SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vägrar att bli varm

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Calle
    Deltagare

Nu börjar det bli många nya poster ifrån mig, men det dyker upp ny saker hela tiden…

Hämtade bilen igår ifrån verkstan och allt fungerade bra.

När jag hade kört ungefär 3 mil så började vattentempen dala neråt, sen ligger den i botten och går upp lite ibland men sen när jag gasar så sjunker den i botten igen??

Bytte kylare samt termostat i November förra året samt luftade hela systemet och har fungerat klockrent sedan dess (tills nu)

Tycker temperaturen känns normal på alla slangar samt den nedre och övre slangen är jäm-hårda.

Kan det möjligtvis vara nån givare som dummar sig?

Gilarski
      Deltagare

Om allt funkade innan service skulle jag ringt dem och fråga den mekaniker som utförde servicen och be honom berätta exakt vad de gjorde.

Om termostaten lagt av så borde du få detta beteende. Du säger å andra sidan att vattentempen verkar OK så då börjar man undra om du har fått luft i systemet, men detta borde ordna upp sig efter att man kört ett tag. Kolla även vattennivån.

Givaren läses av nån enhet, intrumentet eller motorstyr. Om givaren är kass, ledningen eller om det är nåt problem i instrumentet eller motorstyr så skulle du kunna få detta problem också.

Är det bara temp-givaren som beter sig konstigt ? I moderna bilar kommunicerar man information via databuss (ofta CAN) och om informationen inte kommer fram från säg Motorstyr till Instrumentet så kommer mätaren bete sig konstigt, beror helt på hur alvarligt problemet är på databussen.

Kolla om du kan läsa ut felkoderna om inte nåt av de mera mekaniska problemen tycks vara roten til det onda.

Calle
        Deltagare

Bilen var bara inne för ett smärre läckage så han har inte pillat på något som har med ovanstående å göra.

Vätskenivån är som den ska, verkar som om termostaten har fastnat i öppet läge men verkar ändå lite konstigt eftersom att den knappt suttit där 100mil… Elr givare som knasar sig men då borde det komma nån felkod??

Upptäckte idag att den drar ovanligt mycket soppa också, men den går rent så det verkar inte som att den fettar på nåt speciellt =S

den går även upp till sin rätta temperatur om den står på tomgång eller om man kör under 30km/h???

Crippe
          Deltagare

prova byta termostat det kan nog hjälpa! eftersom den håller normal temp på tom gång och upp till 30 km/h när du kör fortare så kyler luften mer,

Ökad bränsle förbrukning? det är inte så att du gasat lite extra i detta fina vår väder:p

Calle
            Deltagare

Får nog kolla detta med termostaten, finns ju måndags-exemplar på allt..

Haha, nja körde ungefär 4 mil efter fulltank och låg på Max 3000rpm och då drog den drygt 2 liter milen =S

Bodyshot
              Deltagare

Och jag körde 40mil utan laddtryck idag med 2l/mil 😉

Calle
                Deltagare

Ha ha ha, jobbigt sen när du kan använda laddtryck =P
                  jag skulle tycka det var skitjobbigt att köra en bil som denna och aldrig få ladda på lite… Man blir ju peppad av sig själv hela tiden =)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.