SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Växellåda?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    mre
    Deltagare

Hej mitt namn är Idriz.
      Äger en wrx 01, har fått missljud från vad jag tror är växellådan.
      Får ett ganska kraftigt ljud, typ som kartong mot cykeleker effekten.
      Dock endast i tvåans växel, även i stillaståande(friläge) låter det som lite knackande underifrån bilen, men om man trycker ner koplingen så minskar/försvinner ljudet. Inga indikations lampor tänds och bilen och växel lådan funkar fel fritt förutom missljudet.
      Kan även på peka att jag bytte vxl olja till nån mobil 1 rekomenderad typ, efter olje bytet blev det trögare att få i växlarna speciellt vid kall motor har dock ej aldrig tvingat in växlarna.
      SNÄLLA HJÄLP
      TACK på förhand
      Eminovic idriz

volvosnubbe
      Deltagare

de du beskriver låter som kasst utrampningslager men iof borde de vara så enbart när bilen står i friläge .
        När man trampar på kopplingen så tystar de .

Om de enbart på tvåan som du beskriver de lär de va nått som e rejält kasst i lådan.

Desen
        Deltagare

Om det låter i stillastående läge tills du trampar ner kopplingen så låter det som du har ett lager i lådan som gett upp. Urtrampningslagret är väl knappast ett av de första lagerna som brukar krångla på en Impreza.

Du såg inga konstigheter i oljan som du hälde ur lådan? Bitar eller spån.

Blev växlarna tröga direkt efter oljebytet så har du förmodligen fått för tjock/fel olja. Ett trasigt lager kan ju förståss ställa till det lite med.

Byt igen!

Quaker State 75w90 funkar finfint. Både till vardags och i racing.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

SS 2007 1.31.10 GT
          SS 2008 Flat Out!

mre
          Deltagare

Nja oljan såg fin ut, microspån som fastnat i magnete (antar att det är normalt)
            Jo jag märkte det direkt, största skillnaden var väll att växlarna generellt sätt gjick i trögare och sen att man va typ tvungen att stå helt still för att få i ettan vid typ farthinder, ettan är ju alltid svår men blev svårare, även växla ner från trean till tvåan blev lite trögare.
            Någon i stockholms området som kan ta en titt på lådan, tänkte de smidigast att ta ner lådan o åka enbart med lådan till en verkstad.
            Byta olja nu lär väll inte hjälpa? förrutom om det kommer ut större bitar som bevisar att nåt är galet. På pekar än en gång att det här hände vid normal körning!! därför känns det skummt.
            Tack för svaren!

Desen
            Deltagare

Tycker du ska ta reda på exakt vad för olja de har hällt i lådan.

Men lådan kan du säkert åka till Furstenhoff motor med. De har ju skruvat på några Imprezor i sina dagar.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

SS 2007 1.31.10 GT
              SS 2008 Flat Out!

mre
              Deltagare

jo dom har jag haft kontakt med för länge sedan.
                Jag tänkte mer på någon som kan göra jobbet privat kanske lite billigare, kanske lika bra o ta ett snack med dom.
                Tror ni att det är möjligt att oljan orsakat problemet?
                Lådan renoverades en gång efter ett ras, jag tror att dom bytte allt inne i huset, är det möjligt att fästena till axlarna som dreven sitter på kanske vart lite skadade och att det bildadts nåt glapp nu när man kört med bilen? ömöjliga frågor utan att ta isär jag vet, men det är sjukt jobbigt för jag behöver verkligen en bil nu haha

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.