SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Växellåda, Varningtecken

• Detta ämne har 12 svar, 4,102 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av Building Micke.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Building Micke
    Deltagare

Hur hör man att växlerlådan börjar gå?

Några tecken i början som säger att lådan Inte mår bra…

Om alla växlar å så funkar fin fint är det lungt då?

BVS-Robban
      Deltagare

När inget känns konstigt eller låter underligt är det i det ingen fara. I regel går konstiga ljud/känslor och trasiga grejer hand i hand. Sällan känns det bra och något är brutalt fel.
        MEN skrapar det när man växlar lite energiskt mellan växlarna kan det vara ett tecken, vinande ljud osv osv osv

/ R

Building Micke
        Deltagare

Okej.. Vinande ljud vart hör man de liksom.. Vilka hastigheter.. Vart i från brukar man höra de fram elelr bak..

Men kan ju fantiser a också när man Inte är så kunnig:)

BVS-Robban
          Deltagare

Om det är växellådan som viner så hörs det rätt underfriån förarstol ungefär. Kan komma ljud från lagrena om dessa är dåliga om man tex rullar ganska fort och pressar i 1:an. Lite ljud är ingen fara men låter det som en liten kompressor kanske man ska fundera på en lättare renovering under de närmsta 5000milen. Ingen ko på isen så länge man byter olja och vårdar lådan. Är det annars skillnad i ljud mellan de olika växlarna tex 3:an viner men det gör inte 4:an så är det samma lika där.
            Rätta mig om jag har fel…

Building Micke
            Deltagare

Okej, tyckt det har vinet lite framifrån från huven elelr nått, kan scoopet vina??

Men alla mina växlar å så funkar fin fint

Och inget kompressorljud direkt:) man kan höra saker fast det Inte är nått, men men man ska aldrig vara säker när det gäller subaru, Inte när det det är de sportiga subaurs, tycker det är nått jämt som går sönder:(

Manor
              Deltagare

…om man tex rullar ganska fort och pressar i 1:an.

…och hur mysigt är det att rulla fort och pressa i 1:an :o. Har man inte haft problem med lådan så lär man väl få det då.

Desen
                Deltagare

Lite vinande ljud är inget att ligga sömnlös över, värre är det med skrapande hackande och rosslande ljud från lådan. Om lådan är lättväxlad och om du har bilen igång med neutrallägen på lådan öpnnar dörren och släpper upp kopplingen. Är lådan tyst då så mår troligtvis lagerna bra.

Men pressa aldrig i 1an i fart, då tigger man verkligen om problem.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
                  300 st posters av Block 1250kr
                  1st porrfilm 199kr
                  2st öl 28kr
                  Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

BVS-Robban
                  Deltagare

Definitionen ”rulla ganska fort” klassar jag som gångfart och i det läget är det ingen fara med att lägga i 1:an…:-)

Desen
                    Deltagare

Så fort man måste ”pressa” i 1an är det inget bra, lådan kommer att få jobba så hårt att där bildas ”skägg” på synkringen som till slut gör att du inte längre kan få ur ettan.

Jag vet minst ett par st som gjort detta misstag och fått renovera lådan.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
                      300 st posters av Block 1250kr
                      1st porrfilm 199kr
                      2st öl 28kr
                      Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

BVS-Robban
                      Deltagare

Jo men han ville ju veta hur hans lager mådde och testa detta någon gång är nog ingen fara annars ska jag genast byta bil om den inte pallar att lägga i 1:an samtidigt som man rullar nån gång ibland…

Manor
                        Deltagare

Definitionen ”rulla ganska fort” klassar jag som gångfart och i det läget är det ingen fara med att lägga i 1:an…:-)

Om ”rulla ganska fort” = gångfart så undrar jag vid vilken hastighet du börjar bli rädd på motrvägen Robban :D. 😛

BVS-Robban
                          Deltagare

ja där kör man ganska fort ! Helt annan sak 😉
                            Men efter 90 börjar det pirra i benen sen vid 100 brukar jag släppa av 🙂

Building Micke
                            Deltagare

Var ju skönt att höra.. En rasad låda kostar ju en del som sagt:( Och att läggai ettan när bilen rullar är ju Helt tokigt:P

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.