SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Var spricker vxl-huset på 5-vxl lådor?

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    swede
    Deltagare

Ok men VAR spricker huset?

Mvh,

Så vem skall man lyssna på nu då? 🙁 En säger att huset inte spricker utan att dreven rasar, en annan säger att oavsett vilken drevsats man har så spricker huset?Om jag formulerar om frågan så här:5-vxl låda med en PPG sats, vid vilka hk/vrid riskerar man att lådan spricker? Mvh,

Ganska enkelt prodrive om du har obegränsat med slantar 😉 Om man ser på det mera humana settet vanlig löntagare typ. skit i PPG i 5 petade lådan och köp en STI 6 petad låda kostar typ .. samma pengar och bilen funkar kanon till vardags, visst det är ballt att åka raksuret, men efter ett tag så spyr man på det tjuter och viner som fan 🙁 Angående att huset spricker:Huset till den 5 petade lådan är väldigt klent gods i, innan det spricker så brukar det flexa dvs.. axlarna som dreven sitter på i lådan kan komma isvängning, ändra läge en liten liten del, och i och med det så blir det knas, skiten pajar sen angående efekt? det beror ju på hur karaktären på motorn är, det är vridmomentet som dödar. Varför envisas med 5 petade lådor och drevsattser hit och dit, när en 6 petad är bättre nyare konstruktion om STI lådan pajar så kan du sätta in en drevsatts i den finns 4,5 petade sattser. Sen av valet vilken man ska välja,det beror ju på hur du använder bilen, och vad plånkan säger 😉 men om du kört sönder tex.. en Impreza GT 350-370 hk med org.. lådan köp en 6 petad

SecretAgentMan
      Deltagare

De spricker inte, dreven rasar, vari ligger det otydliga?

/J

SecretAgentMan
        Deltagare

Jag vet om en som har skjutit huset vid fördelningslådan – Andy Forrest – men vi pratar om en bil som går väldigt låga 9’or på 402, det är en bit norr om 800 friska det förmodligen.

Den är den enda jag vet om som haft problem.

Huset är *inte* problemet med 5-petaren, så är det bara.

/J

Snowman
          Deltagare

Jag vet om en som har skjutit huset vid fördelningslåda – Andy Forrest – men vi pratar om en bil som går väldigt låga 9’or på 402, det är en bit norr om 800 friska det förmodligen.Den är den enda jag vet om som haft problem.Huset är *inte* problemet med 5-petaren, så är det bara./J

Måste bara lägga mig i diskussionen här… Jag har bestämt för mig att någon sa att dreven rasar pga att HUSET är för vekt, dvs att dreven ”glider ifrån” varandra på ett osunt sätt vid hög vrid/effektuttag och därmed blir det för hög belastning på kuggarna. Dom ligger inte dikt an hela tiden, typ.. Alltså inte att huset spricker utan bara ”flexar” på ett dåligt sätt…

Så att någon hört att huset spricker kanske bara är en missuppfattning av att huset är för vekt, flexar och därmed rasar kugg?

/Markus – förmedlaren 😉

SecretAgentMan
            Deltagare

Nej, nej, nej, det är så stadiga grejer det är frågan om att det är *inte* flex i huset, den som hävdar det har inte haft isär en låda.

Problemet är att det är för mycket som skall få plats i en väldigt liten volym, dreven liknar mer något som sitter i min enduromaskin än en fyrhjulsdriven turbobil.

Det.är.klena.drev.det.är.frågan.om.

Och att man lyckas skjuta värstingprylar med har att göra med ren utmattning, fyrhjulsdriften tar ut sin rätt helt enkelt, inom rally och racing är det inget som håller (se rallybilarna, varför tror ni det byts lådor stup i ett i förebyggande syfte, lådor som går några få mil, tas ned som Sudden säger – i molekyler – delar kollas efter tecken på utmattning och man byter det mesta på regelbunden basis, även om det är den absolut värsta, mest elaka jäkla låda man kan få tag i för pengar?).

Chocklasterna som uppstår när 600+ Nm studsar iväg med responsen påslagen, mätarn’ på 8000 RPM och klistriga slicks är inte att leka med. 😉

I ett något mera jordnära svar, i en GT som körs på gatan är 6-pet från sti det mest kostnadeseffektiva alternativet, att kladda och förstärka huset kommer högst troligen ställa till det mer än göra nytta (materialet kan bli härdat runt svetsar, blir mer sprött…och toleranser runt lagerlägen kan bli helt bortitok).

För att svara på den egentliga frågan – nej, det finns ingen patenterad standardlösning för att ”billigt” lösa problemet med 5-petaren när det trimmas motor.

/J

Grusdraparn
              Deltagare

Om du tvunget ska ha ett förstärkt 5-petat vxl-hus så handlar du ett från en gamm’STi, dessa är förstärkta som standard.

/K

kelta
                Deltagare

en liten parantes bara
                  fram till -98 satt växellådan med 4st bult
                  frå -99 med 8st bult
                  kan de inte va att trimmade -98.or sprack ?
                  där av trasiga hus 🙁

swede
                  Deltagare

De spricker inte, dreven rasar, vari ligger det otydliga?/J

Herregud 😮 Det otydliga ligger ju i vad SubaruMicke skriver, och eftersom jag quotade honom så väntade jag mig ett svar av honom.

Jag har läst och förstått vad du säger mer än en gång men jag trodde att detta var ett diskussionsforum där man har olika uppfattningar?
                    Och om nu du har en uppfattning och Micke har en annan så är jag intresserad av att höra bådas för att sen bilda mig en egen uppfattning, ok?

Jag är för gammal och har hållit på med bilar för länge för att bara lyssna på en person oavsett hur många inlägg man har. Jag brukar suga åt mig så mycket information som möjligt för att sen bilda mig en egen uppfattning som är baserat på så mycket teknisk information som jag kan komma över och perfekt är om man kan komma över bilder 🙂

Ta nu inte detta personligt, jag har märkt att dom flesta forumanvändare i Sverige tar saker man skriver alldelens för personligt vilket inte är menat.
                    Jag har varit i forum/yahoo grupper sedan 1995 och mesta tiden i USA där jag fick lära mig tidigt att inget man skriver i ett bilforum skall tas personligt såvida det inte är ett direkt påhopp, vilket jag inte gör själv heller.

Lite offtopic, what can i say 😛 😛

Mvh,

SecretAgentMan
                    Deltagare

Japp, men lådorna spricker inte.

Vi tar det igen, racebil med alldeles för mycket orra, som kört extremt många 9’or under kort tid, med en ägare som inte fegar, den lådan han körde på gick väl i ett par års tid innan fördelningslådan sprack – men då hade det skjutits ett otal axlar/drev i samma fördelningslåda.

Det är den *enda* lådan jag känner till där huset kan ha gått sönder pga för mycket motor.

Långt innan jag köpte min bil så gick samma skröna runt, och den lever kvar än…precis som att subarumotorn är oduglig att vässa..

Kelta – Näpp, det har bara att göra med antalet bult som håller lådan mot motorn, skulle det vara ett problem skulle vi se bilar där lådan vridits av motorn. 😀

Facit är – drev rasar innan något annat händer, det är för små saker på för liten yta för att orka med helt enkelt (det är därför en rakskuren dogsats klarar mer, man får bredare drev utan synkringarna mellan dreven, och själva dreven har en större, grövre tandprofil).

Jag kan faktiskt tillåta mig vara jäkligt oblyg här, då jag har en hel del erfarenhet av subarus 5-växlade låda, diverse drevsatser såväl synkade som doglådor, samt renoveringar efter otal ras.
                      Dessutom är jag rätt bra bekant med grabbarna i England som åker med mycket, mycket mer pulver än vad vi har här hemma.

Jag vet att jag har rätt. 😀

/J – tänker inte skriva mer i den här tråden 🙂

Dawn
                      Deltagare

Vi har ju kört med förstärkta drevsatser i org vxl låds hus i evigheter… hehe
                        Jag har kört min sen 99 med Rigoli drevsats och orginal hus, inga sprickor här inte. Jag kör inte direkt snällt med min låda heller..
                        Strippen eller bana, den har hållit för allt hittils.

b20mannen
                        Deltagare

Om man tänker efter lite så bör ju en bättre utformad drevsats fresta mindre på huset.

Och då så kommer man ju tillbaks till SGMs bestämda åsikt att huset inte är problemet, utan att man inte riktigt får plats med ”önskekuggen” i lådan.

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.