› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › val av avgassystem
- Detta ämne har 20 svar, 2,175 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 9 månader sedan av
JRM_Racing_AB.
-
FörfattareInlägg
-
21 oktober, 2004 kl. 17:05 #2659
rallymarkus
Deltagarehej har funderingar på vad man ska köpa för avgasystem? har några val jag funderar över. men det ena har en 4tums downpipe o de e väl i största laget eller?
Men Helix komplett system verkar prisvärt bra/dåligt?
e det nån ide o byta up pipe?
här är några länkar på prylarna
Helix
http://www.mpjperformance.com/main.htmlTurboXS turbo-back (4tums dp)
http://store.mauromotorsports.com/turturex.htmlAps
http://store1.vividracing.com/catalog/product_info.php?cPath=1_5_9_44_132&products_id=5825och givetvis med racecat:)
(kan bli gråhårig för mindre:D )
Det lutar åt ett helix:)
26 oktober, 2004 kl. 14:02 #53775STIred
DeltagareHar själv beställt ett helix system komplett med racekatt+uppipe. Enligt vad jag har sett och läst så verkar det vara ett jävligt snyggt(finish) system med rätt så dovt ljud. Eftersom jag kommer göra en del andra modifieringar 🙂 :9 (byte till fmic,ny dump,öppet filter, eku3, bränslepump) har jag beställt grejerna från JRM racing som även får göra monteringsjobbet. Från början funderade jag inte så mycket på byta uppipen men enligt JoCCe på JRM så är det en bra idé att göra det.
Leveranstiderna för systemet verkar vara rätt långa dock. Beställde mitt för ca. en månad sen, och det förväntas dyka upp nån gång i november.26 oktober, 2004 kl. 14:11 #53758SecretAgentMan
DeltagareFerrita…absolut, klubbrabatt och hela kittet, om inte minnet sviker så runt 13′ (med racekat) monterat och klart från turbon och bakåt.
Kvalitet, och det blir som man vill ha det.
/J
26 oktober, 2004 kl. 14:18 #53777Niklas
Deltagare4″ downpipe är väl bra? Har dålig koll på vad för stort rör kan innebära men vad jag hört så skall avgasröret vara så stort så möjligt till en början men gärna smalna åt lite efter en bit. Allt beroende på hur spetsad motor som skall blåsa ut avgaserna.
26 oktober, 2004 kl. 14:46 #53761Strat
DeltagareEtt avgassystem kan aldrig vara för stort, så länge det inte tar i marken då… Finns ingen mening med nåt mottryck där inte.
26 oktober, 2004 kl. 20:15 #53768rallymarkus
DeltagareFerrita…absolut, klubbrabatt och hela kittet, om inte minnet sviker så runt 13′ (med racekat) monterat och klart från turbon och bakåt
Jag kollade upp det men då skulle det tydligen kosta ca 18tusen men på deras prislista på nätet står det ju 15 + rabatten då. Men det är klart då får man det ju exakt som man vill ha det.
26 oktober, 2004 kl. 20:21 #53769rallymarkus
Deltagare>Ett avgassystem kan aldrig vara för stort, så länge det inte
>tar i marken då… Finns ingen mening med nåt mottryck där
>inte.O jag som bestämt mig för helix. Men man kanske skulle satsa på de med 4 tumd dp. Men frågan är ju om det är framtaget mest för deras 2,5liters sti så de kanske inte gör nån nytta på en 2,0?
26 oktober, 2004 kl. 20:33 #53762Strat
Deltagare>
>O jag som bestämt mig för helix. Men man kanske skulle satsa
>på de med 4 tumd dp. Men frågan är ju om det är framtaget mest
>för deras 2,5liters sti så de kanske inte gör nån nytta på en
>2,0?Ptja, svårt att säga… Annars har ju Speedworks ett antal trevliga system, och kan säkert fixa fram en dp också. DC Sports som dom säljer har en dp på gång, och kan sedan erbjuda kompletta grejer från grenrör till slutburk. Om jag inte minns helt fel tog de nu också hem prylar från Scoobyworld. Walbro pumpar finns också i Speedworks sortiment.
26 oktober, 2004 kl. 20:55 #53770rallymarkus
DeltagareJo jag har pratat med dom redan men dom hade ingen dp med racecat utan då skulle man få kapa av o svetsa fast en sådan.
Men fördelen med helix är ju att allt e klart bara skruva dit o sen så har dom en uppipe också.27 oktober, 2004 kl. 05:23 #53776STIred
DeltagareSka man ha ett ferrita system med samma finish som t.ex. helix då får man räkna med uppåt 20000kr eller mer. Om man nu bryr sig om hur det ser ut. Ska man bara ha polerad slutburk på ferrita systemet då ligger det hela på ca 16000kr inklusive rabatten om jag inte minns fel.
27 oktober, 2004 kl. 06:34 #53759SecretAgentMan
Deltagare…visst, orkar man polera avgassystemet stup i ett för att behålla det fint så visst.. 😉
Jag visste inte att Ferrita tog så bra betalt för att polera slutburken dock, ocker.Uppsala avgasteknik är ett alternativ med som fungerar, men man missar återigen det där med högglanspolerade saker. 😀
/J
27 oktober, 2004 kl. 18:42 #53771rallymarkus
Deltagareja det där med polerat har ju ingen betydelse det är väl bara blankt vid monteringen:D
28 oktober, 2004 kl. 06:48 #53763Kvarnis
Deltagare>>Ett avgassystem kan aldrig vara för stort, så länge det
>inte
>>tar i marken då… Finns ingen mening med nåt mottryck där
>>inte.
>
>O jag som bestämt mig för helix. Men man kanske skulle satsa
>på de med 4 tumd dp. Men frågan är ju om det är framtaget mest
>för deras 2,5liters sti så de kanske inte gör nån nytta på en
>2,0?Hmm der är nog inte 3″ där det ansluter mot cat-back systemet jag skulle nog säga att det är tom 5″-6″ där det ansluter mot turbon.
Helix är ett så kallat open-neck/ bell mouth system.
Ser utt så här(därav kanske därför du fått höra at det är 4″ vilket nog inte riktigt är sant.
http://www.gruppe-s.com/Subaru/subex/hel_dp.jpg28 oktober, 2004 kl. 07:36 #53764Kvarnis
Deltagare>Uppsala avgasteknik är ett alternativ med som fungerar, men
>man missar återigen det där med högglanspolerade saker. 😀
>
>/JInte riktigt sant dock… Glenn hade ett UA system å nog f-n var det blankt alltid 😀
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album214/Dscn0842.sized.jpg28 oktober, 2004 kl. 08:26 #53760SecretAgentMan
DeltagareAbsolut Kvarngren, men resten av wört.. 😉
Polerade rör kräver konstant underhåll om de skall förbli vackra – ha det i minne när ni handlar. 🙂/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.