SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Varvtalet går upp/sjunker sakta vid växling

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32149
    AlexanderP
    Deltagare

      Har nyligen köpt min första Impreza och är hur nöjd som helst. Har dock ett litet problem med att varvtalet ”blippar” upp några 100, ibland upp till 500 rpm varje gång jag kopplar för att växla.

      Kör jag lugnt, växlar innan den kommer upp i ladd och släpper gasen en sekund innan jag kopplar varvar den knappt upp alls, men den håller sig dock på just det varvtalet i +-1 sekund innan det sjunker ned. Kör jag hårt och växlar när den är uppe i laddtryck kan varvtalet studsa upp nästan 500 rpm eller mer varje gång jag kopplar. Oerhört frustrerande när man försöker växla snabbt.. I övrigt går den bra på tomgång och så vidare. Dock så har jag märkt att den är väldigt seg på att gå ned i varv när man torrgasar snabbt upp till 2000 rpm eller så.

      Någon som har någon idé om vad det kan vara? Jag har försökt smörja gasvajern utan framgång.

      Tack på förhand,
      Alexander

      #267575
      kleinis
      Deltagare

        låter som ditt spjällhus inte stänger ordentligt kolla så gasvajern är slapp fört o främst

        #267582
        AlexanderP
        Deltagare

          låter som ditt spjällhus inte stänger ordentligt kolla så gasvajern är slapp fört o främst

          Det var det första jag kollade när jag kände av problemet och den är precis lagom slapp. Tänkte smörja upp den också men hade inget hemma, men jag kör snart iväg och handlar något smörj/lösningsmedel och provar. Det känns dock som det är något annat som spökar eftersom vajern inte kändes allt för trög…

          #267576
          kleinis
          Deltagare

            okej har du hög tomgång ? kan ju vara tomgångsmotorn som inte fungerar.

            har du du laddtrycksmätare i bilen och ser hur mycket vakum du har ?

            vart bor du?

            #267583
            AlexanderP
            Deltagare

              Nope, tomgången ligger fint och stabilt på runt 800 rpm.

              Sitter en laddtrycksmätare i men den fungerar ej i dagsläget, tänke ge mig på att fixa den i morgon och kan återkomma med hur mycket vakuum jag har då. Fast borde inte tomgången vandra om jag hade vakuumläckage?

              Jag bor i Malmö.

              Jag måste bara passa på att fråga när jag väl är i farten. Är dessa bilarna verkligen så kinkiga under 2000 rpm? Har jag t.ex. i 5an när jag kör i 5 börjar hela bilen skaka så fort jag rör gasen. Märkte samma sak när jag provkörde min kompis gamla WRX för något år sedan.

              Och hur hård är originalkopplingen? Har visserligen kört automat de senaste månaderna men släpper jag inte väldigt försiktigt med mycket gas (alt. pulsar på gaspedalen) känns det precis som jag får hjulstuds. Kopplingen kan i och för sig vara bytt till en värre eftersom föregående ägaren påstod att motorn var smidd (vilket jag tvivlar på)..

              #267580
              important
              Deltagare

                är I så fall så på wrxen. min sti skakar nog inte ens på 6an vid 2000rpm, ska prova på väg till jobbet snart =)

                #267581
                important
                Deltagare

                  är I så fall så på wrxen. min sti skakar nog inte ens på 6an vid 2000rpm, ska prova på väg till jobbet snart =)

                  Min slutar hacka efter 1,250rpm på 6ans växel

                  #267578
                  Dannesundin
                  Deltagare

                    Jag måste bara passa på att fråga när jag väl är i farten. Är dessa bilarna verkligen så kinkiga under 2000 rpm? Har jag t.ex. i 5an när jag kör i 5 börjar hela bilen skaka så fort jag rör gasen. Märkte samma sak när jag provkörde min kompis gamla WRX för något år sedan.

                    Du nämnde nedan att motorn är smidd, det du upplever är MYCKET vanligt för smidda kolvar och påminner om vevlagerras.

                    Min nybyggda nysmidda maskin dundrar och har sig, mest när den är kall, under 2000 varv (vid ”gaspådrag”[Om man kan kalla det det när man trycker ner foten 2cm..], inte vid ”gubbkörningsfot” )

                    Har för mig att man kallar det ”piston slap” kan nog nästan garantera att du har smidd maskin 🙂

                    Kopplingen har jag en Exceedy stage 1, och den ”smäller” bra upp också. Efter en viss tid så lär man sig precis hur man släpper den..

                    Jag har samma ”problem” som du, att håller jag full gas och kopplar så hoppar bilen upp EXAKT 500, jag vet inte om det är meningen, det verkar så. Tar jag däremot tid på mig och inte är lika hetsig i växlingarna så hoppar den inte upp… Ser nästan ut som autoblip i lägre farter 🙂 Ingenting som har sänkt min effekt (vad jag vet) inte tycker jag det är vidare störande heller.. 🙂

                    #267584
                    AlexanderP
                    Deltagare

                      Du nämnde nedan att motorn är smidd, det du upplever är MYCKET vanligt för smidda kolvar och påminner om vevlagerras.

                      Min nybyggda nysmidda maskin dundrar och har sig, mest när den är kall, under 2000 varv (vid ”gaspådrag”[Om man kan kalla det det när man trycker ner foten 2cm..], inte vid ”gubbkörningsfot” )

                      Har för mig att man kallar det ”piston slap” kan nog nästan garantera att du har smidd maskin 🙂

                      Kopplingen har jag en Exceedy stage 1, och den ”smäller” bra upp också. Efter en viss tid så lär man sig precis hur man släpper den..

                      Jag har samma ”problem” som du, att håller jag full gas och kopplar så hoppar bilen upp EXAKT 500, jag vet inte om det är meningen, det verkar så. Tar jag däremot tid på mig och inte är lika hetsig i växlingarna så hoppar den inte upp… Ser nästan ut som autoblip i lägre farter 🙂 Ingenting som har sänkt min effekt (vad jag vet) inte tycker jag det är vidare störande heller.. 🙂

                      Nu har jag lugnat ner mig lite!

                      Det jag menade med att den är kinkig på lägre varv var om man t.ex. ligger i 4an i 50 och slänger 5an så blir det så lågt varv att den börjar hacka och ha sig, precis som när man släpper kopplingen fel och det börjar skaka. Jag ser dock inte detta som något problem, lite svårt att köra ekonomiskt bara när man får se till att hålla den runt 1700-2000 varv för att den inte ska börja skaka. Det är liksom inte med motorn utan mer växellådan och kopplingen. Har jag ingen växel i så skakar det inte alls. Kanske lite dåligt förklarat men jag tror ni förstår vad jag menar! 🙂

                      Jag har dock märkt det du beskriver också om att ett svagt knackande ljud som påminner läskigt mycket om vevlagerras (blev så fruktansvärt nojig när jag hörde det första gången eftersom jag fick vevlagerras på min gamla S13..). Det hörs i princip bara när man kallstartar och varvet ligger stabilt på 1500-rpm samt när man kör iväg när den fortfarande är kall. När den blir varv försvinner ljudet. Men är detta verkligen något som är vanligt för smidda motorer? Då kanske säljaren inte lurades trots allt!

                      Ang. kopplingen var det nog mest bara jag som var ovan efter att ha kört Miata med världens mjukaste koppling och sen automat Supra i ett halvår. Nu har jag blivit mycket bättre på det men jag misstänker ändå att det är en annan koppling eftersom den är ganska hård.

                      Jag har börjat släppa gasen 0,5-1 sekunder innan jag kopplar nu och då håller sig bara gasen på just det varvet i en sekund innan det sjunker som vanligt istället för att hoppa upp. Men jag tycker det är så otroligt jobbigt när man kör hårt och släpper gasen vid +5000 rpm, det blir liksom ett litet rykt så fort man släpper den. Det är till och med att den studsar upp några 100 rpm om man släpper gasen och kopplar en lite längre stund efter vid hård körning. Och kopplar man som vanligt så flyger den upp 500 rpm och det låter som jag inte kan köra som en normal människa. Nu är jag visserligen inte den som ligger på varvstopp och kör hela dagen (har fortfarande inte kört mer än 5000 rpm, jag är alldeles för rädd om bilen :P) men det gör mig lite nervös att varva ut hela vägen om den nu studsar upp 500 rpm när jag sedan växlar.

                      Det är i alla fall inget med gasvajern för den går tillbaka hur fint som helst och är väl smord nu. Jag har haft liknande ”problem” förr. Första gången var på min Audi A3 men detta försvann av sig själv efter ett tag. Andra gången var på min första Miata men det försvann när jag gjorde avgassystemet lite mindre restriktivt med nästintill rakt rör. Kan det bero på att mitt avgassystem är för restriktivt? Det låter lite tveksamt..

                      #267579
                      Dannesundin
                      Deltagare

                        Nu har jag lugnat ner mig lite!

                        Det jag menade med att den är kinkig på lägre varv var om man t.ex. ligger i 4an i 50 och slänger 5an så blir det så lågt varv att den börjar hacka och ha sig, precis som när man släpper kopplingen fel och det börjar skaka. Jag ser dock inte detta som något problem, lite svårt att köra ekonomiskt bara när man får se till att hålla den runt 1700-2000 varv för att den inte ska börja skaka. Det är liksom inte med motorn utan mer växellådan och kopplingen. Har jag ingen växel i så skakar det inte alls. Kanske lite dåligt förklarat men jag tror ni förstår vad jag menar! 🙂

                        Jag har dock märkt det du beskriver också om att ett svagt knackande ljud som påminner läskigt mycket om vevlagerras (blev så fruktansvärt nojig när jag hörde det första gången eftersom jag fick vevlagerras på min gamla S13..). Det hörs i princip bara när man kallstartar och varvet ligger stabilt på 1500-rpm samt när man kör iväg när den fortfarande är kall. När den blir varv försvinner ljudet. Men är detta verkligen något som är vanligt för smidda motorer? Då kanske säljaren inte lurades trots allt!

                        Ang. kopplingen var det nog mest bara jag som var ovan efter att ha kört Miata med världens mjukaste koppling och sen automat Supra i ett halvår. Nu har jag blivit mycket bättre på det men jag misstänker ändå att det är en annan koppling eftersom den är ganska hård.

                        Jag har börjat släppa gasen 0,5-1 sekunder innan jag kopplar nu och då håller sig bara gasen på just det varvet i en sekund innan det sjunker som vanligt istället för att hoppa upp. Men jag tycker det är så otroligt jobbigt när man kör hårt och släpper gasen vid +5000 rpm, det blir liksom ett litet rykt så fort man släpper den. Det är till och med att den studsar upp några 100 rpm om man släpper gasen och kopplar en lite längre stund efter vid hård körning. Och kopplar man som vanligt så flyger den upp 500 rpm och det låter som jag inte kan köra som en normal människa. Nu är jag visserligen inte den som ligger på varvstopp och kör hela dagen (har fortfarande inte kört mer än 5000 rpm, jag är alldeles för rädd om bilen :P) men det gör mig lite nervös att varva ut hela vägen om den nu studsar upp 500 rpm när jag sedan växlar.

                        Det är i alla fall inget med gasvajern för den går tillbaka hur fint som helst och är väl smord nu. Jag har haft liknande ”problem” förr. Första gången var på min Audi A3 men detta försvann av sig själv efter ett tag. Andra gången var på min första Miata men det försvann när jag gjorde avgassystemet lite mindre restriktivt med nästintill rakt rör. Kan det bero på att mitt avgassystem är för restriktivt? Det låter lite tveksamt..

                        Ditt andra problem har jag faktiskt ingen lösning för – men är det störande hade jag börjat med att kika på felkoder. Sen hade jag kikat på gasspjäll!

                        Och precis det där menar jag, det är bara under ”tung belastning” (dvs låga varv ”för hög” växel) då skakar hela bilen! Kan filma hur min cosworth låter om du vill, så får du se att det är helt normalt 🙂

                        Kolvar som inte är ”gelcoatade” eller vad det heter knackar vid kallstarter, men lugnar sig när värmen kommit upp, det borde ”skaket” också göra.. jag kan inte trycka ner mer än en 1/4 gas under 2200 varv när den är kall =) annars 1750 när den är varm! fast när den är varm kan jag trycka halva utan oljud 🙂

                        #267574
                        AK_Impreza
                        Deltagare

                          Ingen Impreza har väl någonsin gillat att gå under 1500 varv.
                          Likadant med Porscharnas boxermotorer.

                          #267577
                          clasen
                          Deltagare

                            Min sti -07 rasslar ju nästan sönder när man kör 6:an i lägre farter än 90 ungefär. Snacka om överväxel

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.