› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Val av verkstad – kopplingsbyte etc
- Detta ämne har 3 svar, 1,944 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Bumble bee.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2011 kl. 22:57 #25073
Bumble bee
DeltagareJa någon gång ska man ju få tummen ur o byta koppling. Nämnt det i förbifarten tidigare och folk verkar vänliga o erbjuder sig att hjälpa till =) Hur som helst så kan det vara bekvämt att lämna bort, själv tänker jag inte göra det även om det verkar förvånansvärt lätt i.o.m. att alla verkar tycka att det är lättmekat.
Hur som helst så har jag två verkstäder som jag känner till bra, kan nog få jobbet till hyffsad peng men det är inte det viktigaste utan att jobbet blir bra utfört och möjlighet att fixa eventuella följdfel eller saker som upptäcks vid bytet. Dessa verkstäder kan meka men är inga specialister på Subaru, har inga delar på lager etc..
Tanken är alltså när det ändå rivs:
Koppling
Eventuellt nytt svänghjul eller planing av befintligt lite beroende på
Byte växellådsolja
Packbox mellan låda motor
Översikt av toppackningar byte vid behov
Tycker att den har en ganska arg motorgång och i.o.m. att jag inte har något att jämföra med så vet jag inte om den ska låta så eller om det är något lager som är på gång. Den låter bra på tomgång, vid ladd på ettan tvåan märker man ingenting men segdrar man den på 3-4-5 (i.o.m. sliten koppling) tycker jag att den slammrar lite vid 3000-4000 varv.
Vad är era erfarenheter i Stockholmsområdet?
Risbergs bil ligger nära
Vet folk som känner folk på Fürstenhoff och de verkar bra
JRM heter det va, men Södertälje tar emot lite
Gällande Fürstenhoff så hittar jag för det första ingen hemsida, de ligger inte som åf under Subarus hemsida… någon särskild anledning till detta?
3 februari, 2011 kl. 12:20 #218402Manor
DeltagareFürstenhoffs Motor är inte återförsäljare av Subaru sedan generalagenten sålde sin själ och skrev kontrakt med Kindwalls. Det var många mindre handlare som i samma veva miste sitt ”kontrakt”.
De är dock fortfarande en auktorisera Subaru verkstad (sök under verkstäder och inte försäljning).
http://www.subaru.se/verkstad_huddinge.aspx
Jag servade Imprezan hos dem i många år, och jag kan verkligen rekommendera dem.Varför de inte har en hemsida? Kanske för att ägaren är 150 år gammal och skiter i sådant där modernt elektroniskt tjafs :D.
3 februari, 2011 kl. 16:23 #218403Mumin
DeltagareJag jobbade på Risbergs Bil liten verkstad men kunninga och bra jobb. Dock vart lite rörit under senaste tiden. men iaf tror att du kommer in snabbare hos fursten 🙂
Annars har du mitt PM 🙂
4 februari, 2011 kl. 13:06 #218404Bumble bee
DeltagareRåger thät! =)
Nu har jag kollat runt lite iaf, dels med ”Subaru” och dels med en verkstad där jag känner personalen och träffat chiefen förut. Allt är vitt, med garanti osv:
Kopplingsbyte med material inkl moms
Subaru – Ca 13000:-
Allbilsverkstad – Ca 9000:-
Skillnaden i delar var 700-800:-, allbilsverkstan beställer hem Sachs delar.
När det ändå ska till o rivas så tog jag upp (som tidigare nämnt) stift, kamrem, packbox och eventuellt planing av svänghjul. Allbilsverkstan kändes tillmötesgående till paketpris så det lutar nu åt det, dom hade även det lugnt och kunde ta bilen på måndag.
Visst kan jag spara lite pengar på att jaga delar själv på ebay eller så men vet inte riktigt om jag har tid o ork till det.
Sachs tryckplatta, lamell och uttrampningslager kostar 4073:- inkl moms.
Kamremsats = allt förutom vattenpump 4375:- inkl moms, SKF och troligtvis Gates rem. Subaru tar 5318:-
Mycket med det hela =) Bara det blir bra i slutändan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.