› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › vart ligger er värmenål?
- Detta ämne har 17 svar, 2,217 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
Desen.
-
FörfattareInlägg
-
25 april, 2010 kl. 13:38 #23199
eric.u
Deltagarehttp://gallery.me.com/eric.u#100020/IMG_0580&bgcolor=black
ska värmenålen ligga som den gör på min bild ovan?
hade en impreza utan turbo förr den låg alltid i mitten av dom 2 strecken.
hmm, sitter en alu kylare från mishimoto på min bil tycker den borde kyla bättre än en original?tacksam för svar 😀
MVH Eric
25 april, 2010 kl. 16:13 #201023Manor
DeltagareMin ligger lägre än din…
Nu tror jag inte att originalprylarna är någon exakt vetenskap…så länge den inte stiger utan ligger stabilt så är det säkert helt ok.26 april, 2010 kl. 09:06 #201026eric.u
DeltagareMin ligger lägre än din…
Nu tror jag inte att originalprylarna är någon exakt vetenskap…så länge den inte stiger utan ligger stabilt så är det säkert helt ok.Den ligger stabilt.
Frågan är bara om det är skadligt i längden?
Och varför ligger den där egentligen? Kan de bero på alukylaren?
Gärna fler tankar kring detta.Torvalla bil föreslog topplockspackningsbyte som åtgärd á 20 000:-
Kändes inte som en kvalificerad gissning till varför värmenålen ligger lite högt.MVH Eric
26 april, 2010 kl. 09:37 #201037NickeH
DeltagareDet man kan prova byta är väl termostat, finns ju termostater som håller olika temperatatur på vattnet.
Min GT ligger förövrigt alltid ganska precis i mitten.
Det är inte alls skadligt med en varm motor snarare tvärtom.
Ska man köra hårt med bilen får man väl bara se till att den inte stiger till röda området.26 april, 2010 kl. 09:44 #201027eric.u
DeltagareDet man kan prova byta är väl termostat, finns ju termostater som håller olika temperatatur på vattnet.
Min GT ligger förövrigt alltid ganska precis i mitten.
Det är inte alls skadligt med en varm motor snarare tvärtom.
Ska man köra hårt med bilen får man väl bara se till att den inte stiger till röda området.Kan det vara så att det sitter en annan termostat på min bil som reglerar temperaturen annorlunda och att värmen därför ligger lite högt?
Är det bökigt att byta termostat?
26 april, 2010 kl. 09:52 #201028eric.u
Deltagareska man kanske köpa en sån här som början till felsökning..
http://j-w-racing.co.uk/product.php/5891/1655/subaru_impreza_wrx___sti_racing_thermostat__2001_200726 april, 2010 kl. 09:57 #201036Turbovin
DeltagareKöp en ny original. De ger en temp precis i mitten och minst slitage på motorn. Köra en motor för kall är inget bra det heller.
Den är lätt att byta. Jag passade på att spola ur systemet och hälla i ny fräsch glykol samtidigt.
26 april, 2010 kl. 15:13 #201038Christian S
Deltagaremin ligger stabilt där den ligger på bilden
26 april, 2010 kl. 15:33 #201024Manor
Deltagaremin ligger stabilt där den ligger på bilden

Precis samma-lika på min.
Överkanten på mätarnålen i höjd med den övre ”vågiga” symbolen,
Jag har alltid tyckt att den var varit lite låg möjligtvis, men antar att det inte är någon direkt vetenskap detta.26 april, 2010 kl. 16:23 #201029eric.u
Deltagaremin ligger stabilt där den ligger på bilden

hmm.. ja din värmenål ser ju bra ut men hur är det med din hastighetsmätare? en STI som toppar 180? hehe måste vara nåt lurt här ?
MVH Eric
26 april, 2010 kl. 16:36 #201025Manor
Deltagarehmm.. ja din värmenål ser ju bra ut men hur är det med din hastighetsmätare? en STI som toppar 180? hehe måste vara nåt lurt här ?
MVH Eric
…inte på en japansk STi. Toppfarten i Japan är väl max 180 km/tim och därför är de väldigt lågväxlade…snabbare ax men lägre toppfart än de europeiska (som väl inte existerar när det gäller GT STi:er om inte P1:an och RB5:an räknas…och det är väl tveksamt).
26 april, 2010 kl. 16:47 #201032Desen
DeltagareVerkar mer som detta är en tävling om vem som kan köra snabbast samtidigt som man pillar med en kamera.
Jag tänker iaf inte dela ut några stilpoäng för det.26 april, 2010 kl. 17:24 #201039Christian S
DeltagareVerkar mer som detta är en tävling om vem som kan köra snabbast samtidigt som man pillar med en kamera.
Jag tänker iaf inte dela ut några stilpoäng för det.låg faktiskt på en i princip helt tom motorväg när jag tog bilden 😉
bilden tog jag för att visa några hur mycket den varvar när man ligger på 5:an i motorvägsfart.26 april, 2010 kl. 18:37 #201030eric.u
DeltagareHej
snälla bidra gärna tankar kring vad det kan vara som gör att min mätare ligger lite högre än andras?Mvh Eric
26 april, 2010 kl. 19:39 #201035kamikaze
DeltagareJag är lite inne på samma linje som Turbovin, byt till en orginal termostat och se var du hamnar då
Förhoppningsvis så kostar den inte 20 000 iaf -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
