SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vår första 2,5L STi med EcuTek klar …

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
  • Författare
    Wiklundh
    Deltagare
      simo
      Deltagare

Bilen går väldigt bra inte många sportbilar som är i närheten hehe..Emmaboda har jag faktiskt ingen tid att komma till, driver en egen pub i Södertälje..Men kommer att köra på tullinge istället..Väntar fortfarande på att rototest ska ringa mig, så ingen svar från dom än…Josef

Nja, nu var det ju inte en tid rakt fram jag menade…men det kanske finns de som e intresserade av de oxå 😉

Lycka till med bänkningen!

/U

josefn
        Deltagare

Vad menade du då…

Josef

simo
          Deltagare
            josefn
            Deltagare

okej Storträffen det har jag inte tid att komma till, VM börjar då och det blir mycket att göra på jobbet då…

Nu blir det en bänkning i Västerås på VM-performence istället på söndag, då får vi se vilken effekt vi får ut…

Josef

simo
              Deltagare

okej Storträffen det har jag inte tid att komma till, VM börjar då och det blir mycket att göra på jobbet då…Nu blir det en bänkning i Västerås på VM-performence istället på söndag, då får vi se vilken effekt vi får ut…Josef

VM!? Trodde rally-VM höll på hela året! 😉

Lycka till med bänkningen!

/U

josefn
                Deltagare

Fotbolls VM menar jag Simo…Som krögare så är det en av dom bästa tiderna på jobbet….

FlyingFin
                  Deltagare

Håller tummarna för att allt ska gå bra och att det blir riktigt många HK och NM i ett brett register. Så FLAT OUT! 😮

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀 Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

SecretAgentMan
                    Deltagare

Det blir intressant att se, nu kan man inte jämföra siffror från olika rullar, men som referens lämnade mitt hopkok (GT-toppar och kammar på en EJ257, och stadig turbo m.m) 315 hk på hjulen vid straxt innan 6000, och 525 Nm vid 3750, höll vridet över 500 Nm upp hela vägen i stort sett (tacklade av lite runt maxeffekt).

Detta var hos Trollspeed.

/J

josefn
                      Deltagare

Här kommer bänkningen..
                        285,62whp 452,1NM på hjulen och på motor 381HP och 604NM

Jag är kanon nöjd, Tack till grabbarna Från JRM-Racing och grabbarna från WM-Performence..

http://i63.photobucket.com/albums/h128/josefbaff/381HP604NM.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h128/josefbaff/dyno4.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h128/josefbaff/dyno1.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h128/josefbaff/dyno3.jpg

Grymt

Josef

WrxSti
                        Deltagare

Fett me vrid!

Wiklundh
                          Deltagare

Satan i gatan.
                            Det var duktigt med vrid på hjulen.

SecretAgentMan
                            Deltagare

Nja, riktigt så fungerar det inte…

Effekt i Hkr = (Vridmoment i Nm) x (varvtal i varv/minut) / 7023

Även bromssiffror lider av matematik, med ovanstående formel kan vi räkna lite på’t – vi vet drivhjulseffekten, och kan anta en förlust på ~70 kusar på en normal Impreza, pillar vi in det vi vet då i formeln kommer följande moment i motorn fram…

X är momentet på svänghjulet.
                              285,62 + ”normal” effektförlust ~70 = 355,62
                              Varvtal vid max effekt = ~5400 rpm

355,62 = X x 5400 / 7023

X = 355,62 x 7023 / 5400 = 462,5 Nm…

Räknar man med din effektsiffra på svänghjulet – 381 så får vi ut 495.

Fortfarande jäkligt bra siffror, men 600 Nm….laddas det 2 bar? 😉

/J – hoppas att matten sitter, trots en miljon myggbett, trött rygg och skitiga fingrar… 😮

Perra
                              Deltagare

Här kommer bänkningen..285,62whp 452,1NM på hjulen och på motor 381HP och 604NMJag är kanon nöjd, Tack till grabbarna Från JRM-Racing och grabbarna från WM-Performence..

GrymtJosef

Ja, väldigt bra siffror men dom transmissionsförlusterna du räknat på kan inte stämma. 25% förluster är för mycket, om du skulle tappa 100hk skulle oljan i växellådan koka på en gång. Runt 330-350hk i motorn skulle jag gissa på. Och vridet gissar jag på nånstans mellan 500 och 550Nm.

Ändå, bra resultat! 🙂

EDIT: Och medans jag skrev inlägget hade PROFESSOR Jerry räknat på det hela. 😀

Mvh Perra

SecretAgentMan
                                Deltagare

…jag har en tankevurpa, jag räknar på vridet vid maxeffekten.. :+
                                  Det luriga är att vid maxvrid är vi inte vid mer än runt 3500 rpm, och där säger mig min ryggradskänsla att vi inte har samma förluster i drivlinan som vid max effekt (du har inte samma varvtal på bitarna i låda och diffar).

Men för den goda sakens skull, låt oss anta att vi förlorar 50 kusar vid 3500 rpm (tror det är lite mindre än så, men i alla fall, vi räknar snällt) så ger det:

Effekt vid 3500 rpm – 220+50 = 270 hk

270×7023/3500 = 541 Nm – jäkligt tufft! 🙂

/J – får skylla på myggbetten…

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.