SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Varvar inte ur!! Subaru impreza gt 00

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)
  • Författare
    epoxxy
    Deltagare

Ah my bad. Jag läste inte hela tråden. Turbomätaren får sitt mätvärde från insuget. Och om man inte har den nippeln kopplad till en mätare eller pluggad så varvar inte bilen ur speciellt bra alls. Knacksensor tror jag bara på om motorlanpan även lyser.

Tyran26
      Deltagare

Följ denna och få fram felkoden enkelt och gratis, behövs ingen OBD2 läsare.

http://www.troublecodes.net/Subaru/

Har du torr- eller oljefilter? Bilen går nämligen i Limp mode (Säkert läge för att undvika skada på motorn) Det du kan göra är att ta bort -polen på batteriet i typ 20min för att reseta eventuella felkoder.

Vanligast är att luftmassemätaren pajar (Själv erfarat på min andra impreza GT) Du kan dock inte få felkoder till den, kolla även lamdasonden.

Men kolla vad du får för felkod så skall det nog gå att lösa 🙂

challe
        Deltagare

Jag skulle också tippa på att LMMn har gjort sitt.

Kolla om du kanske kan få låna en av nån vänlig själ som bor i närheten som du ksn testa med.

rasmusengstrom
          Deltagare

ska koppla bort – på batteriet imorgon och se hur det blir. Känns inte som något har gått sönder då allt hände när jag koppla ur mätaren. Hoppas på att den är i något säkerhetsläge. Något jag ska tänka på när jag nollar den imorgon?

Tack för all hjälp och svart jag fått 🙂

rasmusengstrom
            Deltagare

Jag skulle också tippa på att LMMn har gjort sitt.

Kolla om du kanske kan få låna en av nån vänlig själ som bor i närheten som du ksn testa med.

Vart sitter LMM? sitter den nära luftfiltret? för om man kollar på bilden så ser det inte ut som något sitter där.

http://www.subaruclub.se/forum/picture.php?albumid=193&pictureid=1035

kamikaze
              Deltagare

LMM (LuftMasseMätare) sitter inne i röret som sitter efter luftfiltret och den mäter upp den mängd luft som passerar in till turbon och vidare till motorn, det är mängden uppmätt luft som styr hur mycket soppa styrboxen ska skicka på. Om LMM pajar så drar styrboxen öronen åt sig och går in i Safe Mode och stryper motorn för att inte skada ska uppstå samtidigt som den tänder check engine lampan , det är detta du upplevt när den inte går att varva så mycket som du vill.

På själva LMMen finns en tunn tråd som är mättråden den är ganska känslig mot smuts och eftersom du kör med öppet luftfilter och dessutom sladdat omkring i en sandlåda så finns det en ganska stor risk att det letat sig in damm och gjort livet surt för mättråden.

Själv kör jag med ett annat styrsystem som inte använder LMM utan MAP sensor i stället som mäter trycket i insuget och på det sättet får info om hur mycket luft motorn suger i sig

Det är inte bara trasig LMM som kan tända motorlampan men nu va det ju den vi diskutera

rasmusengstrom
                Deltagare

LMM (LuftMasseMätare) sitter inne i röret som sitter efter luftfiltret och den mäter upp den mängd luft som passerar in till turbon och vidare till motorn, det är mängden uppmätt luft som styr hur mycket soppa styrboxen ska skicka på. Om LMM pajar så drar styrboxen öronen åt sig och går in i Safe Mode och stryper motorn för att inte skada ska uppstå samtidigt som den tänder check engine lampan , det är detta du upplevt när den inte går att varva så mycket som du vill.

På själva LMMen finns en tunn tråd som är mättråden den är ganska känslig mot smuts och eftersom du kör med öppet luftfilter och dessutom sladdat omkring i en sandlåda så finns det en ganska stor risk att det letat sig in damm och gjort livet surt för mättråden.

Själv kör jag med ett annat styrsystem som inte använder LMM utan MAP sensor i stället som mäter trycket i insuget och på det sättet får info om hur mycket luft motorn suger i sig

Det är inte bara trasig LMM som kan tända motorlampan men nu va det ju den vi diskutera

Tack för informationen! DÅ vet jag vad jag ska tänka på efter jag gjort en återställning, om det inte fungerar. Ligger LMMen runt 1000kr? tänkte om man skulle köpa en ny 🙂

Tyran26
                  Deltagare

Tack för informationen! DÅ vet jag vad jag ska tänka på efter jag gjort en återställning, om det inte fungerar. Ligger LMMen runt 1000kr? tänkte om man skulle köpa en ny 🙂

Har för mig jag pröja nästan 2000kr för min LMM hos JRM förra sommaren.

rasmusengstrom
                    Deltagare

Okej det var ju lite dyrt.. Men måste den bytas så måste den.. 🙂

Christian S
                      Deltagare
                        adrenalin
                        Deltagare

Ja det finns ingenting som är billigt hos JRM. Grövsta påslagen jag varit med om tror jag.

rasmusengstrom
                          Deltagare
                            emilboylarsson
                            Deltagare

Köp inga delar innan du vet vad felet är så slipper du kasta pengar i sjön d—0.o—b

Gör så att du kikar koderna genom att koppla ihop de två kontakterna under ratten. Det var någon som länkade till den innan. Om det inte funkar kan jag hjälpa till, bor i Torshälla.

Men som tidigare nämnt är LMM väldigt känslig på GT så det kan mycket möjligt vara den. Har gått några LMM för mig med. Annars kan du gå igenom alla slangar och om du har möjlighet kan du provtrycka. Se även över knacksensor, kam/vevaxelgivarna.

rasmusengstrom
                              Deltagare

Köp inga delar innan du vet vad felet är så slipper du kasta pengar i sjön d—0.o—b

Gör så att du kikar koderna genom att koppla ihop de två kontakterna under ratten. Det var någon som länkade till den innan. Om det inte funkar kan jag hjälpa till, bor i Torshälla.

Men som tidigare nämnt är LMM väldigt känslig på GT så det kan mycket möjligt vara den. Har gått några LMM för mig med. Annars kan du gå igenom alla slangar och om du har möjlighet kan du provtrycka. Se även över knacksensor, kam/vevaxelgivarna.

Skulle jätte gärna vilja ha hjälp med det! Förstod inte riktigt beskrivningen. Skulle vara så skönt att få fram vad som är felet så att man kan ut och köra igen!

rasmusengstrom
                                Deltagare
                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.