SSC Allmänt snack Allmänt småprat Varför? Allmänt entusiastsvammel

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    klew
    Deltagare

Hade bilen inne på service idag, var dags för oljebyte och bad dem i samband med detta även byta bromsvätska. När jag skulle hämta bilen hade de inte bytt bromsvätskan då jag hade glömt ta fram ”nyckeln” till låsbultarna, sånt som händer.

De hade hittat en hel del metallflisor i växellådsoljan samt upptäckt att skivorna fram var duktigt slitna, något som förvånade mig då jag inte känt av något alls, men skit samma, lika bra att byta.

Summan blir ungefär 5000kr för servicen+skivor och belägg fram vilket ändå är helt ok pris tycker jag. Sabbar planerna lite för sommaren dock. Det som gör mig orolig är ju metallspånen, vissa flisor var uppåt 2 kvadratmillimeter vilket kändes ganska stort. Så det lär väl bli att jag får lämna in för felsökning och ev åtgärd av det också.

Vad är det som gör att vi lägger ner alla dessa pengar, all tid och till stor del våra liv i bilarna? Just idag var jag bra sugen på att be dem skita i att byta bromsar o sälja bilen istället, men när man sätter sig bakom ratten o kör iväg samtidigt som man ser tusenlapparna få vingar o flyga iväg så inser jag att det är värt vartenda öre, går dock inte beskriva varför. Sambon är sur över att jag köpt en bil ”som bara kostar pengar”, hur ska man förklara sånthär? ^^

Vad är det som gör att ni andra lägger ner så mkt på era bilar? Och hur förklarar ni det för era respektive? 🙂

färdigsvamlat för den här gången iaf, tack till Janne som editerade posten jag skickade från telefonen i storträffstråden btw.

—————————————–
      Silverfärgad Impreza GT kombi -00.
      http://www.garaget.org/?car=108359
      Medlem no. 1371 – Johan Atterdal
      —————————————–

Koffe
      Keymaster

Alla bilar kostar väl pengar? Tror inte imprezan är så mycket dyrare i ”drift” än någon annan bil. Så att säga att bilen ”bara kostar pengar” för att det var dags för bromsbyte kan jag tycka är lite orättvist.
        Sen att man köper onödiga prylar till bilen är ju en annan sak =)

I mitt fall är jag så lycklig lottad att jag har lyckats få min respektive intresserad. När bilen var nyköpt och stod å glänste på parkeringen sa hon ”Men du… visst skulle den behöva en sänkning? Och ett par snyggare fälgar?” :7

En ev. ”steg 1” hos JRM får jag dock betala merparten på, men hon kunde tänka sig att lägga ett par lappar för att få en roligare bil iaf =)

Har haft kokaren inne på Fürstenhoff och kört deras Cheva/Daewoo Matiz lånebil ett par dar dagar nu. Efter en dag började jag tänka att ”visst, det är en skitbil det här, men den funkar ju. Den går tyst (och visserligen lite vingligt, men dock =), den är snål och tar mig dit jag vill”… Men så fort man sätter sig i sin egen bil igen så blir man… glad helt enkelt! (Å så tänker man att man aldrig nånsin, ever, ICKE ska köpa en Matiz… alls!!)

Men för att återgå till kärnfrågan, varför? Vet faktiskt inte… är väl i grund och botten en typ av passion till roliga och körglada bilar som gör det värt alla pengar man plöjer ner antar jag.

[/fredagssvammel]

MVH
        //Koffe

[Edit] Grymt trist att du missar Storträffen pga detta förresten. Lider med dig ;( [/Edit]

Janne248
        Deltagare

Vad det gäller metall i växelladsoljan sa far nagon mer kunnig svar pa det.

När det gäller bromsar sa är det ju för det första viktigt att dessa är i topp skick.
          För det andra skulle jag aldrig köpa Subaru orginal da dessa troligen är dyrare och sämre än eftermarknads skivor. Kolla pa PEAN efter DBA 4000 eller likande, eller om du inte kör hart, EBC Turbo Groove pa Mekonomen.

Impreza GT bör inte vara dyrare i drift än andra bilar vid vardagskörning. Men när bilen blir en hobby sa… vilken hobby är gratis? Segelflygare, Golfare, de som haller radiostyrda flygplan etc.. det är inte gratis heller.

Sedan beror det väl pa hur tidigare ägare skött bilen om du far ”otur” och ala utgifterna.

Men jag ser bilen som en hobby nu och utgifter där efter.

Manor
          Deltagare

…Har haft kokaren inne på Fürstenhoff och kört deras Cheva/Daewoo Matiz lånebil ett par dar dagar nu. Efter en dag började jag tänka att ”visst, det är en skitbil det här, men den funkar ju. Den går tyst (och visserligen lite vingligt, men dock =), den är snål och tar mig dit jag vill”… Men så fort man sätter sig i sin egen bil igen så blir man… glad helt enkelt! (Å så tänker man att man aldrig nånsin, ever, ICKE ska köpa en Matiz… alls!!)

Hahahaha, jag känner precis igen mig i dina Matiz erfarenheter. Även jag servar ju bilen på Fürstenhoff och brukar då få låna vad jag kallar ”ett höstlöv” då den ju vinglar rejält på vägen. Axet i Vårbybacke (heter den väl) innan Kungenskurva söderifrån är klart intressant. Det händer ingenting när man gasar, och man kan bli omkörd av en långtradare med dubbla släp och husvagn utan att kunna sätta emot något ;-). När man väl får tillbaka sin älskade Impreza så är det som en ny värld på nytt öppnar sig. Trots sina år så är den stadig och går som ett troll :-).

När det gäller huvudfrågan om Imprezan så kostade min senaste service 14000:-. Det var då 20000-mila servicen med kamremsbyte, kamremsspännare, vattenpump, finare olja i växellåda och bakaxel etc. Värt varande öre tycker jag. Bilen har nu servat mig och familj under 10,5 år och som sagt 20000 mil, och de reservdelar jag behövt köpa (förutom rena slitagedelar) är få. Hur man än vänder och vrider på det så har denna bil varit klart prisvärd om man summerar allt (inkl. onödiga extramätare, feta fälgar, plastprylar etc.) under dessa år.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.