SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vattenslangarna till turbon?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2900
    moken
    Deltagare

      Ja, bytte ju turbo häromdagen och såg till min stora förskräckelse idag att bilen trycker ur sej kylvatten runt turbon när man stänger av motorn.
      När vattnet cirkulerar är det inget läck, men som sagt, när man stänger av och det expanderar lite mer så droppar det under.
      Ena slangen går ju till ovansidan av expansionskärlet, så den ser man att den inte läcker, men den andra som sitter undertill, vart går den iväg? Kanske den som spruckigt lite tänkte jag…

      #55454
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Sätt en slangklämma på returen under lagerhuset på turbon, det sitter en klämma i fjäderstål där, som jag haft problem med tidigare (så när jag byter turbo numera åker det alltid dit en slangklämma).

        /J

        #55455
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Slangklämmemejsel grabbar! 😀
          Men det går med vanlig med.

          /J

          #55469
          moken
          Deltagare

            hehe, ja jag tyckte det var tillräckligt svårt att komma ner med en tång så man kunde få av fjäderslangklämman där juh:)
            Men får testa att byta, har man tur så är det bara den som läcker nuförtiden.
            Men vart tar denna slang vägen sen? Ifall det är andra ändan som läcker tänkte jag!?

            OT: Oljereturen var ju stört omöjlig att komma åt med handen, såg den inte ens underifrån bilen, men denne fick man ändå dit genom att jucka lite på turbon neråt där, men hua vad det kändes nervigt först…
            Tur att det bara ska rinna lite försiktigt där.

            #55456
            SecretAgentMan
            Deltagare

              >joo, men det sitter en turbo, ett grenrör, en downpipe, ett
              >knippe sladdar å slangar samt lite värmesköldar ivägen som
              >trilskas lite 😉
              >
              >/Ola

              Värmesköldar? Trams! 😉 😀

              /J

              #55472
              down_the_drain
              Deltagare

                Njae, motorn skall va lagom varm men ic:n skall ha kall luft. Den sitter övanför turbon så utan skölden så blir den något varmare.Om man då inte kör m front ic dvs.

                /P

                #55457
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Silverpilen har gått 10000 trimmade mil (oftast jäkligt hårda tag) utan skölden…meeeen den fyller säkerligen en funktion.

                  Skulle tänka mig att den agerar mera skydd mot dumma ägare som skall klämma och känna än något annat.

                  /J

                  #55464
                  skytiskapilen
                  Deltagare

                    Om man bytt till FMIC spelar det mindre kaka men med TMIC så vill man väl ändå begränsa uppvärmningen av ICn så mycket som möjligt.

                    /Andreas

                    – Original Gangster –

                    #55458
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Tja, den gick första 3000 milen med tmic, link och bytt turbo, utan sköldar. 😀
                      Varmt blir det i alla fall, med plåt eller utan.

                      Tmic:en är en katastrof oavsett när det går långsamt, men så fort det rullar på så fungerar den bra, även utan värmesköldar (det har kollats insugstemperaturer på ett par bilar).

                      Skölden som sitter standard är garanterat mer petskydd än värmeskydd, men visst gör den säkert något, och självklart skall den sitta kvar om man inte varit där och pillat.

                      Har man bytt turbo t.ex, och har svårt att få den att passa, så vill jag påstå att arbetet man lägger ned för att få dit den är kraftigt *inte* värt vad man får tillbaka.

                      Däremot finns det riktiga grejer för att få bort värmen, foliehättor till avgasdelen, och annat kul. 🙂

                      /J

                      #55463
                      simo
                      Deltagare

                        Tror att man tjänar mer på att slippa den extra vikten…jämfört med
                        vad man tjänar på att ha värmekölden där när man kör. 😉

                        Var ju inte så att det gick långsammare på eftermiddagen på Emmaboda.

                        /K&N

                        #55467
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Största problemet utan värmesköld är att du får grym heat soak av tmic’n.

                          sen så är det inte bra med x-tra värme under huven ..iofs…

                          keramisk coating och turbo bags de ä fin skit de 😀

                          #55459
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Problemet är att den drar i sig värme sjukt snabbt oavsett när det står stilla, tvivlar på att skölden varken gör från eller till faktiskt.

                            Lite foliepåsar däremot som sagt, fin skit dä’! 😀

                            /J

                            #55465
                            skytiskapilen
                            Deltagare

                              Jag förbehåller mig rätten att i detta ärende tycka annorlunda än SecretGrandMa 😉 Strålningsvärmen får du bort med ett skydd. Och det är just denna värme som är värst när man kör stadstrafik och luftflödet knappt existerar. Att sen plåten värms upp spelar mindre roll då den ej kan frambringa strålningsvärme inärheten av vad turbon kan gällande temperatur.

                              Och visst finns det varianter på att skydda/isolera mot värmen men det var väl inte frågeställningen.

                              Nä, nu har vi väl kapat tråd tillräckligt, sorry Moken…

                              /Andreas
                              – OG –

                              #55470
                              moken
                              Deltagare

                                .Nä, nu har vi väl kapat tråd tillräckligt, sorry Moken…/Andreas – OG –

                                De lugnt, forum ska man diskutera i:)
                                Kan iaf berätta att när jag kollade närmre efter läckage så kunde man se att den övre kylslangen till turbon visst pissade lite, även fast jag innan sa att jag verifierat detta*skäms lite*
                                Anledningen var nog att jag då första gången kollade med motor igång, nu kollade jag direkt efter jag stängt av, och då sipprade det lite.
                                flyttade slangklämman sålänge bara då jag på nya turbon har längre vattenrör och sedemera tryckt på slangen mkt längre och hade då slangklämman längst ut på slangändan istället för där den ska sitta orginal iförhållande till röret.

                                Dock kan man enkelt vrida slangen på röret så jag tror inte det är hunra tätt, så jag ska byta klämmor. Hade inga i garaget i rätt dimensjanger, så jag måste orka köpa.
                                Funderar på att göra det o byta såspumpen ikväll faktiskt… om jag inte ska lägga pearlen och klarlacken på busisen 😛

                                Angående värmeskyddet över turbon kan jag meddela att det sitter kvar på min, fast jag svetsade twinneck på min downpipe och har större turbo 😀
                                Var bara klippa lite med plåtisen så passar den, å så passade jag på och polera den lite också så den blänker så fint 🙂

                                #55460
                                SecretAgentMan
                                Deltagare

                                  Det finns ett enkelt sätt att sänka den teorin Andreas – det dräller av bilar som kör både standard och trimmat, utan skölden, med tmic – och under 5 år har jag *aldrig* läst, sett eller hört om någon som fått problem, eller upplevt sämre prestanda.

                                  Visst, teoretiskt så absolut…men det är inte alltid saker får så stort genomslag rent praktiskt.

                                  Möken, fick du stopp på vattenläckaget?

                                  /J – sätter alltid praktiska erfarenheter högre än teori.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.