Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    jonazz
    Deltagare

I dags datum så jag har varit inne på verkstad 11 gånger för fel som har uppkommit på in bil en Subaru Forester XS 2,0D 2015 som köptes ny hos Bilcentrum i Mariestad.
      Jag köpte bilen ny i 2015-09-25 och när bilen bara har gått 186 mil så kom första felet/felen upp men varningslampor som
      ( Kontr Hill Start Assist, Vehicle Dynamics Control, ska kontroleras, Kontr Avgasrenissyst, farthållaren. Jemtbil i Östersund har ett flertalet gånger bytt glödstift då felkoder P067A,P066A mm uppkommit. Även fel på Egr ventil som har bytts ut, felkod P0475. Radion tappar kanalerna, denna har fått ny programvara 2 gånger, den11/5-16 så uppdaterades den från PE9003 till PE9910 men felet kom tillbaka, ibland går bilen i ett felsäkert läge och bilen går bara max 60km/h. Och då måste man stänga av bilen och ta ur nyckeln och starta om då går felläget ur. Motorstyrdon har uppdaterats ( Ref SB0012) utan framgång då felet återkommer. Växellådan ( Automat)har fått en uppdaterat TCM 30919AE291 mot slirande låda. Den 9/1-17 åkte jag ner till försäljaren i Mariestad ( 76 mil enkel) för att de ska felsöka på bilen då de har meddelat att det ska finnas en Subaru Outback med samma symtom som min bil och på denna Outback som har lika låda och motor hade ett jorfel som skapade dessa fel, men inga jordfel funna på min bil enligt dem. Så summa sumarum är att jag fick första felet efter 186 mil och i skrivande stund så har bilen gått 1689 mil 12/1-17 och jag har varit inne med bilen på verkstad 11 gånger för samma fel så som glödstift, egr ventil bilen går ryckigt mm. Jag har bett Subaru Nordic att återta denna bil men har fått ett nej pga att felen inte är av ett väsentigt fel. Jag har fått reda på att ett antal Subaru bilar ( Foresters) har från från fabriken fått felmonterade glödstift = att de har använt ett för högt moment vid åtdragningen, på min Forester 2015 var detta gjort på. Det verkar att man har fått ett måndags exemplar en så kallad (Lemon Car), Under sommaren 2016 så tappade man även turbotrycket då en slang inte var åtdragen och denna hoppade av när man var ute på E45 med husvagn, som tur kunde man åtgärda detta själv efter vägen efter tech support från Jemtbil i Östersund.
      Är det någon annan som har haft samma fel som jag ?.
      // Jonas.

zanoii
      Deltagare

Inte ett väsentligt fel? Man undrar ju hur de definierar väsentliga fel. Det kanske är om bilen spontant går av på mitten?

Skrämmande. Lycka till!

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.