
>MVHTjena på dig Jonas!
Nu tar vi en sak i taget tycker jag…
Lite sponsring från larsan hade iofs inte suttit fel, varken för mig eller för dig:)Ha det så länge!!
10 januari, 2005 kl. 20:59 #54161pannan
Deltagare>Jo, jag förstod det. Med den får man ju lite av bådas för och
>nackdelar 😉
>
>Nu är det ju svårt att utvärdera produkten bara med en bild,
>men air/air delen ser ju inte särskilt stor ut. Kanske ändå
>lyckas vara lika effektiv som en original 99-00 ic, plus
>chargecooler då. Verkar vara sprillans ny så vi får väl scanna
>scoobynet efter intryck 🙂Skall bli kul att se deras specar när alla tester är klara. Har bara läst lite om den i en tidning och de tester och den infon det fanns om den där verkar den vara mycket lovande 🙂
Om man hittar en bra lösning med toppmatad IC borde ju egentligen turbolag osv bli bättre iom att man slipper den långa rördragningen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.