› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Varm motor + vatten läckage!
- Detta ämne har 30 svar, 5,438 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
Rednavas.
-
FörfattareInlägg
-
6 maj, 2011 kl. 15:19 #25811
Erok
Deltagarepressade bilen lite hårdare idag och märkte till min stora förvåning att temp mätaren stod lite under 3/4 på skalan..
Stannade bilen och såg att det var en liten ”fors” under bilen så jag öppnade huven och såg till min förvåning att jag nu hade mer kylarvatten än vad jag hade innan jag började åka samt att det var vattenstänk vid batteriet!? :confused:
När jag låtit tempen gå ner så läcker det ingenting och tempen ramlar ner ovanligt fort(kändes det som?) till mitten sträcket där det skall vara, kör jag lugnt så är tempen stabil samt inget läckage eller vatten förlust..
Oklart om fläkten gick igång, var inget jag tänkte på alls då jag stod lite dumt till!
Snabba svar är tacksamt då mantorp är om 8 dagar!!
6 maj, 2011 kl. 16:15 #223636syke
BlockeradJag kör mitt standardsvar nu för tiden. Topplockspackningen! 😉
6 maj, 2011 kl. 16:30 #223638Kvarnis
DeltagareTrycket bakvägen via expantion om du har svängt oxå dvs
6 maj, 2011 kl. 16:32 #223640Fricke.w
DeltagareAtt du får mer kylar vatten i expansions kärlet vid hårdare körning är vell fullt normalt, är ju inte för intet, de heter expansions kärl, de funkar ju så att vattnet expanderar av värmen.
Där emot så verkar de ju skumt om du får läckage? har du fyllt på glykol nyligen och över fylt eller liknande?
Vart läcker vattnent ut?6 maj, 2011 kl. 16:38 #223651Erok
DeltagareDet är lite över full sträcket när den är kall, ska tömma ut såfort jag får chansen men varför går tempen upp?
Läckaget verkar komma från locket på exp kärlet men det är stängt..
Det kommer vatten på batteri och lite runt omkring.. det är som om det stänker på de.
Vart det rinnande vattnet kommer ifrån har jag ingen som helst aning om, går fan inte att se utan att lägga sig under bilen medans det rinner och det rinner bara i 20 sekunder efter att man stannat bilen..6 maj, 2011 kl. 17:26 #223660Rednavas
Deltagarelåter precis som mitt problem.. vattnet kom för mej iaf från exp. kärlet bakom skärmen. finns ett litet hål som det kommer ifrån när min blir varm.. har fått tips att det kan vara antingen toppackningen eller en spricka i toppen. hör gärna av dej om du kommer på nått va det kan vara :p
6 maj, 2011 kl. 17:32 #223652Erok
Deltagarelåter precis som mitt problem.. vattnet kom för mej iaf från exp. kärlet bakom skärmen. finns ett litet hål som det kommer ifrån när min blir varm.. har fått tips att det kan vara antingen toppackningen eller en spricka i toppen. hör gärna av dej om du kommer på nått va det kan vara :p
Detta är jäävligt konstigt men jag säger som dig, berätta om du hittar ngt så gör jag detsamma =)
6 maj, 2011 kl. 20:17 #223637syke
BlockeradDetta är jäävligt konstigt men jag säger som dig, berätta om du hittar ngt så gör jag detsamma =)
Jag har haft exakt samma plasksymptom som du .. och min har förmodligen samma åkomma. Fan, det där gruppköpet kanske närmar sig ändå..
7 maj, 2011 kl. 12:28 #223650Erok
DeltagareTrycket bakvägen via expantion om du har svängt oxå dvs
Ja jo men vart kan värme problemet komma ifrån då? vågar man köra med bilen och inte pressa den, då håller den ju stabil värme och inget läckage..
7 maj, 2011 kl. 15:05 #223639Sternborn
DeltagareJa jo men vart kan värme problemet komma ifrån då? vågar man köra med bilen och inte pressa den, då håller den ju stabil värme och inget läckage..
Hur känns kylslangarna? onormalt uppsvällda? Jag har en tester för att mäta om det kommer in avgaser i kylsystemet på jobbet som vi kunde testa.. men skulle den ge utslag så är det ju åtminstånde någon topplockspackning som gått.
7 maj, 2011 kl. 16:39 #223653Erok
DeltagareHur känns kylslangarna? onormalt uppsvällda? Jag har en tester för att mäta om det kommer in avgaser i kylsystemet på jobbet som vi kunde testa.. men skulle den ge utslag så är det ju åtminstånde någon topplockspackning som gått.
Har bara känt på den övre slangen och den var inte direkt svullen eller onormal =/
Ska kolla mer på detta nu på måndag när jag har den på lyft i garaget men alla tips eller funderingar uppskattas!
7 maj, 2011 kl. 18:11 #223643Gilarski
DeltagareRätta mig om jag har fel:
Ifall topplockspackningen är kass så kommer luft ut i kylsystemt.
Denna luft har pressats ut via förbränningsrummet.
Luften torde således tryckas ut antingen under kompressionsfasen eller expansionsfasen(bränslet har precis andtändts). Trycket vid den senare fasen är mycket högt, varför en läckande packning skulle släppa ut förbränd bensin i form av luftbubblor & ’sot’.
Min fråga blir då, har du luftbubblor eller skitigt kylvatten ?
Jamen säger vissa, det är ju under belastning. Den ’enda’ skillnaden på hög & låg belastning är att blandningen är fetare. Visst, tidpunkten för antändningen av bränslet skiljer också lite, men det gör den även beroende på motorvarvtal.
Ju högre varvtal, desto fortare färdas kolven per tidsenhet, varför man måste antända bränslet tidigare för att få ut optimal mekanisk energi av bränsle-explosionen.
EDIT: Vid hög motorbelastning blir det mer motstånd när kolven skall tryckas ned vid expansionsfasen, trycket som uppstår i förbränningskammaren kommer då även fresta hårdare på topplockspackningen, eftersom trycket vill ’utjämnas’/ta vägen nån stans. En dålig packning, eller mindre läcka i packningen, kommer då medföra att en del av trycket/förbränningsgaser kan leta sig ut den vägen. Återigen, detta innebär att kylvattnet förorenas med avgasrester.
7 maj, 2011 kl. 20:24 #223642Fricke.w
DeltagareBra skrivet där 🙂
Men för att klar göra för alla ängsliga impreza ägare här nu, de behöver inte vara topp packningarna som gåt och döt, de kan ju även i vissa fall bero på en termostat som gåt och döt, och inte vill öppna som den ska, men tyvär så med för även de vid för mycket körning att man riskerar att blåsa topp packning och även stuka topparna om bilen blir lite för varm 🙁
Men kan ju vara värt att kola, är ju bara att lägga den i en kastrul med vatten och börja på svag värme för att arbeta sig upp till den temp då termostaten ska öppna, öppnar den inte ja då är den ju kass, termometer är vell bra att ha till hands då också kannske 😀 då de kan vara svårt att känna rätt temp med de berömda fingret 😀
7 maj, 2011 kl. 22:24 #223654Erok
DeltagareTack för info boys, skall ta bort termostaten och koka den å se om den öppnar sig!
Vattnet i expansionskärlet är helt normalt till färgen och luktar eller smakar inte annorlunda heller vad jag kan se och känna men men..
Blir att riva lite på måndag så att jag får ett slut på detta och hoppas att bilfan e klar till mantorp nu nästa helg!!
8 maj, 2011 kl. 08:12 #223644Gilarski
DeltagareTack Fricke.W 🙂
Jag är lite inne på samma som Fricke, dvs. en dålig termostat hänger inte med eller reglerar senare (eller inte ens alls i värsta) om bimetallerna i densamma är dåliga.
Ett kass kyl kan ju ge samma symptom, dvs. oavsett hur mycket vatten som flödar förbi kylet räcker det ej för att kyla motorn, vilket är mest kritiskt när den arbetar hårdare.
Om avgaskammen hoppat ett snäpp så att gaserna stannar längre i motorn innan ventilerna öppnar så kan detta bidra till ökad motortemp, men då borde bilen gå lite sämre eftersom kolven på uppåtvägen får det tyngre att trycka ut avgaserna till en början (innan ventilerna öppnat).
När man lastar på så ska man köra fetare blandning, detta get en kylande effekt på förbränningen, ev. även lite smörjande. Frågan är om du har nåt problem här. Om ovan inte funkar kommer avgastempen att dra iväg, vilket även innebär att de varma gaserna i förbränningsrummet påverkar motorblockets temp. I värsta fall börjar tempen påverka kolven & andre metall detaljer så att dessa ’sväller’ varpå det i värsta fall kan medföra att en kolv nyper i fodret 😮
(’alla’ metaller ökar i volym när de värms upp)
Hoppas du hittar roten till det onda.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
