Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35401
    t1hero
    Deltagare

      Nu läste jag på för mycket och blev jätteförvirrad.

      Jag har alltid trott att min 2003 STI har SureTrac som fram och bakdiff med en viskosdiff som centerdiff.

      Då borde jag isåfall ha samma olja i växellådan som i diffen? Men i tabellerna jag hittat så skall det vara olika.

      Vad skall jag ha för olja?
      Skall man köpa crush-rings eller kopparbrickor som tätning? (eller kanske bara glödga kopparbrickorna som sitter om det sitter några)

      Bruksbil som går mycket bana.

      #286620
      Igge
      Deltagare

        Är det inte lamell bak på 03 STi?

        Vad har du för “transmission code”?

        #286616
        t1hero
        Deltagare

          Är det inte lamell bak på 03 STi?

          Vad har du för “transmission code”?

          Var hittar man den? Försökte med vin decoder men den ger inget vettigt.

          JF1GDBLH33G049346

          Ännu mer förvirrad…..

          #286613
          Christian S
          Deltagare

            Var hittar man den? Försökte med vin decoder men den ger inget vettigt.

            JF1GDBLH33G049346

            Ännu mer förvirrad…..

            på plåten där chassinr, färgkoden osv står samt att det sitter en klisterlapp på lådan vid startmotorn.

            #286621
            Igge
            Deltagare

              Börjar antagligen med TY856 🙂

              #286617
              t1hero
              Deltagare

                Transmission type: TY856WN3FA

                #286622
                Igge
                Deltagare

                  Min googling säger att det är suretrack både fram och bak på den.

                  Kollar jag i manualen jag har hittar jag inget om att det ska vara olika oljor i låda/diff heller

                  #286618
                  t1hero
                  Deltagare

                    Så en helt vanlig 75W-90 i GL-5 specifikation borde duga.

                    Har inga problem med lådan så jag skippar Redline.
                    (skall bli spännande att se hur mycket metallflisor det sitter i pluggen 🙂

                    #286623
                    Igge
                    Deltagare

                      Så en helt vanlig 75W-90 i GL-5 specifikation borde duga.

                      Har inga problem med lådan så jag skippar Redline.
                      (skall bli spännande att se hur mycket metallflisor det sitter i pluggen 🙂

                      Ja det låter rimligt 🙂

                      #286614
                      Christian S
                      Deltagare

                        (skall bli spännande att se hur mycket metallflisor det sitter i pluggen 🙂

                        om du verkligen vill se hur mycket det är ska du plocka ner det lilla oljetråget som sitter på undersidan på dom 6petade lådorna, sitter en magnet där innanför och i den lådan jag har liggandes i garaget var magneten väääldigt luden:D

                        #286619
                        t1hero
                        Deltagare

                          om du verkligen vill se hur mycket det är ska du plocka ner det lilla oljetråget som sitter på undersidan på dom 6petade lådorna, sitter en magnet där innanför och i den lådan jag har liggandes i garaget var magneten väääldigt luden:D

                          Ärs jag hoppades på magnet i pluggen, pillar jag med det där kommer jag ju behöva ny packning till tråget om det inte skall läcka sedan. Kämpar hårt mot feature-creep på min service (annars slutar det med syrabadad kaross). Kanske kan kosta på mig att skölja lite extra olja genom lådan och diffen om oljan ser slut ut.

                          #286624
                          Igge
                          Deltagare

                            Ärs jag hoppades på magnet i pluggen, pillar jag med det där kommer jag ju behöva ny packning till tråget om det inte skall läcka sedan. Kämpar hårt mot feature-creep på min service (annars slutar det med syrabadad kaross). Kanske kan kosta på mig att skölja lite extra olja genom lådan och diffen om oljan ser slut ut.

                            Det lilla tråget “limmas” med fördel med packning på tub.

                            Tror det är så från fabrik också 🙂

                            Edit: Skruvjäveln kan sitta jävligt hårt. (Alu mot järn…)

                            #286615
                            Christian S
                            Deltagare

                              Det lilla tråget “limmas” med fördel med packning på tub.

                              Tror det är så från fabrik också 🙂

                              Edit: Skruvjäveln kan sitta jävligt hårt. (Alu mot järn…)

                              exakt, den limmas med flytande packning.

                              japp, på den lådan som sitter i min gamla bil satt den som fan och var helt förstörd så fick inte bort den när jag skulle lossa den så jag bytte tråget mot det som satt på den låda jag har liggandes i garaget.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.