- Detta ämne har 20 svar, 2,071 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av goffemannen.
-
FörfattareInlägg
-
11 november, 2012 kl. 12:16 #29491TribbeDeltagare
Nu när jag tänkt trimma bilen hade jag tänkt uppgradera bromsarna. Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga… om jag bara ska köpa belägg eller om jag ska köpa skivor också.
Vill inte köpa större ok för vill slänga ut pengar på större vinterhjul just nu..
Vad hade ni kört på?Vill ha bättre än original men vill ha kvar mina vinterhjul kommer inte köra på bana med bilen men vill kunna gasa till någon gång då och då.
Efter flera dagars googlande har jag kommit fram till att jag har 294mm fram och 266mm bak så kan inte köpa något billigt uppgraderingskit till impreza för de verkar ha större bakbromsar än mig..
Kanske räcker med några andra belägg?
11 november, 2012 kl. 12:43 #250298goffemannenDeltagarevassare belägg och skivor gör en hel del faktiskt. Billig och enkel uppgradering. Det va så jag började på min bil. Jag körde DBA 4000 skivor fram och orginal bak. Sen hade jag Stoptech Streetperformance belägg till det. Det funkade fint för inspirerad körning på gatan men på bana så pallade inte beläggen. De sprack tydligen av värmen =).
Nu mera så har jag dock gått mot lite värre saker och är skjut nöjd med det =).
Brembook från New Age STI – fram + bak
Performance Friction 2 delade skivor fram – 326x30mm
DBA4000 Bromsskivor bak 316x20mm
Stoptech sportbelägg fram och bak för gata
Performance Friction 01 belägg fram och bak för bana11 november, 2012 kl. 12:58 #250302TribbeDeltagareHur mycket skulle det göra att bara byta skivor fram och sen köra värre klossar runt om?
11 november, 2012 kl. 13:00 #250299goffemannenDeltagarehur mkt. ja de är ju svårt att säga. Men det blir helt klart skillnad mot orginal prylar =)
11 november, 2012 kl. 13:15 #250303TribbeDeltagareOkej, jag chansar på att jag kommer hamna runt 300 hästar strax över kanske och då är det väll i motorn antar jag..
Så kommer ju inte vara någon extrem bil.Tycker nu att när man är uppe i höga farter så känns det inte som att bromsarna räcker till, så känner iaf att jag vill göra någonting med dom nu när jag trimmar. Men det kan ju kanske vara lite dumt att vara snål också.. Men känns tråkigt att lägga pengarna på bromsar 😛
Har fått fram att ebc skivor runt om med redstuff kostar mig ungefär 5800kr hade jag bara haft lika stora bakbromsar som en sti hade det kostat mig 3800 🙁
Har dock läst att många inte gillar ebc, jag hade ebc runt om på min förra saab och gillade dom skarpt.De i usa tycker jag ska köpa brembo ok men det kostar ju så mycket… och sen när man väl gjort det måste man köpa nya vinterfälgar med däck… så vill hellre prova göra en uppgradering där jag kan använda mina original ok.
11 november, 2012 kl. 15:49 #250300goffemannenDeltagareKika på Godspeedbrakes.co.uk. Där finns prisvärda och bra grejor.
Jag personligen håller mig borta från EBC helt och hållet.
11 november, 2012 kl. 18:20 #250297KoffeKeymasterBörja med att byta belägg. Jag har kört XP8 med originalskivor på min WRX på bana i två år. I år slog sig skivorna så det fick bli DBA4000.
En av de stora anledningarna till att byta till större skivor är om dina bromsar går väldigt varma. Kör du inte bana lär det inte hända. Jag gissar att nya belägg räcker bra till 300 häst gatbil!11 november, 2012 kl. 21:13 #250304TribbeDeltagareHar läst mycket kommentarer överallt om folk som gillar orangestuff… men jag vet inte var jag hittar dom… och sen ska dom passa i mina ok också.
11 november, 2012 kl. 21:45 #250305TribbeDeltagareJag vet inte vad för subaru modell mina bromsar kommer ifrån så jag vet inte vad jag ska klicka på för modell när jag letar.. d—0.o—b
15 november, 2012 kl. 15:37 #250306TribbeDeltagareBlev redstuff, hoppas jag inte ångrar mig. Hade som sagt greenstuff på min förra och var nöjd.
Beställde det här
Item # Item Title Quantity
110924581413 EBC FRONT BRAKE DISC PAIR USR972 TO FIT SUBARU IMPREZA 2.5 –
1
300748078166 EBC REAR BRAKE DISC PAIR USR728 TO FIT SUBARU IMPREZA 2.0 –
1
300747174119 EBC FRONT REDSTUFF BRAKE PADS DP31661C TO FIT SUBARU IMPREZA 2.5 07-
1
300748137787 EBC REAR REDSTUFF BRAKE PADS DP31687C TO FIT SUBARU FORESTER 2.5 04-08Hoppas det blev rätt :rolleyes:
16 november, 2012 kl. 11:16 #250311Patrick P931DeltagareOkej, jag chansar på att jag kommer hamna runt 300 hästar strax över kanske och då är det väll i motorn antar jag..
Så mycket mer än 260-270 hk tror jag inte man grejar ur TD04an. Ett himla vrid går det att få men toppeffekt vete farao.
Bromsa eller logga orginal och efter trim/mappning är mitt tips.
🙂
16 november, 2012 kl. 14:31 #250307TribbeDeltagareOkej. Är sugen på att få reda på effekten efteråt för det ingår inte i vanlig mappning antar jag?
Chansade på 300 eftersom att det står 300/400 på jrm’s sida under steg 2. Men jag är nöjd bara jag får lite mer än nu 🙂
16 november, 2012 kl. 18:33 #250312Patrick P931DeltagareBromsa/logga även orginal annars är en mätning/loggning efteråt inte riktigt jämförbar.
Hur man får 300 från en orginal TD04 har jag ingen aning om, men det är kanske därför de jobbar med trim.
16 november, 2012 kl. 19:46 #250308TribbeDeltagareNej jag får ju inte reda på hur mycket mappningen ger osv. Men jag känner inte att jag behöver veta till 100% är nöjd om jag får veta efter trimningen. Men det är ju igentligen bara siffror det som man är ute efter är ju känslan/beteendet på bilen eller iaf jag.
16 november, 2012 kl. 20:04 #250314JommieDeltagareEn ting jag undrar på är – hur mycket kommer du köra på bana med bilen?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.