- Detta ämne har 5 svar, 2,716 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av johan_j.
-
FörfattareInlägg
-
15 september, 2007 kl. 09:33 #22204johan_jDeltagare
Hej.
Jag har rivit ner växellådan på
min Subaru Legacy 2.0 turbo -92
på grund av att det vart svårt att få i växlarna.
Det börja med att 2an´s växel vart svår att få i, sen spred
det sig till övriga växlar ungeför samtidigt som 2an vart
omöjlig att få i.När man väl fått i en växel så är det inga missljud i lådan.
Nu när jag har lådan nere på arbetsbänken så är det lite
lättare att växla med den, men 2an krånglar, går trögt
och “skrapar” när man tvingar i den.Så jag måste riva isär lådan och kolla vad det kan vara
men det skulle underlätta om man hade en sprängskiss att
gå efter.Om jag nu måste byta växellåda, vilka passar på min bil?
måste det vara just tex den årsmodellen?
Lådan heter : 2V-TY752VN1AATips på vad det kan vara för fel och vart man hittar en
sprängskiss skulle uppskattas mycket.Mvh
Johan16 september, 2007 kl. 11:07 #190724WippeDeltagare17 september, 2007 kl. 05:05 #190722SecretAgentManDeltagareDet låter som trötta synkringar (skrapade det duktigt när 2:an skulle i?), men det låter samtidigt lite konstigt om det spred sig snabbt till de andra spraggarna.
Vilken standard europalåda som helst passar faktiskt, GT av alla årsmodeller, och även några av WRX-lådorna med.
Samma-lika.
Att plocka isär är inget man gör utan seriösa verktyg och hjälp (press med diverse specialverktyg krävs).
/J – har ev. en wrx-låda över i garaget från AdamK till salu, pm:a för detaljer.
17 september, 2007 kl. 13:13 #190723KvarnisDeltagareTyvärr så är vekligenheten att om det strular så blir det fort dyrt att fixa synkringar m.m om man inte fixar det själv dvs.
Sen så passar dom flesta lådorna så länge det är samma slut vxl
17 september, 2007 kl. 16:22 #190725johan_jDeltagareTack för alla svar.
Det skrapar inget när man tvingar i växlarna så dåliga synkringar tror jag inte på.Jag har fått ner handboken som ni snällt postade här och
jag ska göra ett seriöst försök att riva isär lådan.Inbillar mig att man inte behöver plocka isär mainshaft mm utan
att man kan ta ut dom hela, bara så att man kommer åt växelförarna
där jag tror att felet ligger.Mvh
Johan19 september, 2007 kl. 18:14 #190726johan_jDeltagareLådan är nu isärriven och felet är lokaliserat.
Kolla denna länk om ni vill ha stor bild:
img413.imageshack.us/my.php?image=img8732eh5 .jpg <-ta bort mellanslaget före .jpg (det krångla lite för mig) Detta fel förklarar hur felet med svåra växlingar "spred" sig till andra växlar, pga att ena sidan av föraren var av så hade den andra sidan slitits så pass att den låg lite förskjuten så att lådans dubbelväxlings skydd låg i lite. Så nu återstår bara att försöka hitta en ny "gaffel" och montera ihop lådan. En fråga, behövs det något speciellt klister/packning mellan lådhalvorna? tänkte pga den speciella oljan (kosta 700kr 4L !) vill inte ha läckage 🙂 Om det är nått annat jag ska tänka på i denna stund är ni välkomna att skriva här. Mvh Johan -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.