SSC Allmänt snack Allmänt småprat Varför vill ingen betala för sig?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    OzO
    Deltagare

Det verkar vara mer regel än undantag att man ser/får skambud på prylar som säljs nu för tiden. Internet gör det enkelt. Man gömmer sig bakom tangentbordet och skriver en oförskämt låg (lägre än Glocalnet) siffra och hoppas på det bästa (dvs att säljaren inte har ett val än att släppa iväg sin vara).

Det är oerhört tråkig läsning. Visst, en säljare får räkna med att inkludera en viss prutmån i sitt utgångspris. Men att folk utan att blinka, utan skam lägger bud under 50% av utgångspriset… det är skambud. Var finns stolheten? Varför är det ingen som vill betala för sig nu för tiden?

Helst skall väl det gå att ladda ner en downpipe eller två från nätet – gratis! Och varför inte 4 däck?

Näpp, jag säger skambud suger! :+

_______________________________________________________________________________
      ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

MickeM
      Deltagare

I Sverige får man tag på massor till låga priser och prutmån finns.
        Här på Åland är det tvärtom och de flesta har överpriser och man får
        vara glad om man får pruta lite. Rätt vanligt att det tar lääänge
        innan personen får varan såld.

Antar att det har med utbudet att göra. I Sverige finns det alltid
        bättre om man söker vidare eller väntar lite.

Om man vill sälja en bil för t.ex. 100.000kr så jämför ALLTID köparen
        med ett leende priset med den absolut billigaste liknande bilen,
        oavsett skick. Skitfel!

Och på grund av utbudet idag på det mesta… så är man tvungen att
        sänka priset för att över huvudtaget få något sålt… bittert.

Övergången från mk till euro visade sig ske lite lustigt… finns
        grejer som förr kostade 1 spänn… och som nu fortfarade kostar 1
        spänn… hmmm… 1€ = 5,94573mk…

Folk är giriga och håller i pengarna som aldrig förr.

OzO
        Deltagare

Nä, jag är inte den person som gett Ozo ett skambud, men man måste väl försvara rättigheten att bjuda vad man vill…

Jag har inte fått något skambud. Det var annat som triggade mig.

Visst, det inte förbjudet att skambuda (och det har jag inte sagt), men det är oerhört pinsamt. Saker o ting kostar här i världen och om man saknar en pryl och ser en annan som har den så är det verkligen sandlåda om personen inte vill ge en spänn för det utan förutsätter att man bara skall lämna över.

_______________________________________________________________________________
          ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

SecretAgentMan
          Deltagare

Vi har ju praktexempel på vårat forum stup i ett (bud på luftfilter bland annat) – jag har inget emot folk som prutar, och räknar alltid in det i priset, eller så skriver jag ordagrant – prutat och klart.

Men att gå på attack med halva det begärda priset av bara ful ovana är pinsamt.

/J

Strat
            Deltagare

Jag förstår vad du är ute efter Ozo, och håller med. Folk vill inte betala för begagnade bilgrejer och tycker att man är snål som vill ha nåt för det.

Lite samma med (proffsigt) trimmade/uppgraderade bilar. De går alldeles för billigt. Finns ingen motivering, bara att ”det är så”.

jraberg
              Deltagare

Jag håller med dig Ozo och tackar MatsN för vagnen som var Gratis :*

Då jag ju inte levt så länge eller snarare sålt så mkt via forum eller olika annons-siter så vet jag inte om läget har förvärrats eller alltid varit såhär för när vi satte ut skodan för 63 så fick man både det ena och det andra budet. Trots att jag skrivit att ”har du inte råd, ring inte”
                Jag håller med, det är pinsamt att behöva ta emot såna bud. Och oftast räcker det inte med att ge ett skambud utan det ska trugas och käbblas o m att utgångspriset ju är SÅÅÅÅÅ högt..

Så jävla mkt pengar tjänar inte jag, men inte f’n håller jag på o prutar en massa(jag e skitdålig på det) då jag tycker att om säljaren vill ha ett pris för en vara varför inte skriva det då. ungefär som att gå till ica handla för 250 spänn och sen be dem dra av lite så det blir 200 spänn istället.
                ”-Äh! kom igen nu lite prutmån har ni väl?”

Nä, det bär iväg åt fel håll här i världen. Priskrig innebär färre jobb i norden(då vi är för dyra och dryga att anställa=produkterna blir för dyra) och ändå härmar vi efter beteenden som sågar av benen på stolen vi sitter på *Fnys*

Bättre var det förr, eller?
                -JR kvalitet framför kvantitet! 😀

MickeM
                Deltagare

Och när man skall sälja en vara värd tex 1.000kr så prutar den
                  villiga köparen ner till 500kr… då säger man ”nepp, glöm!” och
                  vad händer då… jo, köparen skrattar en i ansiktet och säger att
                  man aldrig får skiten såld för det överpriset.. och går. Muntert…
                  Har hänt mig. Brukar svara med att man byter mot något dyrare den
                  personen har. Typ frågar om man får köpa mobilen för en tjuga…
                  Brukar gå hem ibland. Fnys..

30% per år på datorgrejer och 10% på bilar.. brukar funka rätt bra.
                  Köper man något till, så räknas det samma på de grejerna, efter ålder.

nisse
                  Deltagare

Jag tycker att internet bara trissar priser. när jag säljer något så räknar jag istort sett halva priset,sen prutar jag på det. tycker det är sanslöst när någon sätter ut tex ett avgassystem som gått 3000mil för 1000kr mindre än rekomenderat utpris. hela grejen med att köpa begagnat är ju just att det är begagnat, garantier har upphört, skavaker & skönhetsfel.
                    Ränar man med att tjäna pengar varje gång man säljer något får man också inse att man kommer att få det ni kallar skambud.

BEVARA DET BEGAGNADE BEGAGNAT!

Niklas
                    Deltagare

Det är väl inte många som räknar med att tjäna pengar då det säljer begagnat, däremot vill man inte förlora för mycket.

/N – som betalat 3500kr för en begagnad BLITZ-dämpare 😀

Subarumicke
                      Deltagare

Jag tycker att det inte spelar någon roll angående skamm bud osv.. dom raderar man bara.Varför uppfattar man vissa saker som skambud?,kan vara olika saker,men har även sett anonser på tex.. Imprezor osv.. som ligger på fanasi nivåer av säljaren osv.. på vissa saker som man anonserar och man får skambud kan det vara av den enkla anledningen att man själv har lagt ett lite för högt pris,vissa saker får man inga skambud allls på.Jag tycker det är mera jobbigt när man får orelevanta saker,kom ihåg för ett par år sedan hade en Evo-6 intercooler till salu och fick bytesförslag på en beggad kylare till en volvo 240+ pengar,sådana saker är ju bara för mycket eller den klassiska mail funderarna? jag är intreserad,men jag ska bara (Alfons) repliken gäsp osv..

Manor
                        Deltagare

Yo !

Pruta (och prutta) bör man annars dör man ;-).
                          Jag kan förstå att det är trist att som säljare få ett ”skambud”, men det är väl upp till var och en att ge ett sådant…att det därefter inte är så många säljare som nappar är en annan femma.

Personligen är jag värdelös på att sälja grejor, men prutar med glädje på det mesta som det går att pruta på utan att skämmas.

mvh Mats N – som skänkt iväg ett gäng prylar den senaste tiden…
                          PS! Nä, jag är inte den person som gett Ozo ett skambud, men man måste väl försvara rättigheten att bjuda vad man vill… :).

Manor
                          Deltagare

En bra regel är väl att bjuda vad man tycker objektet är värt. Att bjuda låg och sedan höja lite för att testa tycker jag ser lite väl snålt ut. Då var man trots allt beredd att betala mer än ens första bud. Den enda gången man skall behöva bjuda igen är om någon lagt ett högre bud än man själv gjort.

Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med. I många länder så tycker man att själva prutningen i köpet är en del i spelet och affären. Det kan jag hålla med om är jobbigt, då man alltid går iväg med en ”LURAD” känsla i maggropen ;-). Säg den person som inte tagit i ”lite i överkant” i en löneförhandling någon gång…för att därefter deala lite med chefen och landa på en nivå som bägge kan ”svälja”. Att däremot kräva en viss lön och att hota med att sluta…så ligger man löst till (= inget listigt).

Om jag skulle sälja något och sätter priset till 1000:- (och inte anger ”prutat och klart”), så får gärna någon bjuda under. Det är ju ändå upp till mig att sälja varan.

Jag kan emellanåt bli lite irriterad på termen BVSA (Billigare Vid Snabb Affär)…och därefter ser man samma annons ploppa upp i flera månader för att ingen har slagit till. Vad är då definitionen på BVSA!!? För mig är en snabb affär något man gör med någon man känner utan att behöva ta till en annons…typ.

mvh Mats N – som fick många läckra erbjudanden om ”äkta pärlor etc.” när en tämligen ny BMW 528i skulle säljas i slutet på 80-talet.

Manor
                            Deltagare

Dåså, det var ju det jag skrev. Enda skillnaden är att om jag kan tänka mig köpa prylen för 900kr så bjuder jag inte 800kr först för att ”testa köparen”…

…men det var ju det JAG menade. Det är väl inget fel att bjuda 800:- för något du kan tänka dig ge 900:- för, det tycker jag är en del i köpet/affären. Dock så riskerar man ju att missa prylen, men det kan man ju även göra om man bjuder 900:-.

Jag menar dock affärer generellt, inte saker vi köper och säljer till våra ”bröder och systrar”…det håller jag med om kan skötas lite snygg/snyggare/syggast :).

mvh Mats N

Niklas
                              Deltagare

En bra regel är väl att bjuda vad man tycker objektet är värt. Att bjuda låg och sedan höja lite för att testa tycker jag ser lite väl snålt ut. Då var man trots allt beredd att betala mer än ens första bud. Den enda gången man skall behöva bjuda igen är om någon lagt ett högre bud än man själv gjort. Det är dock inte så vanligt på tex vår säljavdelning här på forumet för det är brukligt att man säljer till första intresserade som gett ett pris säljaren är nöjd med.

EDIT: Att bjuda lågt (allt är relativt) är inte så farligt (snarare lite drygt), bara att ignorera som säljare och vänta på seriösare bud.

/N – tidigare skambudskungen som avsagt sig den titeln 😉

Offtopic:
                                En intressant grej är att folk tydligen är villiga att betala överpris på bostäder men då det gäller mindre prylar så är de snikna som fan och det skall prutas. När ett badrum eller kök är renoverat så drar budgivningen iväg men då en trimmad och stylad bil skall säljas är det bättre att sälja prylar för sig och bilen orginal. Konstigt det där… …men det är tur att det inte är tvärtom, hade inte pallat ta med mig köket och badrummet från lägenheten till radhuset! 😀

Niklas
                                Deltagare

Om jag skulle sälja något och sätter priset till 1000:- (och inte anger ”prutat och klart”), så får gärna någon bjuda under. Det är ju ändå upp till mig att sälja varan.

Dåså, det var ju det jag skrev. Enda skillnaden är att om jag kan tänka mig köpa prylen för 900kr så bjuder jag inte 800kr först för att ”testa köparen”. Priset 1000kr är troligen ett bra/schysst begagnatpris (tänker då på försäljningar här på forumet där alla vet vad prylarna kostar och det är sällan någon försöker ta överpriser).

EDIT: Min poäng är; Jag tycker vi i klubben skall kunna sätta sådana priser att man inte blåser köparen med ett överpris för vi är trots allt här för att vi har samma intresse och vi är ju Imprezabrödrar och systrar. På samma gång skall ingen köpare försöka komma riktigt billigt undan genom att ge bud som är långt under vad säljaren önskat. Inte alltid dessa två följs men i en perfekt värld…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.