SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor vall av motor block 2,0 eller 2,5

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    iron m///
    Deltagare

vad ska man välja?

motor sitter i en gt 97 med vipec sprut då std botten sagt upp sig ska nytt block inskaffas.

ska man välja ett 2,5l block och para ihop med mina sti toppar v5 eller köra på ett vanligt 2,0l??

samt var ska man söka på nätet för block? kollat bildelsbasen och laga blocket m.m..

mvh micke

TomK
      Deltagare

vad ska man välja?

motor sitter i en gt 97 med vipec sprut då std botten sagt upp sig ska nytt block inskaffas.

ska man välja ett 2,5l block och para ihop med mina sti toppar v5 eller köra på ett vanligt 2,0l??

samt var ska man söka på nätet för block? kollat bildelsbasen och laga blocket m.m..

mvh micke

Vad är målet med motorn?

iron m///
        Deltagare

ja du bilen ska vara rolig att köra och kommer ha endel effekt 🙂

mvh

TomK
          Deltagare

ja du bilen ska vara rolig att köra och kommer ha endel effekt 🙂

mvh

Jo men det finns ju några olika block att välja mellan.
            Vad har du tänkt dig för övrig spec?

iron m///
            Deltagare

sti toppar v5 front ic 040 pump kullagrad td05 18g rostfrit extraktor grenrör från perini. 2,25″ upp pipe. 740cc spridare vipec sprut 3″ system sti låda och diff stödigare koppling.

det var gamla motorn.. blocket rasade så tänkte man kunde plocka mer effekt och bättre register med 2,5l block.

bilen går gata bana och är reggad samt bes.

bilen går ej som en familje bil till ica eller dagis 😀

mvh

TomK
              Deltagare

sti toppar v5 front ic 040 pump kullagrad td05 18g rostfrit extraktor grenrör från perini. 2,25″ upp pipe. 740cc spridare vipec sprut 3″ system sti låda och diff stödigare koppling.

det var gamla motorn.. blocket rasade så tänkte man kunde plocka mer effekt och bättre register med 2,5l block.

bilen går gata bana och är reggad samt bes.

bilen går ej som en familje bil till ica eller dagis 😀

mvh

2.5 lär bli fin fint!
                Annars en 2,33l stroker closed deck är ju alltid mumma och håller för det mesta 😀

Turbovin
                Deltagare

Uppfattningen på Scoobynet verkar iaf vara att ett 2,5L block får lite taskig hållbarhet över sisådär 450-500 hk (med smidda stakar och kolvar förstås) om man inte förstärker blocket. Jag skulle nog köra på 2.1L med Newage semi-closed deck block eller rent av ett closed deck block om du får tag på ett.

Ska du inte uppgradera innehållet till smidda grejjer ens så är definitivt 2.0L från Newage STI det du ska ha.

iron m///
                  Deltagare

har ett ej257 block på gång nu med smidda grejer. passar det ihop med mina sti v5 toppar? samt kan jag flytta över koppling insug annan kring utrustning pådetablocket och sen stoppa i min gt?

över 450hk kommer jag nog inte då måste det störe turbu mer soppa tror jag allt. men säg att jag lägger mig på 400hk ca

alla tipps uppskattas.

mvh micke

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.