SSC Allmänt snack Allmänt småprat Varför köpa en WRX?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Per
    Deltagare

Hej

Gör mitt första inlägg här och jag har lite frågor som jag hoppas att ni vill svara på så ärligt som möjligt. Kanske har en liknande topic varit uppe innan eller nåt snarlikt men tänkte skriva ändå

Står snart inför ett svårt val (om c:a 4-5 mån). Att köpa en Impreza WRX eller en Mitsubishi EVO VIII. Nu skulle jag vilja att ni berättar för mig varför man ska välja en WRX framför en EVO.
      Att priset är billigare (ska inte ha STI) och bensinförbrukningen är lite lägre på en WRX vet jag ju men skulle ändå vilja att ni kom med fler arument, kanske finns det saker som jag inte alls tänkt på som ni kan tillföra. Jag bor i Malmö och hur konstigt det än må vara finns ingen återförsäljare i Sveriges tredje stad så jag har inte kunnat provköra en WRX eller ens titta närmare på en ännu. En Evo har jag redan klämt på lite , dock inte kört än.

Ge gärna era tips osv på saken. Jag vet att alla här inne kommer att propagera för WRX:n men det är ju lite det som är meningen med det också =). Hur ser tex en försäkring ut för er som har GT eller WRX.

Tack på förhand // Rickard

Krigge
      Deltagare

Kan inte jämföra dom två bilarna, självklart skall du köpa en EVO VIII. Jag hade däremot kunnat berätta varför du skulle valt en STi men den är ju inte aktuell.

Imp
        Deltagare

varför inte köpa en sti om du har pengarna till en evo? 🙂

Niklas
          Deltagare

Om jag hade haft pengar till att köpa en EVO8a så skulle jag köpt en EVO6a! 😀

Blocken
            Deltagare

>bensinförbrukningen är lite lägre på en WRX vet jag ju men

Bensinförbrukningen är jordnötter i sammanhanget… Det skiljer väl närmare hundra lock mellan WRX och Evo8?

Köp en STi med en gång istället 😀

Mvh AB

Min STi http://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

thehook
              Deltagare

Kan inte säga så mycket om skillnaden mellan Evo och WRX. Men en sak kan jag säga – trevligare motorklubb än SSI får man leta efter!!! :7

Mvh / Krooken

Per
                Deltagare

Ojdå…ni tycker alltså Evo, trodde jag aldrig =)

Visst hade en STI varit trevlig. Anledningen till att jag valde bort den var att den enligt Svenska Subaru var slutsåld och det var osäkert att det kom fler. Får väl tilläga att jag helst inte vill ha en begagnad bil.

Om man bara lusläser siffror i sammanhanget så uppger ju tillverkaren (för att ta nåt ex) att en Evo VII gör 0-100 på 6,1 och en WRX på 5,9. Finns många siffror som gör bilarna likvärdiga.
                  Siffror är ju dock en sak…. Visst är väl en EVO lite mer WRC bil än en ”vanlig” WRX.

Vad säger ni som har en WRX idag? Hur är bilen.

Klubben verkar mycket trevlig.

Vill tilläga att jag inte är nån nyrik snubbe som handlar hejvilt utan en helt vanlig knegare som älskar bilar och gärna (nästan iallafall) lägger halva månadslönen på en bil, även om min sambo tycker annat =)

Davve
                  Deltagare

Jag har en wrx på 280 kusar…0-100 på 4,8 sek…jag är nöjd :). Men eftersom du inte vill ha en beg. STI så hade jag köpt en EVO.. Men jag var inne på http://www.bytbil.com & sökte på WRX STI & fick följande resultat…

Subaru Impreza 2,0 WRX STI 2,0 – FABRIKSNY BIL !!!!!!!
                    Årsmodell: 2004
                    Färg: Blå met
                    Karosseri: Sedan
                    Pris: 375.000 kr

eller varför inte…

Subaru Impreza WRX STI Petter Solberg Edition
                    Årsmodell: 2004
                    Färg: Ice blue met
                    Karosseri: Sedan
                    Pris: 389.900 kr

:7

& här finns det inget val 🙂

Niklas
                    Deltagare

Dräggelfaktor 100…fast ”isblå” gjorde att det bara blev 99. 😉

Per
                      Deltagare

Hehe, kollade också på bytbil och visst,det fanns tydligen nya STI.
                        Trevligt, trevligt. Speciellt den silvrige i Kalmar såg fin ut. Hoppas den finns kvar när det beger sig.

Jag sammafattar. WRX vs EVO = EVO
                        EVO vs STI = STI

Varför ska man då välja STI?, många frågor men man måste ju vara nyfiken

wesly 2
                        Deltagare

Det kommer en ny….

dlehtihet
                          Deltagare

Min är annars till salu pga tillökning nu snart (behöver kombi med lite större lastutrymmen). Kolla blocket på:

http://www2.blocket.se/view/2639009.htm?l=0&c=1&city=0

Skillnaden mellan min bil och andra 03:or till samma pris är:

Betydligt lägre mil (just nu 1800 lugna mil) samt lite smått och gott som GPS/navigering med TMC modul, komplett utförd rostskydd/underredsbehandling och lackbehandling. Splitter nya Avanti fälgar till nya vinterdäck, etc.

M v h

Danne

>Hehe, kollade också på bytbil och visst,det fanns tydligen
                            >nya STI.
                            >Trevligt, trevligt. Speciellt den silvrige i Kalmar såg fin
                            >ut. Hoppas den finns kvar när det beger sig.
                            >
                            >Jag sammafattar. WRX vs EVO = EVO
                            > EVO vs STI = STI
                            >
                            >Varför ska man då välja STI?, många frågor men man måste ju
                            >vara nyfiken
                            >
                            >

Mr_Matte
                            Deltagare

Annars finns min te’ salu. STI-03 silver
                              Orginal och SVENSK såld. 3400 mil. Till ett pris av 310′.

Finans via subaru kan ordnas med förmånlig ränta….

// Matte

mats.a@kontrollautomatik.se

Davve
                              Deltagare

Bifogar meddelandet ifrån en annan tråd..

Var inne på Furstenhoff en sväng igår och fick då veta
                                att IM tänker ta in STI Spec C till hösten.
                                Vet ej hur många eller vilket pris det blir,
                                men det låter ju onekligen kul!
                                Vänsterstyrda skulle dom visst vara oxå…

Nu kan du glömma EVO…

🙂

Basie
                                Deltagare

du kan köpa min wrx galet billigt för 255.000 om du köper den nu inom en månad för jag måste sälja pga utlandsstudier och den är som ny nästan ju eftersom den har nästan två års garanti kvar… plus du får den cirka 50.000 billigare än priset för en sprillans ny bil eftersom det är inkluderat riktiga oz fälgar i det där 255.000 kr priset… plus bilen är i hbg så du har ju närma om du bore i malmö *=)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.