SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Var chippar jag min Impreza i Norrland?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    pitedavid
    Deltagare

Hej, jag bor i Piteå, hur får jag fart i min -99 Impreza GT? Det är ju jäkligt långt till TrollSpeed, har typ 50 mil till Sundsvall… var är närmast? Går det få tag i Chip, eller måsta man löda om sockeln då? Det finns en tysktalande kille som åker omkring o chippar bilar med sin PC, grejar han Subbor? Såg honom på nåt audiforum…

p_ilis
      Deltagare

Ecutek är överlägset bäst (om man bortser från att byta box). Inga kabelklippningar, orginal-mapp när turbon inte laddar (alla funktioner kvar), syns inte utifrån=lätt att återställa. Går också bra att köra med orginal avgas=samma ljudnivå. Det är väl igentligen bara katalysatorn som kanske inte gillar den högre temperaturen som man får med högre ladd.

Pris för medlemmar i SSI ligger på ungefär 8 tusen för programmet (Tek2) och individuell mappning debiteras per timme (ungefär 2 timmar för en någolunda standard motor). En sväng ner till Södertälje är alltså att rekommendera.. 🙂

/Peter

Blocken
        Deltagare

Vad är lämpligt att mer göra, om jag ska anväda bilen, och inte gillar högt avgasljud?? Vad är lämpligast att göra för liten peng?

Steg 1: Öva, öva, öva!

Steg 2: Öva, öva, öva!

Steg 3: R-däck, bromsbelägg, fräsch bromsvätska, 98 oktan.

Steg 4: Öva, öva, öva!

Steg 5: Öva, öva, öva!

Steg 6: Stol, ratt, bälte.

Steg 7: Öva, öva, öva!

Steg 8: Motor

Välkommen förresten! 🙂

Mvh Blocken – som snodde SAD-Jannes fort-åkar-recept

Min STi

Addson
          Deltagare

Chippa kan du göra på närmaste golfbana!

MVH Adde som nog kanse skriver på fel forum!! E inte det här golfa.nu??

Knorrebusius
            Deltagare

Hej!
              Du får gärna skriva här vad du kommer fram till för jag är oxå intresserad… Jag har dock 3″ avgas, nog låter de lite men de är ju rätt skönt ljud.

pitedavid
              Deltagare

Jo, det är ju det jag är orolig för.. Har själv byggt ett par system, och då fått den ljudnivå jag vill ha, har dock aldrig byggt nåt till en subba… men hur svårt kan det vara?! VET nån hur subbornas lmm gör, kompenserar den för dumpningen? Isåfall så blir det ingen öppen dump iallfall.. trots roligt ljud. (boxen kompenserar för den ökade luftmängden vid dumpning, om man dumpar ut i atmosfären, så ökar boxen bränslemängden, utan den ökade luftmängden och vips så mår katten som katten.. =)

Finns det ingen box ala´KCR att tillgå? typ plug-and-play stuk, inte lika bra, men ENKELT!

Knorrebusius
                Deltagare

Har hört att det är nått ”standardfel” på 99onras LMM, har hört flera bla min bil där de pajjat o de har fått byta motor. Efter de uppgraderar de till 00:ans LMM.

Fast hur de funkar har jag ingen aning om, pyser härligt i alla fall! 😉

Lefty
                  Deltagare

Skippa det öppna filtret så håller det bättre Knorre 😉 Antar att du menar att du kör med öppet filter… LMM pyser ju inte 😀

David det är ECUTEK som gäller om det ska göras ordentligt… det är väl dumt att snåla och köpa nått skräp som i slutändan resulterar i att det i värsta fall blir dyrare (motorras).

Oh nej man ska inte ha dumpventil… duger ju gott med det som sitter original om du inte ska trimma rejält!

Det ska väl finnas en ”förstärkt” LMM att byta till men kör man med originalpryttlar så funkar det ju utmärkt med det som sitter! Om LMM nu pajjar så kan det ju vara värt att byta till den nyare 🙂

Finns ruskigt mkt trådar om det här… sök sök sök och sen finns det en grymt bra FAQ som man lätt kan missa 😀

http://www.impreza.nu/ssi2/faq2/index.php?num=3&f_id=2&s_id=

Både Knorrebusius och Pitedavid rekommenderar jag att besöka raceplats.se, vi får kanske kirra ihop en imprezaträff för norra norrland snart ? 😛

Practos
                    Deltagare

Snacka med Kvarnis i övik så blir du nöjd. Vill du ha Ecutek så köp en Tek2 via ecutek.com – skiljer inget mot custom map om du inte har bytt mycket grejer.

pitedavid
                      Deltagare

Funderar förresten på att göra en mall, o göra o kränga några avgassystem här framöver… om intresse finns. Grovt o fint, inte i rostfritt, för då har ju ingen vanlig arbetare råd… =)Rostar det upp, är det förarfel, då har systemet gått för kallt!!! 😀

pitedavid
                        Deltagare

Man får tacka!!! Får hoppas att jag inte måste töja ut Imprezan till en Legacy… =) För då blir man ju utan stressfläkt!

Lefty
                          Deltagare
                            pitedavid
                            Deltagare

Åh, den såg grymt fin ut.. sökte efter en sådan där först, men det verkar inte gå att hitta en utan rost… nu fick jag ju byta-lust på en gång!!! =)

Manor
                              Deltagare

Oki.. jag får ta tag i nån sån tråd o sätta mig in lite djupare… annars är ju slogan original är bäst vanligast på jobbet… =) det blir ändring på det snart… Tackar för svaret, ska ta tag i det där inom en snar framtid, fick barn i måndags *tjohoooo* så det finns begränsat med tid o energi till att ringa o söka i forum just nu.. men Kvarnis borde man ju få tag i tycker jag…

Grattis 🙂

mvh Mats N

Manor
                                Deltagare

Den här slangen för att tjuvpysa wastegaten, är det något att rekommendera? Verkar lite likt gamla sortens SAAB-trim när man satte ett gem i magnetventilen.. =)Såg oxå att Motornord hade nån sorts box till Imprezan, har nån testat?Den här Kvarnis, hur får man tag i honom? Övik är ju inte längst bort, sambon ska säkert till Ikea snart, det närmaste är i Sundsvall, 50-60 mil bort… *suck* Då passerar man ju ö-vik.. =)

Tjohej Subbameck där !

Slangen du talar om lär roligtvis vara den kända Dawes Device. Det finns tonvis med info om den i forumet, så det lättaste är nog att du söker samt läser tills ögonen blöder ;). Vill du söka vidare så är det ScoobyNet i England som gäller…där finns cirka 354679 trådar om just Dawes.

Den här Kvarnis är vår Qvarnis fast med K. Han är norra Sveriges svar på Jerry ”the doctor” SecretAgentMan (fast så värst hemlig är han inte :D…som trimmar bilar mest hela dagarna, och då helst Subaru Impreza.

IKEA håller på att bygga ett nytt ställe i Haparanda, tror jag det var. Det är svårt att hålla isär orterna…man har ju bara hört talas om dem på Bingo Lotto. Så passa på och åk till Sundsvall innan det nya stället är byggt :P.

mvh Mats N – en idag extra glad Imprezakombiägare :).

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.