Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    tomaso
    Deltagare

jag undrar om de är nån som har lagt mycket tid o pengar på att få ett bra ljud i sin impreza GT ?? vore intressant o veta lite tips om vad man kan göra för så optimalt ljud som möjligt , är inte ute efter o spela väldigt högt utan mera att få bra ljud..
      De jag har nu är en baslåda med två tior ( BOLT ), den räcker bra till djupbasen o lite snärtig bas me tycker jag , har även bytt högtalarna fram till 6,5 tums JBL o till dom ett Gas – slutsteg på 2 x 100 watt de räcker o blir över till dem.
      Funderade på om dubbla högtalare fram skulle ge bättre ljud elr kanske blir överdrivet , frågan är i såfall var man kan tänkas sätta dom då ?? instrumentpanelen kanske ,.. kan va lite pul me förstås
      har fått för mig allafall att de mesta ljudet ska komma fram i bilen, man sitter ju trots allt där mest.
      Skulle va KUL o höra lite synpunkter av nån 🙂

OBS : egentligen så är ju bilens avgasmuller roligare o lyssna på …
      men allafall..:D

Addson
      Deltagare

För att få ett bra CLEANT ljud i en GT så måste man ta och isolera bilen så man får bort att resenans ljud ”stava jag rätt nu??”
        MVH Mr Clean som ska riva ut hela bilens stereo och bygga om från början!!

subaru
        Deltagare

Det första steget du ska göra för att få ett bra ljud i en impreza är att isolera framdörrarna ORDENTLIGT typ asfaltmatta skumspruta plåten och redigt fastskruvade basar med bafflar. du kan lägga ner 40 000 och få ett sämre ljud än någon som har lagt ner 4000 ifall det inte är monterat på rätt sätt. och helst ska man nog inte nöja sig med att isolera bara dom dörrarna…

diskanter monteras lämpligen i stolpen/vid dörrhandtaget, eller så uppe på instrumentbrädan tillsamans med mellanregiste som jag har. ( det är jobbit å va audifil å äga en impreza 😀 ) sen slänger du in en 10 eller en 12 i i skuffen och driver allt med ett eller två lämpliga steg. ifall du bryr dig om dom som sitter bak eller du tycker det blir bättre ljud med hatthögtalare så kan du installera såna också.

jag har problem med att det skallrar rätt gott om all plåt och sånt när man vrider på volymen, behöver inte skruva upp allt mycket för att det ska låte från plåt och dylikt. kanske kan det vara en idé å bygga en bandpasslåda eller nåt sånt där man leder basen ut till kupen från bagaget? imprezan är inte den ultimate ljudbilen men det går att få det att låta hyffsat bra om man lägger ner lite energi.

tomaso
          Deltagare

tackar för bra svar , ja de kan jag hålla med om att de skallrar rätt bra i dörrarna( elr lite överallt) när man drar på lite ljud.
            så man ska alltså spruta dörrarna med nån form av isolering då , var får man tag på det ??
            Det man samtidigt vill är ju att de inte får bli för tungt i sig , skulle egentligen vilja bygga om min baslåda( som är i jättetung spånskiva ) o gjuta basarna i reservhjulsbaljan istället , nån som har tips så det blir SNYGGT!! 🙂 ?? elr nån bra länk elr så??
            Jag har visserligen rätt skapligt ljud nu men de är som ni säger , de är svårt att uppnå bra ljud i en bil utan isolering nästan.

mvh Tomas

tomaso
            Deltagare

eller så uppe på instrumentbrädan tillsamans med mellanregiste som jag har. ( det är jobbit å va audifil å äga en impreza 😀

hur monterade du dina mellanregister?? hade den tanken faktisk med en extra högtalare ( lite större kanske) uppe på instrumentbrädan.
              har just nu ett mätarhus som sitter på mitten ovanför reglagen också.

tomaso
              Deltagare

nu är de förflyttning av basarna på G .
                de blir nån form av glasfiberlåda där reservhjulet egentligen ska sitta. Ett väldigt kladdande..
                Blir en sluten låda enligt tips från dem på brl i örebro,funkar de inte så är de väl bara o montera i ett par rör.

kan återkomma med bilder ifall de är nån som vill se.:-)

lunkan
                Deltagare

Tänk på att det inte är så djupt i reservhjulsbaljan! Själv så har jag gjutit av baljan men så blev basen för stor för att få rum på djupet (köpte basen i efterhand) så jag har fått börja med nytt lådmakeri bakom höger bakljus, så får slutstegen vara i baljan istället.

Lycka till med polyesterkladdandet;-)

tomaso
                  Deltagare

Tänk på att det inte är så djupt i reservhjulsbaljan! Själv så har jag gjutit av baljan men så blev basen för stor för att få rum på djupet (köpte basen i efterhand) så jag har fått börja med nytt lådmakeri bakom höger bakljus, så får slutstegen vara i baljan istället. Lycka till med polyesterkladdandet;-)

just de ja , de har ja inte tänkt på så noga..
                    men mina basar bygger inte så mycket på djupet så de borde va lugnt.. hoppas jag . .. hmmm bäst o kolla de .
                    Tackar för tipset !!

tomaso
                    Deltagare

nu är de klart , men har lyckats få dit en för dålig skiva som basarna sitter i så den vibrerar rätt skapligt den me ,.. suck

Manor
                      Deltagare

Hej !

Jag har åtminstone haft ett hyfsad ljud med:

– 6,5″ DLS fram
                        – diskanter DLS på avsed plats i framdörrarna (delningsfilter)
                        – DLS högtalare i bakdörrarna (jag har en kombi så jag saknar hatthylla)
                        – DLS 12″ baslåda i bagaget
                        – 4 x 50 watt HiFonics Gemini till dörrhögtalarna
                        – 1 x 240 watt HiFonics Odin till bashögtalaren
                        – En Pioneer huvudenhet med DSP för att kunna kompensera tid/ljud mellan alla högtalare.

Anläggningen börjar dock bli lite till åren kommen (precis som sin ”husse” ;))…och låter inte lika ”bra” som den gjorde tidigare. Jag tror dock att det går att få till ett ännu bättre ljud med hjälp av kickpaneler fram, samt att placera diskanterna uppe på intreumentpanelen. Då blir det dock lite micklande, och inte en lika dold installation.

mvh Mats N

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.