SSC Allmänt snack Allmänt småprat Varm- eller kallgarage?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Ubbe
    Deltagare

Vad är bäst för bilen på vintern givet att den används då och då? Har hört lite olika… Vissa säger att bilen mår dåligt av kallgarage för att det inte torkar utan står och är fuktigt hela tiden…

Andra påstår att vatten som smugit sig upp i balkar osv. kondenserar när den kommer in i värmen och att detta ska vara värre…

Ni som vet allt, kan inte ni berätta? 😉

Frågan är väl egentligen – ska vi isolera kallgaraget och sätta i element eller ge faan i’t? :+

//Ubbe

Sasse
      Deltagare

Jag har alltid haft min bil i varmgarage och aldrig upplevt några problem. Har inte ett spår av rost.
        Kan inte tänka mig att det skulle vara bättre med kallgarage. Eller jo, om man lämnar bilen alldeles nersnöad i ett varmgarage, men gör man det får man ju skylla sig själv.

RS
        Deltagare

Problemet med kallgarage är väl det inte är minusgrader i garaget, om det aldrig är så varmt att bilen torkar upp å inte så kallt att vattnet håller sig fruset.. då kommer nog rosten smygande, varmisolera i stället, är ju samtidigt mycke trevligare om man ska skruva i bilen nån gång.

frippe
          Deltagare

Jag har hört att om man kör in i värme från kyla så bildas det kondens= inge bra.

Så, nu har jag satt griller i huvvet på er med varm garage. 😀

/F

Janne248
            Deltagare

Vad jag har förståt så är det inte bra med varmgarage om du kör OFTA in och ut för då kommer bilen alltid att vara blöt och fuktig och det bildas kondens (=farligt! Rost!)
              Står bilen ofta så kan det vara bättre med varmgarge så bilen torkar upp och står tort.

/Janne – med varmgarage (+22C = varmare än lgh’en!! 😮 ) och en bil som står ofta på vintern…..300 mil ifjol vinter på vintersulorna och det var mest långkörningar (<45mil).

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.