› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Värmeskölden på turbon
- Detta ämne har 11 svar, 1,053 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 4 månader sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
12 april, 2004 kl. 17:55 #2469
Niklas
DeltagareEfter bytet av downpipe får jag inte längre på värmeskölden runt turbon därför har jag nu klippt till den på baksidan runt downpipen så det passar. När jag fick den i läge upptäckte jag att det inte fanns några fästen att skruva fast den i. Det verkar som om alla gamla fästen satt i gamla downpipen eller i de undre värmeskölden.
Hur har ni andra satt fast värmeskölden efter det att ni bytt downpipe?Har ju kvar min TMIC så det kan vara bra om turbon inte strålar värme upp på ICn då vindflödet inte är maximalt.
Vad har ni andra att säga? Vad tycker ni andra? Kör ni utan sköld eller har ni hittat ett sätt att fästa den?
12 april, 2004 kl. 17:59 #52270griml0ck
DeltagareKör utan, lindade downpipen med avgasbandage.
12 april, 2004 kl. 19:26 #52273Niklas
DeltagareJo, min twinneck downpipe är också lindad nästan ner till fästet mot mellanröret. Men turbon blir väl varm den också och det är ju denna som strålar upp på ICn…eller är downpipen största boven i ”värmedramat?
12 april, 2004 kl. 19:37 #52267Kvarnis
Deltagarefästet för värme skölden sitter på turbon, och om man kör med en TMIC så ska den undvikas av att värmas upp i ondödan !
12 april, 2004 kl. 19:54 #52274Niklas
DeltagareDet jag också tänkte. Men var sitter fästet på turbon?
Kanske syns tydligt om man har rejält med ljus vilket jag inte hade när försökte hitta ett skruvhål. Om någon kan rita på en bild hade jag dock blivit väldigt glad. 🙂
13 april, 2004 kl. 06:04 #52269Mange
DeltagareAlien, jag fixar en lite skiss hur du ska göra.
/Mange
13 april, 2004 kl. 07:54 #52272FoNZie
DeltagareÄr också intresserad av en skiss på hur man får fast den.
Har kört utan en stund, men skulle gärna vilja ha den monterad.>Alien, jag fixar en lite skiss hur du ska göra.
>
>/Mange13 april, 2004 kl. 08:02 #52275Niklas
DeltagareEnligt Mange skall det finnas hål i turbon som man kan skruva fast den i. Dvs hål där den satt från början. Många av skruvarna satt i gamla downpipen och dess värmesköldar men borde vara nån på ”framsidan”, dvs i turbon eller fästena därikring. Hade som sagt dåligt med ljus när jag tittade och morgonkylan i påsk gjorde att jag inte hade tålamod att känna mig fram.
13 april, 2004 kl. 10:57 #52268Kvarnis
Deltagaredet är stort rackarns fäste som är hyfsat svårt att missa …om det nu monterades tilbaka vid DP bytet ….:D
13 april, 2004 kl. 11:11 #52276Niklas
DeltagareDet tvivlar jag på… 🙁
Tyckte alla fästen satt på downpipen. Inget satt på turbon som satt kvar efter det att jag fått av gamla downpipen.
13 april, 2004 kl. 12:16 #52271Micke81
DeltagareDet är den lilla plåtbiten som du fäster på dp’n, sidan mellan torpeden och dp’n. Det är typ 3 skruv ller så, och sen så har du de små skruvarna som du fäster själva skölden med i fästet som du skruvat i dp’n. Den nedre skölden lr vad man ska säga får oftast inte plats efter dp byte så den får du klara dig utan 😉
Så lossa de översta skruvarna på turbon och dra dit färstplattan och sen själva skölden 🙂/Micke
13 april, 2004 kl. 12:20 #52277Niklas
DeltagareHmm, var där en del som satt fast vid de stora övre bultarna vid turbon? Har jag inget minne av men det är säkert rätt. Får väl titta närmare på delarna. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.