› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › väldigt svajande tomgång, samt avgas knallar :(
- Detta ämne har 24 svar, 1,767 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
9 september, 2010 kl. 16:18 #24111
Fricke.w
DeltagareJa som sagt har fåt ett väldigt konstigt problem på min impreza sti 2006a, började med att de som vanligt började försvina laddtryck, så mistänkte lmm direkt, hade ju redan en hemma som jag köpt begagnad, så byte till den, och på samma gång tog jag bort min hks öppna dump, efter som jag sålt adapter platan till den, då den inte behövs senare i bygget.
Satte på orginal dump med ny packning, samt att jag inte kopplade på återcirkulation på den, efter som bilen är mappad med öppen hks från början, men när jag sedan hade låtit bilen stöt ström lös i cirka fyra timmar, starta den som vanligt och gick bra, enda tills den vart varm, då började tomgången att svaja nå jävulskt, nästan så den dör i bland, samt att de blir avgas knallar när man kör lungt som fan och växlar????????
Har prövat med start gas lite försiktigt kring slangar och dump, men verkar inte vara nå läckage någon stans? har även prövat 3st olika lmm jag har liggandes hemma, och samma sak med allihoppa?
Gärna lite förslag nu tack, vore fint med lite ide bollning, då tjejen får skruva i stället för mig, och jag peckar 😀 deta efter som jag lyckades med bedriften att krossa mit högra ring finger på jobbet i måndags, och fick sy i hop fingret, sammt sy tillbaks fingertopen, fick även en fin plast ställning runt fingret, på grund av frakturerna jag å drog mig i fingret, så är lite invalidiserad nu kan man vell lungt säga 🙂 men va ut och skruva lite i dag i alla fall, och de går vell hjäpligt men gör ont så klart när man använder höger hand.Men vore trevligt som sagt om någon har en ide, då de vore jäkligt bra om man fick ordning på de här, innan nästa helg då motorn entligen åker ur och Olle ska hjälpa mig att bygga 🙂 🙂 🙂 yes yes yes äntligen, men som skat inge kul om detta fel är kvar när man ska mappa 🙁
MVH
Fredrik9 september, 2010 kl. 16:36 #210333Turbovin
DeltagareHmm originaldumparna brukar väl läcka en aning på tomgång men det spelar ju ingen roll normalt då luften återcirkuleras in till LMM igen, men i ditt fall gör det inte det nu alltså? Prova att koppla in återcirkulationen igen eller täpp för den med nåt på tomgång och se om det blir bättre.
Själv har jag aldrig lyckats med startgas, ens när jag provat vid uppenbara läckor. Måste nog läcka riktigt rejält då.
9 september, 2010 kl. 16:48 #210336Fricke.w
DeltagareOkej, så dom läcker lite på tomgång alltså hummmmmm, men har ju prövat att åkt med öppen orginal dump föra sommaren, när jag också hade problem, och ville ute sluta att hks dumpen var o tät, men den gången gick bilen helt normalt???
Men de är sant som du säger med startgasen, kan inte komma i håg en gång, då man med hjälp av den har hittat ett läckage 😀9 september, 2010 kl. 16:51 #210334Turbovin
DeltagareAnnars kan det nog va lambdasonden om den går normalt när den är kall.
9 september, 2010 kl. 20:27 #210337Fricke.w
DeltagareJo tanken har vell passaret i mit huvud också att de skulle kunna vara en lambda, men grejen är ju där också, att båda mina lambdor vart byt på garanti vid cirka 5000mil, och tycker vell att dom borde håll i över ett år i alla fall????
Men de är klart att dom kan ha gåt i gen för de, med tanke på att man gjort av med 4st lmm på ett år 🙂 och då är 2 av dessa lmm med orginal filter, så helt klart verkar min bil gilla att äta givare till frukost.A ja får vell riva lite mer i morgon som ic mm, så får man vell se vad man hittar, men som sagt hittar man inga läckage eller liknande, så är de vell bara att få bilen till subaru som återstår, för dom lär vell kunna koppla upp bilen och kolla värden under drift?
10 september, 2010 kl. 08:18 #210348Gilarski
DeltagareOkej, så dom läcker lite på tomgång alltså hummmmmm, men har ju prövat att åkt med öppen orginal dump föra sommaren, när jag också hade problem, och ville ute sluta att hks dumpen var o tät, men den gången gick bilen helt normalt???
Men de är sant som du säger med startgasen, kan inte komma i håg en gång, då man med hjälp av den har hittat ett läckage 😀Det räcker att hålla för utblåset på din öppna dump, så ser du om motorns gång ändrar sig, gör den det så läcker ju ventilen.
Finns väl nån form av tomgångsreglering, kan ju vara den (tror den sitter i spjället) som är kass :confused:
10 september, 2010 kl. 13:37 #210338Fricke.w
Deltagarejo finns ju mycket att pröva och gå i genom, ska vell ta mig i kragen i helgen och skruva lite med tjejens hjälp 😀 så får vi se sen vad som händer.
10 september, 2010 kl. 16:42 #210327Kvarnis
DeltagareDen går säkert för rikt därav avgassmällar gissar när du släpper gas/växlar.
Sen påverkar olika dumpar tyvärr tomgången.
Prova att köra utan dump, dvs blockera med en plåt.11 september, 2010 kl. 10:43 #210339Fricke.w
DeltagareJo men vore konstigt om de är orginal dumpen som spökar tycker ja, då jag kört med den vid ett tillfäle tidigare, och då gick bilen som den skulle????
Men de klart att de kan vara den ändå.
ska i alla fall ut nu och riva bort ic och lite slangar så får vi se om man blir nå klokare efter de.11 september, 2010 kl. 12:51 #210328Kvarnis
Deltagarenågonstans tar mätt luft från lmm vägen …och antagligen inte in i insuget låter det som…
12 september, 2010 kl. 09:31 #210340Fricke.w
DeltagareJapp då har man gåt i genom slangar i går då, hittade inga sprikor eller dylikt någon stans, och dumpen är även den tät, likaså packningen mellan dump och ic, de ända jag inte har inspekterat riktigt är vell turbo elbow pipe, som sitter under insuget, då de finns vissa handikap som jag nämnt tidigare, och fingret började göra sig på mint efter ett tags skruvande 🙁
Ja just ja, tog bort och inspecterade rören mellan insug och ic samt mellan ic och turbo, alltså böjen under ic, i den böjen var de svart sot på ett ställe? precis som om avgaser från turbon skulle trängt ut där? har alldrig varit så förut någon gång, men de kosntiga va att de bara var sot i just den böjen och inget i varken ic eller nästa rör,
så om ingen har nå vetiga förslag nu, så väntar vell att ringa subaru på måndag, så får dom koppla upp sin dator, och köra bilen, för att se om någon givare ligger och spelar i fel division :).
Och just ja, de luktar bra nog med soppa ur avgas direkt vid kallstart, men de har de gjort ända sen den vart mappad, vet att dom på pekade de sisst också på subaru efter den var mappad, men försviner när bilen gåt en 20sek.MVH
Fredrik13 september, 2010 kl. 11:27 #210341Fricke.w
DeltagareRingde subaru i dag, och ska åka och lämna in bilen, men när jag pratade i dag med dom, så hävdade mecken där att de är väldigt svårt att hita nå fel när bilen är mappad, efter som värdena på givarna inte stämer med fabriks uppgifertna då, men hur pass mycket skiljer de på ett ungefär på en mappad bils givare och orginal, ja menar man borde vell kunna se om de är helt åt helvete med nån i alla fall????????????????????
13 september, 2010 kl. 12:04 #210332specialized
DeltagareDe där 3 olika LMM: er du testat med, är de hela ? 🙂
Flera av symptomen låter enligt mig ganska LMM-relaterade.
13 september, 2010 kl. 15:40 #210342Fricke.w
DeltagareJa de roliga är ju att en vet jag är trasig, numer 2 som satt i trode jag var på väg, då bilen tappat 0.2 bar i ladd, de var då jag byte till den tredje jag hade köpt på mig från en kille här på forumet, som han tog bort när han bytte sprut, och skulle enligt han ha funkat hur bra som hellst på hans bil innan demontering, och de var när jag hade sat på den lmm, sammt tagit bort hks dumpen, och ersat den med orginal, problemen började, har sedan dess prövat alla 3 lmm med samma resultat, samt att jag prövat att blåsa i dumpen åt båda hållen, även tagit av ic och blockerat utgångarna på den och blåst, och inge läckage där heller??? så skulle de vara så otroligt att alla 3 lmm är kass och ger samma symtom nu, så har vi helt enkelt felet där 🙁
13 september, 2010 kl. 16:14 #210335Turbovin
DeltagareKoppla ur lambdasonden och se om motorgången blir bättre, dock kommer det troligen sätta en check engine.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
