SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vandrande tomgång efter tvätt (GT MY00)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    whitestripe
    Deltagare

Var och tvättade bilen förut idag och när jag skulle åka därifrån så gick den ryckigt och så men det har jag upplevt förut vid tvätt och hårt regn när motorn är kall.

Men när den blev varm så fick jag ingen tomgång istället. den stannade inte men vandrar mellan botten och 1000 varv. Lät den stå en stund och provade igen då gick den normalt. Men efter en liten stunds körning så började den vandra igen. Air/fuel ligger på fett men varvar du upp den så börjar den pendla som den ska men när den nästan dör så står den i botten (mager blandning) den repar sig dock och lägger sig på fett igen.

Skulle LLM:en var dålig så ligger den på fett hela tiden och lampan skulle lysa samt att den skulle slå ifrån när du får laddtryck. Men ingen lampa lyser och air/fuel ändras när du kör.

Låter lite konstigt att den slang skulle gå sönder under tvätten… däremot så kör jag med öppet filter kanske är det LLM:en som fått lite frispel men inte pajat.

Och nej, jag har inte motortvättat men vatten tar sig ju in ganska bra ändå under våra huvar.

Nån som har någon teori eller erfarenhet av detta?

tack på förhand!

rickey
      Deltagare

Är det efter tvätt så kanske det skulle kunna vara fukt som tagit sig in någonstans, jag upplevde detta på min Opel Vectra tidigare någon gång när jag tvättat med högtryckstvätt lite intensivare. (Dock inte i motorutrymmet..)

Dock försvann problemet efter några dagar då all fukt förmodligen torkat upp.

EDIT: Men det är klart, det kaske inte har med det att göra när jag läste det igen med för fet blandning i förbränningen. Kan lambdasonden kanske ta fukt? Den orginal som jag monterade såg inte ut att vara så hög IP-klassad.

whitestripe
        Deltagare

Jag är inte så väl bevandrad i dessa motorer men men jag tycker inte att lambdan borde göra så tomgången vandrar när den går helt normalt när man åker med den. Och det faktum att ingen lampa tänts.

Den får stå till imorron i varmgarage så får vi se hur den beter sig imorgon. Är den likadan så får jag väl börja kolla slangläckage men det låter otroligt att det går sönder under tvätt men inget ärju omöjligt…

whitestripe
          Deltagare

Idag så har jag pulat lite då felet inte avhjälpte sig själv d.v.s inget fukt problem.

Läckageprov med startgas genomfördes utan resultat. Däremot som så blir den stabil i tomgången om jag rycker sladden till LMM:en (limp mode). Stoppar jag tillbaka sladden så börjar den pendla igen. Har tagit bort LMM:en och tittat/gjort rent men inget spår av fukt eller smuts.

Jag ska köpa en ny LMM och prova om det är den som jävlas även fast lampan inte lyser.

Vad kan det vara annars? Kan lambdan har gått? Grejen är ju att ingen lampa lyser….

volvosnubbe
            Deltagare

men gör likadant som din samt att min dör när man släpper av gasen.
              Men också blöddrar vid gas.
              Mitt problem är vatten i luftfiltret.
              MItt filter blir blött vid regn o tvätt av bil.
              ta bort filtret o testa utan snabbt.
              Sen kan du även fått skit på LMM gör rent o radera felkoder o testa igen 😀
              funkar alltid för mig

whitestripe
              Deltagare

Jo att den kan bli grinig och spotta och fräsa efter tvätt och vid regn det vet jag men filtret var inte blött idag och ändå så hade jag problem.

whitestripe
                Deltagare

Det var LLM:en som pajat igen…. den höll ca 6 månader… Nu får jag ta tag i det hela och fixa flödessimuleringen….

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.