› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vattenslangarna till turbon?
- Detta ämne har 20 svar, 1,601 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
Practos.
-
FörfattareInlägg
-
1 maj, 2005 kl. 19:32 #2900
moken
DeltagareJa, bytte ju turbo häromdagen och såg till min stora förskräckelse idag att bilen trycker ur sej kylvatten runt turbon när man stänger av motorn.
När vattnet cirkulerar är det inget läck, men som sagt, när man stänger av och det expanderar lite mer så droppar det under.
Ena slangen går ju till ovansidan av expansionskärlet, så den ser man att den inte läcker, men den andra som sitter undertill, vart går den iväg? Kanske den som spruckigt lite tänkte jag…1 maj, 2005 kl. 20:45 #55454SecretAgentMan
DeltagareSätt en slangklämma på returen under lagerhuset på turbon, det sitter en klämma i fjäderstål där, som jag haft problem med tidigare (så när jag byter turbo numera åker det alltid dit en slangklämma).
/J
1 maj, 2005 kl. 22:40 #55455SecretAgentMan
DeltagareSlangklämmemejsel grabbar! 😀
Men det går med vanlig med./J
2 maj, 2005 kl. 07:19 #55469moken
Deltagarehehe, ja jag tyckte det var tillräckligt svårt att komma ner med en tång så man kunde få av fjäderslangklämman där juh:)
Men får testa att byta, har man tur så är det bara den som läcker nuförtiden.
Men vart tar denna slang vägen sen? Ifall det är andra ändan som läcker tänkte jag!?OT: Oljereturen var ju stört omöjlig att komma åt med handen, såg den inte ens underifrån bilen, men denne fick man ändå dit genom att jucka lite på turbon neråt där, men hua vad det kändes nervigt först…
Tur att det bara ska rinna lite försiktigt där.2 maj, 2005 kl. 08:00 #55456SecretAgentMan
Deltagare>joo, men det sitter en turbo, ett grenrör, en downpipe, ett
>knippe sladdar å slangar samt lite värmesköldar ivägen som
>trilskas lite 😉
>
>/OlaVärmesköldar? Trams! 😉 😀
/J
2 maj, 2005 kl. 15:28 #55472down_the_drain
DeltagareNjae, motorn skall va lagom varm men ic:n skall ha kall luft. Den sitter övanför turbon så utan skölden så blir den något varmare.Om man då inte kör m front ic dvs.
/P
2 maj, 2005 kl. 15:31 #55457SecretAgentMan
DeltagareSilverpilen har gått 10000 trimmade mil (oftast jäkligt hårda tag) utan skölden…meeeen den fyller säkerligen en funktion.
Skulle tänka mig att den agerar mera skydd mot dumma ägare som skall klämma och känna än något annat.
/J
3 maj, 2005 kl. 07:21 #55464skytiskapilen
DeltagareOm man bytt till FMIC spelar det mindre kaka men med TMIC så vill man väl ändå begränsa uppvärmningen av ICn så mycket som möjligt.
/Andreas
– Original Gangster –3 maj, 2005 kl. 07:40 #55458SecretAgentMan
DeltagareTja, den gick första 3000 milen med tmic, link och bytt turbo, utan sköldar. 😀
Varmt blir det i alla fall, med plåt eller utan.Tmic:en är en katastrof oavsett när det går långsamt, men så fort det rullar på så fungerar den bra, även utan värmesköldar (det har kollats insugstemperaturer på ett par bilar).
Skölden som sitter standard är garanterat mer petskydd än värmeskydd, men visst gör den säkert något, och självklart skall den sitta kvar om man inte varit där och pillat.
Har man bytt turbo t.ex, och har svårt att få den att passa, så vill jag påstå att arbetet man lägger ned för att få dit den är kraftigt *inte* värt vad man får tillbaka.
Däremot finns det riktiga grejer för att få bort värmen, foliehättor till avgasdelen, och annat kul. 🙂
/J
3 maj, 2005 kl. 08:35 #55463simo
DeltagareTror att man tjänar mer på att slippa den extra vikten…jämfört med
vad man tjänar på att ha värmekölden där när man kör. 😉Var ju inte så att det gick långsammare på eftermiddagen på Emmaboda.
/K&N
3 maj, 2005 kl. 14:39 #55467Kvarnis
DeltagareStörsta problemet utan värmesköld är att du får grym heat soak av tmic’n.
sen så är det inte bra med x-tra värme under huven ..iofs…
keramisk coating och turbo bags de ä fin skit de 😀
3 maj, 2005 kl. 14:42 #55459SecretAgentMan
DeltagareProblemet är att den drar i sig värme sjukt snabbt oavsett när det står stilla, tvivlar på att skölden varken gör från eller till faktiskt.
Lite foliepåsar däremot som sagt, fin skit dä’! 😀
/J
4 maj, 2005 kl. 09:22 #55465skytiskapilen
DeltagareJag förbehåller mig rätten att i detta ärende tycka annorlunda än SecretGrandMa 😉 Strålningsvärmen får du bort med ett skydd. Och det är just denna värme som är värst när man kör stadstrafik och luftflödet knappt existerar. Att sen plåten värms upp spelar mindre roll då den ej kan frambringa strålningsvärme inärheten av vad turbon kan gällande temperatur.
Och visst finns det varianter på att skydda/isolera mot värmen men det var väl inte frågeställningen.
Nä, nu har vi väl kapat tråd tillräckligt, sorry Moken…
/Andreas
– OG –4 maj, 2005 kl. 09:54 #55470moken
Deltagare.Nä, nu har vi väl kapat tråd tillräckligt, sorry Moken…/Andreas – OG –
De lugnt, forum ska man diskutera i:)
Kan iaf berätta att när jag kollade närmre efter läckage så kunde man se att den övre kylslangen till turbon visst pissade lite, även fast jag innan sa att jag verifierat detta*skäms lite*
Anledningen var nog att jag då första gången kollade med motor igång, nu kollade jag direkt efter jag stängt av, och då sipprade det lite.
flyttade slangklämman sålänge bara då jag på nya turbon har längre vattenrör och sedemera tryckt på slangen mkt längre och hade då slangklämman längst ut på slangändan istället för där den ska sitta orginal iförhållande till röret.Dock kan man enkelt vrida slangen på röret så jag tror inte det är hunra tätt, så jag ska byta klämmor. Hade inga i garaget i rätt dimensjanger, så jag måste orka köpa.
Funderar på att göra det o byta såspumpen ikväll faktiskt… om jag inte ska lägga pearlen och klarlacken på busisen 😛Angående värmeskyddet över turbon kan jag meddela att det sitter kvar på min, fast jag svetsade twinneck på min downpipe och har större turbo 😀
Var bara klippa lite med plåtisen så passar den, å så passade jag på och polera den lite också så den blänker så fint 🙂4 maj, 2005 kl. 10:04 #55460SecretAgentMan
DeltagareDet finns ett enkelt sätt att sänka den teorin Andreas – det dräller av bilar som kör både standard och trimmat, utan skölden, med tmic – och under 5 år har jag *aldrig* läst, sett eller hört om någon som fått problem, eller upplevt sämre prestanda.
Visst, teoretiskt så absolut…men det är inte alltid saker får så stort genomslag rent praktiskt.
Möken, fick du stopp på vattenläckaget?
/J – sätter alltid praktiska erfarenheter högre än teori.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.