SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor väldigt svajande tomgång, samt avgas knallar :(

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #210329
    Kvarnis
    Deltagare

      Samma med lmm bara att koppla ur och sen om det är samma fel lr inte

      #210343
      Fricke.w
      Deltagare

        okej ska pröva de, ska ju åndå på verkstad med den så då kan dom ju ändå släcka samtidigt.
        Men den kommer vell gå in i det så kallade limp home mode då va, så min fråga är, går den på fasta värden då? så man kan ute sluta om någon givare är paj menar jag, så den inte går lika dåligt när jag kopplar ur?

        #210344
        Fricke.w
        Deltagare

          Prövade att köra bilen på tomgång, utan lmm inkopplad, och då blir ju tomgången bra,samt att gasar man till lite försiktigt så finns ju inga tendenser till att bilen vill dö 🙂
          Men säg att jag har en vacum eller tryck läcka, hur påverkas detta av att koppla ur lmm, går bilen bättre då också, eller skulle problemet kvar stå?

          #210330
          Kvarnis
          Deltagare

            Mindre problem om du har läckage efter lmm, dvs om du gör dig av alt tillför omätt luft så blur det fel.

            Men jag gissar att du blåser ut luft någonstans

            #210345
            Fricke.w
            Deltagare

              Ja ha, då har man micklat lite mer, och tydligen var de orginal dumpen som läckte ändå?
              Blir så iriterad, för den jäkeln prövade jag ju att blåsa i åt båda håll, samt suga, och då är den hur tät som hellst, så de måste ju vara så att den öppnar sig lite, med hjälp av vacumet på den när motorn är i gång.
              Men hur bra är de i gentligen kan man ju fundera, när de läcker ut laddtryck i den, tillbaks in i turbo elbow, man hör ju ett svagt visel från den när laddtrycket börjar byggas upp, så läcker gör de ju garnaterat, de ända som är bättre nu är ju att de är återcirkulation på den, så de som läcker ut kommer ju in i gen, så tomgången är stabil, samt att avgas knallarna är borta.
              Men som sagt hur bra är de i gentligen att laddtrycket kommer tillbaks på fel sida turbon????

              #210346
              Fricke.w
              Deltagare

                Nå invändningar på de senaste inlägget?

                #210349
                Gilarski
                Deltagare

                  Urklipp ur min gamla tråd:

                  Gällande BOV, vissa har säkert koll på detta medan detta är nytt för andra 🙂

                  Orginal dumpen på GT öppnar när differenstrycket är +0,4 bar. Alltså, så fort trycket inne i IC är 0,4 bar högre än bakom spjället så kommer dumpen att börja läcka/recirkulera. T.ex vid en växling, när man laddat på för fullt men stänger spjälllet så kommer trycket på IC sidan vara mycket högre än bakom spjället -> dumpen öppnar.

                  På tomgång är det i princip ALLTID atmosfärstryck på IC sidan, medan det på andra sidan spjället är ett undetryck, typ 0,65 bar relativt atmosfärstryck. Det är detta man mäter när man har laddtryckgivare.

                  Eftersom detta undertryck leds i en slang från baksidan spjället till dumpen kommer därmed tryckskillnaden vara större än 0,4 bar -> dumpen blir helt eller delvis öppen på låg last -> luft som går in i IC leds delvis tillbaka till precis innan turbon.

                  När man laddar på för fullt så är spjället helt öppet -> trycket vid IC (framför spjället) kommer därmed vara lika högt som bakom spjället -> ingen tryckskillnad -> dumpen är stängd.

                  Vid lägre last, dvs. under +0,4 bar på laddmätaren så kommer dumpen att läcka tillbaka delar av luften. Varför vill man göra detta ?

                  Att komprimera luft kräver mycket energi, dvs. det är tungt för turbon att rotera. Så, för att minska turbolag låter man turbon ’freewheela’ vid låg belastning, dvs. den belastas mycket lite eftersom den inte bygger tryck då man läcker/recirkulerar luften. När man sen öppnar spjället ordentligt så roterar redan turbon hyggligt, eftersom den precis innan jobbet under litet mottryck pga av ’läckan’. Turbon får nu jobba hårdare eftersom dumpen stänger allt mera och när laddet nåt +0,4 bar är den helt stängd varpå turbon levererar all luft till spjället.

                  Så, genom att återcirkulera minskar vi turbolag. Men, man sparar även turbon då denna inte retarderar lika hårt. Därtill blir den rappare i växlingarna. Siste men inte minst, den luft som LMM en gång mätt upp kommer vara kvar i systemet och motsvarande soppamängd blir hyggligt rätt. 🙂

                  Med öppen dump får man ett grymt gött ljud i växlingarna men man öppnar mycket senare, dvs. differenansen måste vara högre, annars släpper man ju ut luften när man laddar och det vill man undvika så långt det går. Eftersom den släpper ut senare kommer turbon retardera mera. Jag är ej specialist på atmosförsdumpar men tror inte de dumpar nåt alls vid låg last. Den luft man mätt upp dumpas ut i atmosfären vilket får till följd att motorstyr luras & man får en fetare blandning när man går på efter varje växel. Så, jag menar på att en öppen dump försämrar turbons respons så väl när man öppnar spj’llet som mellan växlingarna. 🙂

                  Det finns sätt att hålla upp turbon mellan växlingarna men detta är inget jag kan om så nån får gärna styra upp mig där 😮

                  #210350
                  goffemannen
                  Deltagare

                    detta gäller ju när man kör med LMM.
                    ”Den luft man mätt upp dumpas ut i atmosfären vilket får till följd att motorstyr luras & man får en fetare blandning när man går på efter varje växel. ”

                    ja kommer köra öppen dump iom jag ska plocka bort min LMM när de monteras Simtek.

                    #210331
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Nå invändningar på de senaste inlägget?

                      Som jag sa så var symtomen såom att mätt kuft försvann.

                      Sen stänger dumpen så fort du får ladd, men är bilen mappad för en öppen dump så blir det lite fel.

                      #210347
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        ja de är ju de, bilen är ju mappad för öppen dump, samt att orginaldumpen läcker nå fruktansvärt 🙁 hör hur de visslar i den när jag börjar nå över +0,6 bar, och så här lätt de definitivt inte när den var orginal 🙁
                        finns de någon chans att renovera den? ja menar sitter de någon Oring i den eller liknande som kan ha spruckit och som går att byta, har inte bryt mig om att öppna den och titta efter, då jag vart så glad att den går i gen 🙂

                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.