› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Växellådsfrågor
- Detta ämne har 7 svar, 1,038 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
andreas-.
-
FörfattareInlägg
-
22 juni, 2004 kl. 16:50 #2541
Strat
DeltagareLådan håller bra för original och lite till. Men man kan ju köra bilen hårt på rätt och fel sätt 😉 Klart att det går att köra sönder den original, om man försöker.
Dawes är en mekanisk laddtrycksstyrning. Enkel konstruktion som ger ett stabilt laddtryck. Dock tar den bort ecu’ns kontroll över laddtrycket. Kan vara bra som säkerhet ibland.
22 juni, 2004 kl. 17:46 #52932jraberg
Deltagarehåller med Strat..
Ras, det är inget som du dehöver oroa dig över om du inte behandlar lådan därefter. Rattlåsrejs dödar däremot..
lådan=Svag länk vet jag inget om, däremot så är det inga överdimensionerade grejor som sitter i lådan.
Men glöm inte bort att driv på alla 4 ger mer grepp och mer belastning på drivlinan så ta det varligt så håller den länge..
Jag körde med mer än bara aga utbytt och det enda som gav sig var min koppling, så det borde inte vara ngra problem för din del 🙂22 juni, 2004 kl. 18:48 #52933christopher
DeltagareSom nämts ovan är kopplingen ett ”filter” i drivlinan. Men med vassare koppling och mycket effekt så är det lådans tur, drivaxlar ska hålla.
Men missar man en tagg vid ett rattlås rejs så blir det nog sallad även orginal………För min egen del är det kopplingen som gett sig några gånger 🙂
/
fraSSe22 juni, 2004 kl. 23:08 #52930OzO
DeltagareOrginal koppling + orginal låda håller för mycket. Har själv kört nästan 9000 mil med ordentligt trimmad bil med dessa… och dom höll.
Körstil. Körstil. Körstil. 🙂
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::23 juni, 2004 kl. 18:35 #52934Kvarnis
DeltagareFör att göra ganska generella svar så…
1-3:an ryker mest, 1-2:an pga av taskig hantering/rattlås race
3:an ryker pga av för högt vrid& lr dålig mekansik känsla.4:an …håller utan problem för över 300bhp> 5:an ~450Bhp
rasar nån av dom är bilen trimmad lr taskigt hanterad.
Min 3:a rök så fort jag började ladda ~1.4Bar med en stor turbo med hyfsat aggresiv spool-up…iofs så höll den i ca 3månder..men hade levt vid +300Bhp i 1.1/2 år innan med några race/år
19 december, 2005 kl. 06:19 #52931Manor
DeltagareÄrligt talat…så extremt dålig är inte växellådan på en Impreza så att du ska behöva grubbla allt för mycket. Det är med den som med så mycket annat…kör man stenhårt och har trimmat så håller grejerna sämre än om man kör lugnt. Själv har jag kört cirka 11.500 mil med min GT -99, och dragit husvagn cirka 800-1000 av dessa. mil. Jag har inte haft något bekymmer med det, eller ens kopplingen (som iofs hugger lite, men det är jag inte ensam om…). Däremot så lyckades jag spräcka en växellåda på en Saab Turbo som gått cirka 250 mil (det var runt 83-84)…där kan man snacka om dålig växellåda.
I stora drag så kan man nog säga att Imprezan är en pålitlig bil med få kända fel (typ nummerplåtsbelysningen ;)). Visst finns det ”tokkörda” exemplar, men det brukar ofta synas på skicket också. Slå slag i saken…köp en Impreza och känn dig välkomnad i gemenskapen.
mvh Mats N
PS. Om du skulle få problem med växellådan så finns det en ”idrottsintresserad kille i Suuuuura” som gillar att mecka med lådor :P.19 december, 2005 kl. 06:19 #52935andreas-
DeltagareHej
Har funderat lite fram och tillbaka angående en Impreza GT ~99.
Sedan tidigare har jag vetat att växellådan är en svag punkt. Detta har dock inte oroat mig nämnvärt då jag inte har tänkt att trimma så värst mycket. Jag är mer för väghållning och bromsar.
Dock så läste jag i en gammal tråd att det var en kille som hade rasat växellådan när bilen var original+ avgassystem. Detta fick mig att alvarligt undra vad detta är för skräplåda egentligen. Om jag skaffar bilen i fråga så hade jag iaf tänkt att fixa ett avgassystem, eventuellet öppet filter…men när jag läste detta så börjar man ju undra…vågar man köpa nämnd bil och göra dessa mods utan att hela tiden tänka på hur man kör för att det ska hålla?
Alltså är det vanligt att växellådorna går sönder när man gör så relativt små ingrepp för att öka effekten? Bilen kommer att brukas varje dag och även användas vid spontanrejs. Kommer även köra bana.
Jag är en ganska snäll chaufför…alltså det är inte så ofta som jag misshandlar grejerna men det händer ibland.Undar också vad en sk. ”dawes” är för något? Har sett det uttrycket här ett antal ggr.
19 december, 2005 kl. 06:19 #52936andreas-
DeltagareTack för svaren.
Som ni säger så beror det till stor del på körstil hur bra sakerna håller. Men det är ju just det… vad är en körstil där lådan håller? Självklart svårt att svara på… men innebär att en körstil där lådan ska hålla inga rattlåsrejs? Eller snabba starter? Eller behöver man bara oroa sig när man ligger och nöter på lite högre växlar så att vridet tar lådan?
Men med ledning av vad ni har svarat så tror jag att lådan håller för mina behov…dock så vet man ju inte hur sliten lådan är av tidigare ägare…så har man otur så är den ju misshandlad redan vid köpet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.