› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Vänsterbroms teori.
- Detta ämne har 8 svar, 1,076 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år sedan av
Subaru Robban.
-
FörfattareInlägg
-
31 januari, 2006 kl. 08:45 #9243
thorlake
DeltagareGo mårrn!
Tänkte efter om någon välutbildad rallymänniska hyfsat ingående skulle kunna förklara teorin och praktiken bakom vänsterbromsning.
Lite varför och när och hur det skall användas.
Tror att det är fler än jag som skulle vilja veta mera om detta iaf för mig hyfsat outforskade området.
Hur gör man helt enkelt å varför?
Kan lite men vill veta mer.
Någon?
31 januari, 2006 kl. 09:12 #103477Niklas
DeltagareHur gör man?
Precis som det låter, du bromsar med vänster fot istället för med höger. 😉
31 januari, 2006 kl. 10:11 #103472simo
DeltagarePrecis som det låter, du bromsar med vänster fot istället för med höger. 😉
Om så var de ämnet uttömt på allt som är värt att veta om de 😉
31 januari, 2006 kl. 10:13 #103475thorlake
DeltagareSkauningar… *suck* ;(
31 januari, 2006 kl. 10:19 #103478Niklas
DeltagareNä, för att vara lite allvarligare så lär det väl ha något med att man fortsätter att ha drivning på hjulen men kan få ett ställ på bilen. KN kan säkert förklara bättre då han enligt rykten från hans bromsbelägg är en jävel på left-foot-braking.
31 januari, 2006 kl. 10:25 #103476Danne-Lakan
DeltagareDet svåra i det hela är att få upp känslan i vänster foten så det är bara träning som gäller.
31 januari, 2006 kl. 11:38 #103479Niklas
DeltagareJo man har märkt att man är van vid att bara frikoppla med vänsterfoten. När man försöker vänsterbromsa så brukar det bli som att rycka i handbromsen då man skall stanna. 🙂
31 januari, 2006 kl. 12:04 #103473simo
DeltagareDå jag är bättre på att tillämpa än utbilda/beskriva hur
vänsterbroms går till så överlåter jag frågan med varm hand till de
som faktiskt utbildar i aktiv körning…mao S.A.D Janne./Ulrik
31 januari, 2006 kl. 15:41 #103474Subaru Robban
DeltagareMmmm jag vänsterbromsar så fort det börjar gå undan, antingen på isen eller i skogen, det gör jag först å främst för att hålla bilen mycket lättare i spår, man kan bryta in bilen i en kurva på ett helt annan sätt ist för att man ska frihjula eller nå dyligt igenom kurvan, sen om du inte har nå respons så hjälper du till att hålla laddtrycket uppe, så du har full kräm när du behöver det ut ur böjjen eller om bilen börjar sladdra, FULL PUNG direkt lixom! fort in med bryt å vänsterbroms, full mugg ut… Inte lätt att beskriva med ord, måste va lättare att VISA vad man menar.
/ Robban Gävle
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.